چرا سنگ آهن خام و کنسانتره به جای گندله فروخته اید؟

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 11 دی 1401

 سوال مهم از مدیران شرکت سنگ آهن مرکزی بافق:

چرا سنگ آهن خام و کنسانتره به جای گندله فروخته اید؟

کنسانتره سنگ آهن، محصول مورد نیاز برای کارخانه گندله سازی است. در سنگ آهن مرکزی کارخانه کنسانتره (یا فرآوری) در زمان مرحوم دهستانی به بهره برداری رسید و سالیانه بین ۳ تا ۴/۵ میلیون تن محصول کنسانتره تولید می کرد.

در زمان مدیریت حاج جواد عسکری، احداث کارخانه گندله استارت خورد و در زمان مدیریت آقای فلاح، به بهره برداری رسید. این کارخانه، امید مردم بافق بوده و هست. با احتساب ارزش افزوده یک میلیون تومانی در هر تن گندله نسبت به کنسانتره، با تولید ظرفیت ۵ میلیون تن ظرفیت اسمی کارخانه گندله، سالیانه نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده، نصیب شرکت و شهر می گردد که نشان دهنده اهمیت بالای این کارخانه و محصول گندله است.

اما نکته بسیار جالب اینجاست که در زمان مدیریت فعلی شرکت سنگ آهن مرکزی ، امسال در تابستان، در طی ۷۵ روز توقف کارخانه گندله (احتمالا به دلیل تولید بیش از اندازه در ماههای اردیبهشت و خرداد و پاره شدن زنجیر اصلی و خرابی تجهیزات دیگر کارخانه) با تصمیم مدیرعامل، رییس هییت مدیره و معاون بازرگانی شرکت سنگ آهن بجای گندله، کنسانتره فروخته شده است حال آنکه نزدیک به ۶۰۰ هزار تن گندله در انبار موجود بوده است! حتی شنیده می شود بعد از ۵۲ روز که گندله متوقف و تعطیل بوده است (و خرید زنجیر ۱۸۰ میلیارد هزینه داشته) علیرغم اعلام امادگی کارخانه گندله برای استارت مجدد، بنا به دستور مستقیم یکی از معاونین، به مدت ۲۳ روز دیگر این کارخانه متوقف مانده تا باز هم کنسانتره ها به فروش برسد!

چند سوال مهم در اینجا مطرح است، هرچند می دانیم هیچکدام از مدیران شرکت، نه جوابی می دهند نه جوابی دارند که بدهند چون به نظر می رد هیچ اشرافی بر موضوعات ذکر شده و شرکت سنگ آهن و کارخانه داری و … ندارند چرا که سابقه کاری برخی از معاونین تازه از راه رسیده شرکت، در حد شراکت در یک کارگاه بسته بندی با یک آبدارچی، دو کارگر و سه پیک موتوری بیشتر نبوده است. اما رسالت ما سوال کردن و شفاف سازی است. اگر جوابی نبود، خود در نوشته های بعدی جواب خواهیم داد:

۱ـ در تابستان امسال، چرا فروش کنسانتره علیرغم موجودی بالای انبارهای گندله، در دستور کار قرار گرفت به گونه ای که از ۹۳ تن فروش در سه ماهه اول به ۲۱۰ هزار تن در سه ماهه دوم (افزایش ۲۲۵۰ درصدی!!)، به صورت ناگهانی افزایش داشته است؟ در صورتیکه این ماده حیاتی مورد نیاز کارخانه گندله سازی برای سنگ آهن مرکزی بسیار مهم است. قابل تامل است بدانیم روزانه بین ۱۴ تا ۱۵ هزار تن گندله تولید می شود که با احتساب قیمت ۳ میلیون تومانی هر تن، رقم زیان روزانه ۴۵ میلیارد تومان می شود که در صورت صحت دستور توقف ۲۳ روز، چیزی در حدود یکهزار میلیارد تومان! خسارت ناشی از این دستور را شاهدیم. پاسخی آیا هست؟

۲ ـ مبلغ ۲/۲ هزار میلیارد تومان فروش کنسانتره در تابستان، در کجای هزینه کرد و سرمایه گذاری های شرکت دیده شده است؟ این درحالیست که برای هزینه های همین مدت، ۸۵۰ میلیارد تومان نیز از بانک تجارت وام گرفته شده است. آیا سال گذشته در برنامه ریزی های شرکت، فروش کنسانتره نیز دیده شده یا صرفا خریدار، بصورت ناگهانی، از جعبه جادو بیرون جسته و مدیران سنگ آهن مرکزی، شق القمر کرده اند؟ آیا فروش کنسانتره در مدت توقف کارخانه گندله، به عنوان محصول اولیه مورد نیاز آن، باعث نشده است که بهای تمام شده گندله در سنگ آهن مرکزی حتی بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد که همین نکته، سبب کاهش شدید حاشیه سود خالص این شرکت (۴۰ درصد کاهش) نسبت به سال گذشته شده است؟ این نکته نیز حایز اهمیت است که فروش کنسانتره در سنگ آهن مرکزی در تابستان امسال، نزدیک به ۴۰ درصد ارزان تر از روند قیمتی بازار بورس کالا بوده است. بازاریابی نامناسب، محصولات بی کیفیت و یا …. سبب این ارزان فروشی است؟ (رجوع کنید به نمودارهای کاهش نرخ کنسانتره در شش ماهه امسال در بورس کالا)

۳ ـ شنیده شده است که شرکت گوهران چغارت نیز که مالک اصلی آن خود شرکت سنگ آهن مرکزی است علیرغم قرارداد اصلی خود که پرعیار سازی باطله های شرکت و تهیه سنگ آهن دانه بندی برای خوراک کارخانه کنسانتره است، بر خلاف تعهد خود، بیش از ۳۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی را به فروش رسانده است. سوال این است که چه کسی و بر اساس چه دلیل و قانونی، سنگ آهن دانه بندی شده و مواد خام شرکت سنگ آهن مرکزی را چوب حراج زده؟ حال آنکه شرکت، در تهیه خوراک مورد نیاز خود، برای گندله سازی، دچار مشکل است. دستگاه های بازرسی و حراست در وزارتخانه رفاه، صندوق بازنشستگی فولاد و … چه می کنند؟ آیا نظارتی بر این موارد هست؟

آیا پاسخی از مسئولان شرکت خواهیم شنید؟ تا به کی بجای پاسخ گویی کارشناسانه به شوهای تبلیغاتی، استوری های اینستاگرامی، چای قندپهلو و شعر وحشی بافقی و …شاهد عوامفریب باشم؟.

امید که خداوند همه را به راه راست هدایت فرماید و در روز حساب، یاریمان کند..

آمین

چرا سنگ آهن خام و کنسانتره به جای گندله فروخته اید؟

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page