بیماری های شایع واگیر دار در سفر اربعین حسینی ( وبا)

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 30 مرداد 1401

وبا یک بیماری حاد اسهالی است که توسط میکروبی به نام ویبریوکلرا ایجاد می شود. این میکروب از طریق خوردن آب و موادغذائی آلوده پس از عبور از معده در روده تکثیر پیدا کرده و باعث افزایش دفع آب و املاح از دیواره روده می شود که با علامت اسهال همراه است بنابراین میکروب از طریق مدفوع انسان در محیط پخش می شود و آب و غذا را آلوده می کند.
این بیماری باعث از دست دادن حجم زیادی از آب و الکترولیتها )مواد معدنی موجود در بدن( می شود و اگر به موقع درمان نشود می تواند منجر به شوک و در نهایت مرگ در فرد مبتلا شود که این عارضه در کودکان خردسال و سالمندان خطرناکتر است.
استفاده از آب، غذا و یخ آلوده،شستشوی ظروف غذا در آبهای آلوده،تماس دست با مدفوع و استفراغ فرد بیمار یا مواد و اشیای آلوده دست دادن با دست آلوده فرد بیمار،خوردن سبزی و میوه های خامِ آلوده منابع انتقال بیماری می باشد. دوره پنهان بیماری وبا از لحظه ورود میکروب به بدن تا بروز بیماری از چند ساعت تا پنج روز است؛ ولی به طور معمول در یکی دو روز بیماری وبا آشکار می شود.
شستشوی دست ها با آب و صابون قبل از خوردن غذا و بعد از رفتن به توالت، پرهیز از نوشیدن آب و نوشیدنی های غیربهداشتی، پرهیز از خوردن سالاد و سبزی های خام ،شستشوی میو ه ها قبل از مصرف ، پرهیز از مصرف دوغ و ماست های محلی ، استفاده ظروف شخصی، پرهیز از دست دادن در هنگام شیوع وبا از راههای پیشگیری از بیماری وبا می باشد.
در صورت مشاهده علائم سریعاً به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نمائید.
تهیه کننده : بی بی الهه حسینی نسب


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page