درآمد سالانه موقوفات یزد کمتر از یک‌میلیارد تومان است

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 25 دی 1391

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به اینکه حدود 12 هزار موقوفه در استان یزد وجود دارد، گفت: درآمد سالانه این موقوفات کمتر از یک میلیارد تومان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل پیش از ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته وقف با اشاره به اینکه وقف بزرگترین پشتیبان دین به شمار می‌رود، اظهار داشت: با توجه به فرموده امام خمینی (ره) که مراسم روضه‌خوانی محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، 60 درصد موقوفات کشور و 80 درصد موقوفات استان یزد در زمینه روضه‌خوانی است.

وی افزود: در یزد حدود 12هزار موقوفه و 42 هزار رقبه و 103 بقعه متبرکه وجود دارد که وقفیات به طور عمده در زمینه روضه‌خوانی، آب‌انبار، مسجد، بیمارستان، درمانگاه و … است.

عادل با اشاره به وقف‌های جدید استان یزد در سال جاری خاطرنشان کرد: امسال 22 وقف جدید در استان یزد به صورت مسکونی، تجاری و زمین صورت گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد ادامه داد: در مجموع نمودار رشد موقوفات استان یزد از حدود پنج سال پیش، روند مثبت در پیش گرفته است.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های عمرانی در حوزه وقف عنوان کرد: در سال گذشته بابت احداث 47 مسجد بیش از 5 میلیارد ریال و برای به‌سازی و تعمیر مساجد 15 میلیارد ریال، به‌سازی 20 مورد از بقاع متبرکه 8 میلیارد ریال تخصیص اعتبار داده شده است.

عادل خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین استانداری و اداره اوقاف و امور خیریه استان یزد، برای ساخت، تعمیر، به‌سازی و مرمت مساجد بیش از 7 میلیارد و بابت به‌سازی بقاع متبرکه یک‌میلیارد و 750 میلیون ریال تخصیص می‌یابد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه استان یزد بیان کرد: در سال جاری بیش از 14هزار سند موقوفات در این سامانه ثبت شد و بیش از 4هزار سند وقفی قدیمی نیز بازنویسی شد.

عادل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درآمد سالانه موقوفات استان یزد اظهار داشت: درآمد موقوفات استان یزد سالانه کمتر از یک‌میلیارد تومان و در بقاع متبرکه 1.5 میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: یزد به لحاظ تعداد موقوفات جزو پنج استان برتر کشور و به لحاظ درآمد جزو پنج استان آخر است به نحوی که برخی رقبات درآمد سالانه کمتر از 20 هزار تومان دارند.

عادل یادآور شد: برخی موقوفات نظیر آب‌انبارها و انبارها نیز اکنون به دلیل عدم کاربرد و استفاده برای مردم به لحاظ مقتضیات زمان، هیچ درآمدی ندارند و اغلب آنها متروکه شده‌اند.

عادل عنوان کرد: در شورایی به نام شورای وقف، روی این نوع وقفیات مطالعه و بررسی صورت می‌گیرد و در صورت نبود مانع فقهی، تغییر کاربری داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیشترین موقوفات استان یزد محدود به زمان و مکان است، بر نیازسنجی توسط واقفان در این زمینه تاکید کرد.

عادل همچنین از بدهی 10 میلیارد تومانی ادارات استان یزد به اداره اوقاف و امور خیریه خبر داد و افزود: بدهی ادارات بابت پذیره زمین است و اغلب اداراتی که در موقوفه مرحوم ابوالقاسم رشتی واقع شده‌اند، جزو بدهکاران به اوقاف هستند و در سفر رئیس جمهور به استان یزد نیز مقرر شد مبلغی بابت پرداخت این بدهی پذیره اختصاص یابد که به رغم پیگیری استاندار، اداره کل اوقاف و مسئولان استان، هنوز هیچ مبلغی برای این امر اختصاص نیافته است.

وی همچنین از تلاش برای احیای موقوفات استان یزد خبر داد و تصریح کرد: احیای موقوفات از  راه‌های مختلف انجام می‌شود که در یزد تلاش شده در راستای کارشناسی قیمت و اجاره بهای موقوفات گام برداشته شود تا اجاره بهای رقبات موقوفات با اجاره بهای مغازه‌ها یا املاک ملکی تفاوت چندانی نداشته باشد تا از محل درآمد آن برای نیت واقف هزینه شود.

عادل در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برنامه‌های هفته وقف پرداخت و یادآور شد: ایستگاه‌های «همه واقف باشیم» در امامزاده‌ها راه‌اندازی شده و همایش بانوان و وقف نیز طی هفته جاری در یزد برگزار می‌شود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page