عملکرد شرکت سنگ آهن مرکزی به روایت آمار

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 22 آذر 1401
عملکرد شرکت سنگ آهن مرکزی به روایت آمار


در مقاله زیر، به بررسی گزارش شش ماهه اول سال 1401 شرکت سنگ آهن مرکزی و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته و بودجه پیش بینی شده سال 1401 این شرکت، خواهیم پرداخت.

تولید:

شرکت سنگ آهن مرکزی در بودجه خود، میزان تولید گندله را در سال 1401 به میزان 4.2 میلیون تن دیده است که از این میزان، طبق برنامه، تولید در شش ماهه دوم سال رقم 2.17 میلیون تن را شامل می شود.

میزان تولید شش ماهه اول سال 1401 گندله، 37 درصد از کل تولید سال گذشته را نشان می دهد که نسبت به مدت مشابه سال 1400 کاهشی برابر با 26 درصد را تجربه می کند. (در مقام مقایسه می توان گفت معدن چادرملو تنها در تولید آهن اسفنجی نسبت به سال گذشته 380 درصد رشد داشته است. میزان تولید شش ماهه 1401 نسبت به کل تولید سال گذشته این معدن نیز رقم 49 درصد را پوشش می دهد. رجوع کنید به گزارش بورس 24 “کچاد زیر ذره بین”)

برآورد تولید گندله در شش ماهه دوم 2.1 میلیون تن می باشد که در صورت تحقق، به 3.5 میلیون تن خواهد رسید که با برنامه پیش بینی شده در بودجه این شرکت، به میزان 16 درصد انحراف منفی خواهد داشت. این در حالی است که برآورد تولید شش ماهه دوم امسال نسبت به شش ماهه محقق شده ابتدای سال به میزان 60 درصد رشد را نشان می دهد.

مواد اولیه:

سنگ آهن خام، تنها ماده اولیه خطوط تولیدی این شرکت است که از دو طریق خرید از بازارهای داخلی و استخراج از معادن سه چاهون و چغارت (تحت تملک شرکت) به دست می آید.

خرید سنگ آهن در شش ماهه اول سال به میزان 697 هزار تن بوده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل، 37 درصد کاهش داشته و 28 درصد از کل خرید سال گذشته را پوشش می دهد.

آهن استخراج شده از معدن چغارت در شش ماهه ابتدای سال، میزان 842 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 54 درصد سنگ آهن بیشتری استخراج شده است. به عبارت دیگر 61 درصد از کل استخراج سال 1400 در شش ماهه ابتدای سال 1401 استخراج شده است. این درحالی است که میزان باطله برداری معدن چغارت در همین مدت تنها 5 درصد افزایش داشته و نشان دهنده این است که عملکرد شش ماهه در راستای استخراج سنگ آهن بدون افزایش باطله برداری و رعایت نسبت باطله به سنگ آهن بوده است.

در معدن سه چاهون اما ، وضع به گونه ای بدتر است. در این معدن استخراج سنگ آهن در شش ماهه امسال، به رقم 2.2 میلیون تن رسیده است (200 ملیون تن بالاتر از پروانه بهره برداری این معدن) که نسبت به مدت مشابه 70 درصد رشد داشته و میزان 94 درصد از کل استخراج سال گذشته سنگ آهن معدن سه چاهون در شش ماهه ابتدای سال 1401 استخراج شده است؟؟!! این در حالی است که میزان باطله برداری این معدن نسبت به مدت مشابه سال گذشته (با 70 درصد افزایش در برداشت سنگ آهن) نه تنها افزایش نداشته بلکه 2 درصد کاهش داشته است؟؟!! پیش بینی می شود با ادامه این روند در شش ماهه دوم و با برداشت بی رویه و بالاتر از پروانه بهره برداری 2 میلیون تنی این معدن، در سال آینده جریمه سنگینی بالغ بر 800 میلیارد تومان گریبان شرکت سنگ آهن مرکزی را خواهد گرفت.

بررسی وضعیت فروش:

در شش ماه اول سال 1401 شرکت سنگ آهن مرکزی موفق به فروش 1.5 میلیون تن گندله شده که با 7 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 46 درصد از کل فروش 1400 را پوشش داده است. برآورد بودجه نشان می دهد که میزان فروش در پایان سال 1401 به 3.35 میلیون تن خواهد رسید که در صورت تحقق، نسبت به برنامه بودجه، به میزان 20 درصد انحراف منفی خواهد داشت.

درآمد فروش حاصله از گندله (و البته در برخی مواقع فروش مواد میانی زنجیره از قبیل کنسانتره و سنگ آهن دانه بندی شده) در شش ماهه 1401 به میزان 5.25 هزار میلیارد تومان بوده است که این میزان 48 درصد از کل میزان درآمد سال گذشته را پوشش می دهد و از طرفی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 5 درصد کاهش داشته است.

برآورد ریالی فروش دیده شده در بودجه 1401 این شرکت، 15.6 هزار میلیارد تومان بوده است. بر اساس میزان فروش محقق شده در شش ماهه ابتدای سال و محقق شدن برآورد شش ماهه دوم، در بهترین حالت، به عدد 10.7 هزار میلیارد تومان خواهیم رسید که نسبت به برنامه و بودجه ، به میزان 45 درصد انحراف منفی دارد. همچنین سود خالص محقق شده در پایان سال به عدد 1.07 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که نسبت به سود خالص پیش بینی شده در بودجه (6.3 هزار میلیارد تومان) انحراف منفی نزدیک به 84 درصد خواهد داشت!!

در شش ماهه ابتدای امسال، شرکت به ازای هر 100 ریال درآمد عملیاتی، 44 درصد سود ناخالص، 38 درصد سود عملیاتی و 27 درصد سود خالص ساخته است. (این ارقام در معدن چادرملو به ترتیب 48، 46 و 45 بوده است. رجوع کنید به همان منبع)

در ساختار هزینه های شرکت، هزینه های تولید 43 درصد و هزینه های اداری تشکیلاتی 14 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. نکته حائز اهمیت این که بهای تمام شده عملیاتی در شش ماهه ابتدای سال به میزان 87 درصد از کل بهای تمام شده عملیاتی پیش بینی شده در بودجه را محقق کرده است.

نکته دیگر این که شرکت سنگ آهن مرکزی در سال گذشته هیچ گونه افزایش سرمایه نداشته و کماکان سرمایه این شرکت 537 میلیارد تومان (از سال 95 تا کنون) می باشد. (چادرملو در سال گذشته با افزایش سرمایه ای نزدیک به 6.4 هزار میلیارد تومان سرمایه خود را از 5.5 هزار میلیارد تومان به 11.9 هزار میلیارد تومان رسانده است. یعنی افزایش 116 درصدی..رجوع کنید به همان منبع)

در انتهای دوره شش ماهه امسال، 56 درصد از ساختار سرمایه شرکت سنگ آهن مرکزی را بدهی ها تشکیل می دهند.

مجموع بدهی های شرکت 8.5 هزار میلیارد تومان بوده که از این رقم 8.3 هزار میلیارد تومان آن بدهی های کوتاه مدت است.

حساب های پرداختنی کوتاه مدت شرکت نیز نسبت به سال گذشته 24 درصد رشد داشته و به 7.6 هزار میلیارد تومان رسیده است.

در مقاله بعدی می توان به پیشرفت های بسیار ناچیز (در حد صفر) طرح های توسعه ای شرکت در سال گذشته پرداخت و بسیاری از نسبت های مالی را نیز مورد بررسی قرار داد تا با آمار و ارقام، بتوان نشان دهیم که شرکت سنگ آهن طی یکسال گذشته، نه تنها هیچ پیشرفتی نداشته بلکه یکی از بهترین دوران خود را با سوء مدیریت و مدیران ناتوان، ناآگاه و بی تجربه از دست داده و بسیاری از پروپاگانداهای تبلیغاتی این شرکت، دروغ محض است و تنها در ایجاد بدهی های بلند مدت به بانکها، قدم برداشته اند.

ادامه دارد……


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۶۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page