مراقب سطحی نگری در فریضه امر به معروف و نهی از منکر باشیم

دسته: مقالات
۲ دیدگاه
شنبه - 20 فروردین 1401

امر به معروف و نهی از منکر با ریشه های مبتنی بر آیات و روایات در واقع نوعی احساس تعهد و احساس مسئولیت نسبت به جامعه است تا در صورت مشاهده هر گونه ستم، فساد ,تبعیض,بی عدالتی و گناه سکوت در پیش گرفته نشود، چرا که در حقیقت این بی تفاوتی و سازش کاری عاملی برای تشویق افراد گناهکار به تداوم کار خلاف آنها شده که در نهایت به ضرر همگان در جامعه منتهی می شود.

در عین حال باید این نکته مورد تاکید قرار گیرد که هدف از امر به معروف و نهی از منکر اصلاح جامعه اسلامی است بنابراین باید به روشی اجرا شود که نهایت تاثیر گذاری را داشته باشد .

یکی از آسیب های مهمی که امر به معروف و نهی از منکر را تهدید می کند ، سطحی نگری نسبت به این دو فریضه عظیم الهی است .

اگر امر به معروف و نهی از منکر به درستی تعریف شود متوجه می شویم که امر به معروف و نهی از منکر تمام ابعاد اجتماعی ، فرهنگی ، نظامی ، اقتصادی ، علمی و … یک جامعه را در برمی گیرد و اصولا  به هر سطحی از آن جامعه توجه دارد . در واقع هدف امر به معروف و نهی از منکر اصلاح همه لایه های یک جامعه است چرا که امر به معروف و نهی از منکر در کوچکترین سطح جامعه که همان خانواده است اجرا می شود تا گسترده ترین و وسیع ترین اجتماع انسانی یعنی همان جامعه.

سطحی نگری نسبت به این دو فریضه واجب و مهم الهی موجب می شود که اثر آن به تدریج کم رنگ شده و حتی ناکارآمد گردد . به عنوان مثال بدحجابی و پوشش نامناسب تنها یکی از مصادیق منکر است و بسیاری از موارد دیگر همچون : تجمل گرایی ، رشوه خواری ، رابطه بازی ، ناصالح و ناکارامدی مدیران در دستگاه ها ، سوء استفاده از بیت المال ، غیبت ، تبعیض ، تهمت ، اسراف و … از دیگر مصادیق منکرات در جامعه است .  چنانچه هر گاه سخن از نهی از منکر به میان می آید تنها پوششی خاص و گروهی خاص مد نظر آید ، این همان سطحی نگری در فریضه نهی از منکر است و در واقع به مرور سایر مصادیق نهی از منکر مورد بی توجهی قرار گرفته است .

لذا برای زدودن از آسیب سطحی نگری نسبت به فریضه امر به معروف و نهی از منکر ، باید به مصادیق متعدد منکرها و معروف ها در جامعه دقت کنیم و برای رصد کردن معروفات و منکرات باید تعمق و دقت بیشتری مبذول گردد و از افراط و تفریط پرهیز شود و تک بعدی به این فریضه الهی نگاه نشود و به همان میزانی که نسبت به پوشش افراد حساسیت به خرج می دهیم نسبت به رابطه بازی ,تبعیض,تزویر وسوء استفاده از قدرت هم حساس باشیم .

حسین ارجمند
عضو ستاد امربه معروف و نهی از منکر شهرستان بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶۸
برچسب ها:
دیدگاه ها
دکتر کاتوزیان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 20 فروردین 1401 - 10:25 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

درود به شرفت دکتر

علیرضا رنجبر بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 20 فروردین 1401 - 2:10 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

درود فرمایش آقای ارجمند درسته
تقویت رسانه ها و به عبارتی رسانه های آزاد یک کار ریشه ای برای امر به مفروف و نهی منکر هست با دخالت کردن در پوشش و کار شخصی مردم جامعه و پول خرج کردن برای کارهای سطحی پیشرفتی حاصل نمیشه مردم آزاد هستند و حق انتخاب دارند و کسی نمی تونه آزادی فردی را به بهانه امر معروف محدود کنه

You cannot copy content of this page