بیماری تونل مچ دست

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 4 دی 1391

در منطقه مچ دست یک تونل وجود دارد که از بافت لیفی درست شده و درواقع عروق واعصاب وماهیچه هایی که از منطقه ساعد به سمت کف دست می روند از این کانال یا تونل رد می شوند.
بیماری عمدتا در سنین میانسالی وبدون علت خاصی شروع می شود اما در افرادیکه کار با دست بیشترانجام می دهند ممکن است گسترده تر باشد.
چاقی، مرض قند ونقرس ممکن است از عوامل مستعد کننده برای شروع بیماری محسوب شود دراین بیماران به علت التهاب تونل لیفی مذکور بافت های عصبی که از تونل رد می شوند از جمله عصب مدیان تحت فشار قرار می گیرد .
در زنان حامله نیز ممکن است به علت ورم اندامها این اتفاق بیفتد که بعداز زایمان بهبود خواهد یافت .علائم بیماری به صورت احساس خواب رفتگی دست در نیمه شب یا صبح زود است که شخص احساس کرخت شدن تمام انگشتان را دارد ودیگر در طول رانندگی،خیاطی،بافندگی وکارکردن با چکش علائم را تشدید می کندودر این حالت سه انگشت دست شامل انگشت شست،اشاره ومیانی بی حس می شود.
راه تشخیص قطعی، گرفتگی نوار عصب عضله می باشد ودرمان آن در مراحل ابتدایی تجویز داروهای مسکن و ضد التهاب است ودر مراحل دیگر تزریق داروهای استروئید داخل کانال مچ توسط پزشک متخصص اورتوپدی یا جراح می باشد ودر کنار آن بی حرکت کردن مچ دست توسط مچ بند های مخصوص که تا اندازه ای مناسب است.
در صورتی که با درمانهای نگهدارنده نتوان پاسخ قطعی گرفت در مرحله بعدی انجام عمل جراحی ساده ای است که باایجاد یک شکافت در محل بافت لیفی باعث کاهش فشار ناشی از التهاب بر روی عصب مدیان خواهد شد.
با آرزوی سلامتی
دکتر محمد رضا آیت اللهی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page