انتخابت مجلس نهم ، اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی

دسته: سیاسی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 3 اسفند 1390


گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی پیرامون اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبیین جایگاه مجلس در نظام اسلامی:

انعكاس اراده ملت
جايگاه مجلس، جايگاهى است بسيار عالى؛ انعكاس نظرات و اراده‌ى ملت در قوانين و مقررات كشور و رگه‌هاى اجرايى كشور است؛ اين چيز كمى نيست.
بيانات در ديدار با وزير و مسؤولان وزارت كشور و استانداران‌ ۱۳۷۰/۰۹/۲۷

مجلس؛ مظهر اراده مردم
مجلس شوراى اسلامى، يك مركز اساسى و تعيين‌كننده براى انقلاب است. همه‌ى سر رشته‌هاى امور، به مجلس شوراى اسلامى بر مى‌گردد. مجلس، مظهر حضور و اراده‌ى مردم در صحنه‌هاى گوناگون سياسى و اقتصادى است. اگر مردم چيزى را در زمينه‌هاى اقتصادى يا سياسى بخواهند كه بشود يا نشود و چيزهايى را بخواهند كه به سرنوشت كشور ارتباطى پيدا مى‌كند، بايد اراده‌ى خويش را از حنجره و زبان نماينده‌ى خود بيرون بدهند و به صورت قانون درآورند و اين قانون در سطح كشور عمل بشود. اين، تأثير مردم در قانونگذارى است.
بیانات در ديدار خانواده‌های شهدا و ایثارگران و دست‌اندركاران برگزاری انتخابات ۱۳۶۸/۰۹/۲۲

مجلس؛ تجلیگاه عزت ملی
مجلس جايگاه بسيار مهمّى است؛ خانه‌ى ملت است؛ تجلّيگاه عزّت ملى ماست؛ مى‌تواند عزّت اسلامى و عزّت ملى ما را به دنيا نشان دهد؛ تأمين‌كننده‌ى منافع عمومى است. با قوانين مجلس است كه مسؤولان مى‌توانند حركت كنند و پيش بروند. مجلس مى‌تواند حافظ امنيت ملى باشد؛ مى‌تواند سدّ مستحكمى در برابر تعرّض دشمنان و طمع‌ورزى بيگانگان باشد.
بيانات در اجتماع بزرگ مردم قزوين‌ ۱۳۸۲/۰۹/۲۵

انتخابات؛ نقطه وصل مردم و نظام
انتخابات، آن نقطه‌ى اساسى وصل افكار و آراى مردم به بدنه‌ى نظام اجرايى است. اگر انتخابات – همچنان كه بحمداللَّه در گذشته همين‌طور بوده است – با حضور مردم، با اراده‌ى مردم، با آزادى كامل مردم و انتخاب آزادانه‌ى آنها انجام بگيرد، و حداكثر آگاهى از سوى مردم به كار برود، تا اين‌كه افراد صالح و شايسته و حقيقتاً حايز شأن نمايندگى اين ملت عظيم، به مجلس فرستاده بشوند، نظام اسلامى مى‌تواند مطمئن باشد كه در جهت آرزوها و هدفهاى خود در حركت است. اين، نقش انتخابات و شأن والاى انتخابات است.
بيانات در ديدار با وزیر و مسؤولان وزارت كشور و استانداران‌ ۱۳۷۰/۰۹/۲۷

اتكای به ایمان‌ و عواطف مردم؛ سرّ شكست‌ناپذیری نظام
مسأله‌ى انتخابات، مسأله‌ى بسيار مهم و اساسى و تعيين‌كننده‌اى است. اهميت انتخابات از جهات گوناگونى است. يكى از آنها اين است كه نظام ما نظامى است متّكى به ايمانها و عواطف و علايق مردم. اساساً سرِّ شكست‌ناپذيرى اين نظام اين است كه به مردم متّكى است. اين چيز مهمّى است. اتّكاى به مردم هم آسان به دست نمى‌آيد و همه جا حاصل نمى‌شود. اگر يك سرِّ الهى در ميان نباشد، توجّه نفوس و دلهاى مردم هم ممكن نيست. شما ملاحظه بفرماييد، خداى متعال به پيغمبرِ با آن عظمت مى‌فرمايد: «هو الّذى ايّدك بنصره و بالمؤمنين»؛ يعنى مؤمنين را در كنار نصرت الهى مى‌آورد. هيچ بُعدى هم ندارد كه آدم بگويد كه اين «بالمؤمنين»، تفسير جزئى از مفهوم «بنصره» هم هست كه اصلاً نصر الهى به وسيله‌ى مؤمنين تحقّق مى‌پذيرد. البته در مواردى هم نصرتهاى خارج از مقولات عادى در زمان آن بزرگوار بوده است – مثل ملائكه‌ى مسوّمين و غيرذلك – ليكن عمده‌اش مؤمنين‌اند. بعد هم مى‌فرمايد: «لو انفقت ما فى الأرض جميعاً ما الّفت بين قلوبهم و لكنّ اللَّه الّف بينهم». يعنى اى نبى گرامى ما! اين «بالمؤمنين»ى هم كه ما مى‌گوييم، خيال نكن كه خودت توانستى آنها را جذب كنى؛ نه – اين كار من و ما و كار عوامل مادى و بشرى نيست – اين سرّ الهى و سرّ معنوى است.
حال آن نكته‌ى باريكتر ز مو اين‌جاست كه همين سرّ الهى و معنوى هم قابل تعريف است. چيزى نيست كه بگوييم عقل شما مردم نمى‌رسد و سه، چهار نفرى هستند كه اين چيزها را مى‌فهمند؛ نخير. اين امر واضحى است. اين سرّ الهى عبارت است از ايمان. وقتى ايمانها در دلهاى مردم مى‌جوشد و به مرحله‌ى عمل سرازير مى‌شود، نتيجه اين است كه هر پديده‌اى كه متّكى به ايمان الهى است، تقويت پيدا مى‌كند.
بيانات در ديدار اعضاى هيأت نظارت بر انتخابات شوراى نگهبان‌ ۱۳۷۴/۱۱/۱۴

حضور در انتخابات؛ زره پولادین در مقابل مستكبران
حضور در انتخابات يكى از مستحكم‌ترين وسيله‌هايى است كه اين ملت مى‌تواند آن را مثل يك زره‌ى پولادين در مقابل خود و در مقابل حمله‌ى دشمنان و سوءنيّت و بد دلىِ مستكبران و دخالت‌كنندگان نگه دارد. انتخابات بسيار مهمّ است.
بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم قم‌ در آستانه سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۸۲/۱۰/۱۸

انتخابات؛ سنگر كشور
اهميت اوّلِ انتخابات به‌خاطر اين است كه انتخابات سنگر كشور است؛ حضور مردم در پاى صندوقهاى رأى، مصون‌ساز سرنوشت ملت و مردم است و دشمن را از تعرّض و تجاوز و پُررويىِ بيشتر باز مى‌دارد.
بيانات در خطبه‌هاى نماز جمعه تهران‌ ۱۳۸۲/۱۱/۲۴

نمونه عظمت نظام اسلامی
مسئله‌ى انتخابات خيلى مهم است. يكى از نمونه‌هاى عظمت اين نظام، همين انتخابات است. براى همين هم هست كه انتخابات ملت ايران – اين پديده‌ى به اين وضوح – را انكار ميكنند. مردمسالارى، اين چيز واضح را كه وابسته‌ى به انتخابات مردمى است – كه در ايران در طول اين بيست و هشت نه سال، هر سالى يك بار به طور متوسط اتفاق افتاده است – دشمنان عنود و لجوج انكار ميكنند. چرا؟ چون ميدانند كه اين يكى از آن شاخصه‌هاى مهم پيروزى ملت ايران است.
بیانات در ديدار هزاران نفر از مردم قم به مناسبت سالروز قيام ۱۹ دی‌ماه‌ ۱۳۸۶/۱۰/۱۹

نمایشگاه عزم و رشد ملی
آنچه كه امروز ميخواهم به شما بگويم، اين است كه ملت ايران انتخابات را قدر بدانند. انتخابات يك نمايشگاه است براى نشان دادن عزم و رشد ملى ملت ايران، استقامت ملت ايران، دانائى و هوشيارى ملت ايران، پايبندى ملت ايران به نظام مردم‌سالارى دينى.
بیانات در اجتماع عظیم مردم يزد ۱۳۸۶/۱۰/۱۲

آن چیزی كه قدرت معنوی ملت را به رخ دشمن میكشد
انتخابات مصونيت‌بخش به كشور است. آن چيزى كه هيبت اين ملت را حفظ ميكند، قدرت معنوى او را به رخ دشمنان ميكشاند و آنها را از تعرض منع ميكند و ميترساند، حضور مردمى است؛ كه يكى از مظاهرش همين انتخابات است.
خطبه‌های نماز جمعه تهران ۱۳۹۰/۱۱/۱۴

ملتهای دیگر به انتخابات ما نگاه میكنند
من مطمئنم كه اين انتخابات براى ملتهاى ديگر هم يك نشانه‌اى است. براى همين هم هست كه دستگاه‌هاى خبيث استكبار، از آمريكا و انگليس و صهيونيستها و ديگران، دارند مرتباً تلاش ميكنند كه اين انتخابات را به يك جورى خراب كنند، مخدوش كنند. كشورهاى ديگر نگاه ميكنند ببينند اين پيشكسوت انتخاباتى و انقلابى – كه ملت ايران است – چه كار خواهد كرد. ملت ايران در اين زمينه، جزو پيشكسوتهاست. ملتهاى ديگر نگاه ميكنند ببينند انتخابات در ايران به كجا خواهد رسيد. استكبار دوست دارد كه انتخابات در كشور ما آنچنان بشود كه ملتها را مأيوس كند.
بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز ۱۹ دی ۱۳۹۰/۱۰/۱۹

مجلس صالح میتواند اثر بگذارد
يك مجلس صالح و سالم و قوى ميتواند بر عملكرد همه‌ى دستگاه‌هاى كشور اثر بگذارد؛ بر عملكرد دولت، بر عملكرد قوه‌ى قضائيه، حتّى بر عملكرد نيروهاى مسلح ميتواند اثر بگذارد. مجلس قوى، مجلس صالح، مجلس سالم، يك چنين وضعى دارد. خب، اين مجلس را كى ميتواند تشكيل بدهد، جز مردم؟ دشمن اين را نميخواهد.
خطبه‌های نماز جمعه تهران


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page