ششمین کارگاه علمی کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرائم در بافق برگزار شد

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 3 اسفند 1390

 ششمین کارگاه علمی کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرائم و آسیبهای اجتماعی با حضور معاون دادگستري استان يزد در بافق برگزار شد.

معاون دادگستري استان يزد در حاشیه کارگاه مدیریت پیشگیری از وقوع جرم در گفتگو با خبرنگار ما در بافق با تاکید بر  ضرورت توجه بیشتر نهادها و دستگاهای اجرایی به پیشگیری از وقوع جرائم در جامعه گفت: از مهمترین اقدامات دستگاه قضائی کشور تشکیل معاونت پیشگیری از وقوع جرم است كه در برخي از شهرستانهاي استان داير شده است.

سید علی اصغر رفاهی با اشاره به برخی از شاخص های جرائم در استان خاطر نشان کرد: برنامه ریزی صحیح و مناسب برای حل مسائل و موضوعات مختلف در جامعه قبل از وقوع و کاهش برخی از موارد شاخصه های جرم امری ضروری است .

وی با بیان اینکه هیچ خلا قانونی در زمینه پیشگیری از جرم وجود ندارد تصریح کرد:قانون اساسی به عنوان یک قانون مادر در سطح کلان در بند پنج اصل 156 به موضوع پیشگیری از وقوع جرم پرداخته است و لايحه پيشگيري از وقوع جرم در مجمع تشخيص مصلحت نظام در حال بررسي است.

معاون دادگستري استان يزد با اشاره اقدامات دستگاه قضا در این باره  بیان داشت : تشکیل ستادی با عنوان پیشگیری و حفاظت از وقوع جرم در زیر مجموعه معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم  بیانگر توجه بیشتر دستگاه قضا به این موضوع مهم است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یک ضرورت باید جدی تر دنبال شود گفت: از دیگر اقدامات معاونت پیشگیری از وقوع جرم اجرای کارگاهای علمی کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب های اجتماعی در بيش از  20 استان کشور است .

رفاهی با تشریح نحوه اجرای این کارگاه ها افزود : اين كارگاه‌ داراي پنج كارخواسته است كه در تمام شهرستان‌ها بررسي مي‌شود و نتيجه اين كارگاه‌ها با حضور مسئولين اين شهرستان‌ها درمركز استان بررسي خواهد شد.

معاون دادگستري استان يزد تصریح کرد: در کارخواسته ها ابتدا جرایم شناسایی شده و  پس از بررسی علل و عوامل انجام آن راهکارهای پیشگیری از این جرایم پیشنهاد می شود.

وي بیان داشت: با توجه به آمار و اطلاعات موجود در هر شهرستان پنج آسيب يا جرم بررسي مي‌شود كه درشهرستان بافق موضوع ايراد ضرب و جرح عمدي بررسي شد.

رفاهی در ادامه سخنان خود  به موارد پیشگیری از وقوع جرم اشاره و خاطر نشان کرد: در زمینه پیشگیری های  موجود در زمینه فرهنگی اجتماعی ، امنیتی و حقوقی قضایی ، اولویت دستگاه قضا پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی بوده و در دستور کار این دستگاه می باشد .

وی نقش مردم در پيشگيري از وقوع جرم  را بسيار مهم دانست و افزود:  در بحث پيشگيري از وقوع جرايم هم اگر مردم به نحو مناسب مشاركت داشته باشند، قطعاً بسياري ازجرايم و آسيب‌هاي اجتماعي را كه متاسفانه كم و بيش وجود دارد مهار می شود.

معاون دادگستري استان يزد همچنین تاثیر فضای مجازی در وقوع جرائم را خاطر نشان کرد و گفت : در شرایط کنونی که دشمن در حال برنامه ریزی است که بتواند از طریق جنگ نرم و ماهواره ها بنیان خانواده ها را متزلزل کند توجه به آموزش و فرهنگ سازی در مراکز آموزشی و مدارس و… ضروری است .

رفاهی بر ضرورت توجه به آموزه های دینی و اعتقادی در کاهش جرائم  در بين مردم تاكيد كرد.

فرماندار بافق نیز در کارگاه علمی کاربردی پیشگیری از وقوع جرایم با تاکید بر ضرورت اقدام پیشگیرانه در زمینه وقوع ناهنجاری های اجتماعی در این شهرستان گفت: با توجه به بافت اجتماعی شهرستان بافق و کارگری بودن این شهرستان ، نگاه ویژه ای باید به شهر داشت.

حسین ندافیان به استعدادهای معدنی بافق اشاره کرد و افزود: وجود ذخائر معدنی در این شهرستان  از یک سو و عدم توسعه مورد انتظار مردم از سوی دیگر موجب نارضایتی هایی شده که در ایجاد برخی از ناهنجاریهای اخلاقی و اجتماعی در شهرستان موثر بوده است.

وی نقش توسعه در تغییر ساختار جرایم  را یادآور شد و تصریح کرد: امروزه توسعه تغییراتی را در جامعه بوجود آورده است که به همان میزان در بحث جرم نیز شکل تمایل آن متفاوت شده است .

فرماندار بافق ضرورت نقش پیش گیری اجتماعی از بزهکار شدن افراد را یادآور شد و خاطر نشان کرد: پیش گیری اجتماعی بدلیل ویژگی که به همراه دارد  اگر با اجرای درست همراه باشد  تاثیر زیادی در کاهش بزهکاری را به دنبال خواهد داشت.

ندافیان پیروی از قوانین شرعی و توجه به اعتقادات و فرامین اسلامی را مهمترین عامل پیشگیری از وقوع جرم در جامعه دانست و گفت : اسلامی بودن و پایبندی به اعتقادات در کشور ایجاب می کند که همواره نسبت به سایر کشورها در زمینه جرم وضعیت بهتری داشته باشیم .

وی توجه  ویژه مسئولین برای تهیه مدون و همه جانبه برنامه های پیش گیری از جرم و علی خصوص پیش گیری اجتماعی را خواستار شد.

 ششمین کارگاه علمی کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرائم و آسیبهای اجتماعی با حضور معاون دادگستري استان يزد، مسئولین قضایی ، فرماندار و مسئولین شهرستان بافق به مدت یک روز در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

محمد علی عبدالهی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page