درس زندگی

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی , مقالات
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 7 آذر 1391
بیان شیوا و نوشته های ارزشمند اندیشمند بزرگ زمان ما دکتر شریعتی، راهی آسان است برای آشنایی بیشتر با اسلام و شخصیت بزرگ امام حسین (ع). کتابهای این پژوهشگر نامی چون علی (ع)، فاطمه فاطمه است و نیایش از نمونه نسک هایی است که سخن از دین راستین اسلام می دهد و با موشکافی ظریف تا حدودی مقام معنوی سیدالشهدا را بازگو می نماید. (دکترف شهادت حسینى را از دنیا رفتن مردى می داند كه خود براى كشته شدن خویش بپا خواسته است. امام حسین پیش از آنکه وارد گودی قتلگاه شود با نه گفتن به ولید به شهادت رسید. او راه خویش انتخاب کرد برای آگاهى و بازگشت مردم به اسلام راستین و زدن داغ رسوایى كُشتن فرزند رسول خدا (ص) بر پیشانى دشمنان دین. مبارزه‏اى كه حسین(ع) انتخاب كرده، قابل فهمیدن نیست مگر این كه اوضاع و شرایطى كه امام در آن زمان، قیام خودش را آغاز كرد، فهمیده شود.
حسین (ع) پس از کشته شدن همه یارانش فریاد مى ‏زند: «آیا كسى هست كه مرا یارى كند و انتقام كشد؟» مگر نمى ‏داند كه كسى برای یاری دادن به او وجود ندارد؟ این «پرسش»، از تاریخ فرداى بشرى و از همه ماست و انتظار امام را از عاشقانش بیان مى‏كند.”فتواى حسین این است: آرى! در نتوانستن نیز بایستن هست؛ براى او زندگى، عقیده و جهاد است. بنابراین، اگر او زنده است ،مسئولیت جهاد راه عقیده را دارد. انسان زنده، مسئول است و نه فقط انسان توانا. و از حسین، زنده ‏تر كیست؟ در تاریخ ما، چا کسی  به اندازه او حق داشته زندگى كند؟ و شایسته باشد كه زنده بماند؟ )
آری دکتر شریعتی و هزاران دکتر و پژوهشگر دیگر لب به سخن گشودند و قلم بر روی کاغذ به حرکت در آوردند تا پیام قیام اماممان را به گوش ما برسانند. شهادت حسین(ع) تنها رفتن و نبودن و اعتراض نیست، درس زندگیست برای همدل بودن و یکی شدن. برای راحتی و سلامت مردم و عاشق بودن و عاشق شدن به دادار یکتا، درسی است برای آزمایش کردن آنان که خود را مسلمان می پندارند و از دین خدا فرسنگها فاصله گرفته اند. امام حسین(ع) فریادش را در قرون و زمانه ها به پایداری نگهداشت تا پیروانش بدانند دروغ و زشتی، فریب و مکر و نیرنگ در جامعه اسلامی نباید باشد. در کربلا خونها ریخته شد تا سخن چینی و تهمت و افترا از آنان که نشان صلابت و مردانگی بودند و هستند دور شود. خونها ریخته شد تا آنان که سرپرستند و سرپرستی می دانند به وظیفه خویش عمل کنند و پول و اسکناس و مال دنیا را زیر لباس معنوی خویش پنهان ننمایند. حسین(ع) با شرافت و پاکی شهید شد، ایستادگی کرد مقاومت نشان داد تا بگوید یک مسلمان واقعی چگونه باید باشد و آیا امروزه ما قدر پایداریش می دانیم؟ یادآوری لحظه به لحظه زندگیش چه بغضی در گلوی ما می ترکاند؟ بغض راستین یا عادت؟ حسین(ع) شهید شد تا انسانیت بماند. بر سرو سینه زدنهایی پذیرای امام همام است که بوی معنویت بدهد، که با هر سینه زدنی گناهی ریخته شود و اندیشه ای شکوفا  ،که حس شود درس امام حسین و اهل بیتش به ما مسلمانان چه بوده است؟ درس زندگی
عزاداریهایتان مقبول درگاه حق
عالیه نقیب الذاکرین بافقی(مهرگان)

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page