ایدز

دسته: علمی - پزشکی
یک دیدگاه
سه‌شنبه - 14 آذر 1391

به مناسبت روز جهانی ایدزهمه ساله در کشورهای مختلف دنیا اطلاع رسانی بیشتری در ارتباط با این بیماری مهلک جامعه بشری صورت می پذیرد. ایدزحدودا چهاردهه است که به جان بشر افسار گسیخته بی بندو بار امروزی افتاده وبه سرعت می تازد. برآوردهای به عمل آمده نشان می دهد در هر ۲۴ساعت چهارده هزار نفر در دنیا به ایدز مبتلا می شوند. بیماری ایدز یک بیماری ویروسی است که از طریق ارتباط خونی فرد بیماربا خون فرد سالم، منجر به گرفتاری خواهد شد.
راه ورود ویروس ایدزبه بدن را می توان به این چند طریق خلاصه نمود:
۱-استفاده از سرنگ وسرسوزن مشترک در معتادین تزریق ۲- استفاده از تیغ مشترک هنگام اصلاح در آرایشگاه ۳- عدم رعایت استرلیزاسیون هنگام عمل جراحی لثه و هنگام کار توسط دندانپزشک۴-اهداء خون فرد بیمار به فرد سالم ۵-گرفتاری جنین ازطریق مادر
و اما مهمترین راه انتقال بیماری ایدز برقراری تماس جنسی با کسی است که مبتلا به این بیماری است. از آن جایی که در چندین سال اول گرفتاری فرد بیمار تقریبا هیچ گونه علامتی ندارد پس شناسایی بیمار از طریق ظاهری غیرممکن است وفقط فرد بیماری را، به طرف دیگرمنتقل می نمایدکه اصطلاح به این بیماران ناقل سالم گفته می شودیعنی علیرغم انتقال ویروس به دیگران فرد ظاهرا سالم است چون هنوز علائم اولیه بروز نکرده است.
فرد مبتلا به ویروس ایدز تاچند سال اول بدون علامت است وبه مرور زمان سیستم ایمنی دچار نقص می شود
که کم کم به صورت کامل ازپا در می آیدویا فرد بیمار مرتبا در اثر مواجهه با عوامل عفونت زا مانند میکروب ها ویروس ها وقارچ ها دچار بیماریهای عفونتی شده تانهایتا در اثر شدت عفونت بمیرد.از طرفی برخی سرطانها در افراد ایدزی بوجود می آید که تقریبا در سایر انسان ها دیده نمی شودبه طوری که این سرطانها نیز فرد را یه کام مرگ می کشاند.
ایذز درمان نداردتنهاراه مبارزه با آن پیشگیری است که این مهم به دو طریق امکانپذیر است: اول پایبندی به اصول اخلاقی وراه دوم استفاده از کاندوم در برقراری ارتباط جنسی در کسانی که مجبورند به علل مختلف روی به ازدواج موقت بیاورند.
با آرزوی سلامتی
دکتر محمد رضا آیت اللهی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰
برچسب ها:
دیدگاه ها
soheil این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 15 آذر 1391 - 2:22 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

خیلی عالی بود.

You cannot copy content of this page