پاسخی به نقد « فاضلاب شهری بلای جان بافق»

دسته: مقالات
۴ دیدگاه
شنبه - 8 مرداد 1401

در شماره هفته گذشته « افق کویر» مصاحبه ای خواندم از آقای نادر محمد باقری، مجری طرح فاضلاب شهری بافق که از سوی شرکت سنگ آهن مرکزی مثلا جوابیه ای داده بودند به یادداشت کوتاه « فاضلاب شهری بلای شهر بافق».
البته این را بگویم که همین مطلب را که بصورت فایل پی دی افی بدون نام از ایشان، توسط چند نفر از کسانی که به واسطه داشتن مدرک عمران به نوعی مستفیض از این پروژه هستند در گروه های واتساپی منتشر شده بود خوانده بودم و احتمال می دهم ادبیات و قلم این مصاحبه یا جوابیه بیان شخص آقای محمد باقری نباشد چون ایشان را باسوادتر از پاسخ داده شده می دانم، اما چون هفته نامه افق کویر با اسم و عکس وی مطلب را درج نموده بود پاسخی کوتاه خطاب به ایشان می نویسم.
از نفس ارسال جوابیه برای مطلب درج شده در یک رسانه به رسانه دیگر، که نشان از «تخصص» خاص مشاوران رسانه ای بدون مدرک مرتبط دار شرکت سنگ آهن که بگذریم، استدلالهای مطرح شده برای ضرورت اجرای طرح فاضلاب شهری و توجیه های مثلا « تخصصی» برای در امان بودن بافق از تبعات ناشی از اجرای طرح فاضلاب شهری، بیشتر قلب واقعیات و سرپوش گذاشتن بر آینده خطرناک در پیش روی بافق به خاطر «نان » این روزهای این طرح بود.
آقای محمد باقری در مصاحبه شان تلاش کرده اند به نوعی ضرورت طرح فاضلاب شهری در برخی از شهرها مانند موضوعات زیست محیطی و بهداشتی را به بافق هم بچسبانند اما خود ایشان و همه ما بهتر می دانیم که اجرای فاضلاب شهری بافق فقط و فقط یک دلیل دارد و آن هم: تامین آب برای طرح های جوار معدنی شرکت سنگ آهن مرکزی و کسب پول و ثروت بیشتر برای عده ای خاص است و لاغیر.
به نظر می رسد از بین پاسخهای «تخصصی» مطرح شده در این جوابیه همین یک جمله مضحک که نوشته اند «بافت زمین بافق در بسیاری از مناطق سنگی است و نفوذپذیری آن ناچیز است …» برای صرف‌نظر کردن از پرداختن به بقیه پاسخها کافی باشد اما خوب است ایشان فقط برای علت فوت اتباع یا هم‌میهنانی که از ابتدای این طرح در جریان حفاری ها زیر انبوهی از خاک و شن و ماسه مدفون شده و حیاتشان خاتمه یافته است نیز دلیلی بیاورند و بگویند چگونه می شود جذب ۳۰ ساله چاه های منازل را توجیه کرد؟
ایشان مدعی اند برداشت این آب نقشی در فرو نشست زمین های بافق ندارد که پیشنهاد می کنم مقالات علمی در این خصوص را مطالعه و احوال شهرهایی که بافت خاکشان مانند بافق است را بررسی کنند هر چند در نگاهشان زمین کویری بافق مانند کوهستان سنگی است!!!
راستی خوب است آقای محمد باقری اگر دلیل چندین بار شخم زدن کوچه و خیابان ها برای این پروژه را خطای مهندسی در شناسایی شیب و اجرا نمی دانند، دلائلی غیر از پولی که تاکنون به جیب برخی از پیمانکاران رفته نیز بیاورند، شاید ما عوام هدایت شویم.

محمد علی قاسم زاده بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۸۳
برچسب ها:
دیدگاه ها
شهروند بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 8 مرداد 1401 - 6:55 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

احسنت آقای قاسم زاده
کاش در مورد هزینه اجباری که داره به قبض آب همشهریان اضافه می شه هم مطلبی می نوشتین
یه سوال از آقای محمد باقری بپرسین آیا ایشون انشعاب فاضلاب برای خونه خودشون وصل کردن؟؟؟؟

مهدی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 8 مرداد 1401 - 8:39 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

اینها اگر مدعی هستند که کارشان درست است اجازه بدهند یک کارشناس مورد تایید نظارتی بر کارشان بکند.

صرفا برای دستگرمی بفرمایند دلیل نشتیها، و این بوی فاضلاب که حاصل عملکرد متخصصانه‌شان است و عوام باید تحمل کنند برای چیست؟

    رضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 12 مرداد 1401 - 11:01 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

    بهتره بفرمایید در حال حاضر کدام نقطه بو می دهد؟ و کجا نشتی دارد چون تشخیص نشت در فاضلاب بدون تست های خاص امکان پذیر نیست که این مهم توسط شرکت سنگ آهن انجام می شود.

محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 18 شهریور 1401 - 4:07 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

همین دیشب میدان فاطمیه منتظر دوستم بودم از بوی تعفن سردرد گرفتم .میگن
انشعاب زیاد بشه بو رفع میشه .خب برای شب‌های زمستان که واقعا مصرف آب به حداقل میرسه یا برای محل هایی که اول طرح هستند مثل هتل نیکان و محله امام رضا و قلعه چه توجیهی هست حتما که جریان آب اون مناطق کم میشه و توجیح کارشناسان مثلا کاربلد باطل میشه

You cannot copy content of this page