ایجاد ارزش افزوده، راهبرد مشترک معادن سنگ آهن کشور است

دسته: اقتصادی
۷ دیدگاه
چهارشنبه - 4 بهمن 1391
مدير طرح تجهيز معادن سنگ آهن مركزي ايران اعلام کرد؛

ایجاد ارزش افزوده، راهبرد مشترک معادن سنگ آهن کشور است

با توجه به اينكه اغلب معادن سنگ آهن با عيار بالا راه اندازي شده و چنانچه معادن پر عياري در كشور وجود دارد در عمق زمين واقع شده است، براي استخراج آن بايد تكنولوژي هاي نوين وارد كنيم.

 

مدیر طرح تجهیز معادن سنگ آهن مرکزی ایران با تاکید بر اینکه تنها راهبرد ما در قبال معادن سنگ آهن کشور، ایجاد ارزش افزوده در آن است، معتقد است: با توجه به اینکه اغلب معادن سنگ آهن با عیار بالا راه اندازی شده و چنانچه معادن پر عیاری در کشور وجود دارد در عمق زمین واقع شده است، برای استخراج آن باید تکنولوژی های نوین وارد کنیم.
سایت خبری «ایمیدرو» با محمد مرشد زاده گفت و گویی انجام داده که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
درباره معدن چاه گز توضیح دهید؟
معدن چاه گز در فاصله ۶۵ کیلومتری بافق و ۵۴ کیلومتری چغارت استان یزد واقع شده است. طبق آخرین اکتشافات، میزان ذخیره قطعی این معدن، ۸۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن با عیار متوسط ۵۳ درصد است.
معدن چاه گز از ۲ توده شرقی و غربی برخوردار است که در حال حاضر، مناقصه فاز اولیه آن برگزار شده و پیمانکار در حال اجرای کار است. طبق قرارداد، طی ۲ سال میزان سنگ آهن استخراجی باید به ۶ میلیون و میزان باطله برداری به ۲۴ میلیون تن برسد.
با توجه به استخراج معدن و در عین حال، زمان بر بودن استقرار سنگ شکن با ظرفیت بالا، فعلا مناقصه ای برگزار کردیم که پیمانکار مربوطه در حال تجهیز کارگاه است و با یک سنگ شکن موبایل با ظرفیت ماهانه ۵۰ تا ۵۷ هزار تن، از یک ماه و نیم آینده کار خود را آغاز می کند.
همچنین، درصدد تجهیز معادن چاه گز و میشدوان به سنگ شکن ثابت و احداث کارخانه فرآوری با ظرفیت ۵ /۱ میلیون تن سنگ آهن دانه بندی بوده و منتظر کسب تکلیف کمیته سرمایه گذاری ایمیدرو در این خصوص هستیم.
از چه سالی، باطله برداری معدن آغاز شده است؟
از سال ۸۸، تجهیز کارگاه شروع شده و اجرای فاز یک مناقصه به اتمام رسید. همچنین، مناقصه قرارداد فاز دوم استخراج این معدن برگزار و عملیات استخراج آغاز شده است. مدت این قرارداد، ۲ ساله بوده و تا ۵ سال دیگر قابل تمدید است. گرچه به دلیل مسائل زیست محیطی، این قرارداد با تاخیر اجرا شد اما با حمایت ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، مجوز محیط زیست نیز دریافت شد.
درباره برنامه فرآوری سنگ آهن توضیح دهید؟
از جمله برنامه های مربوط به فرآوری معدن، احداث کارخانه «خردایش و پرعیار سازی» و نیز یک کارخانه «تولید کنسانتره» با ظرفیت هر کدام، ۵ /۱ میلیون تن است.
علاوه بر معدن چاه گز، ۴ معدن دیگر شامل آنومالی شمالی، زاغیها، آنومالی ۵ A و آنومالی ۲A در این منطقه وجود داردکه در مرحله اکتشاف تکمیلی یا بهره برداری است.
آیا ذخیره معدن قابل افزایش است؟
بلی. معدن چاه گز شامل ۵ آنومالی است که اکنون روی ۳ آنومالی، فعالیت باطله برداری صورت می گیرد و ۲ آنومالی دیگر در حال اکتشاف است که پس از قطعی شدن ذخیره، طرح بهره برداری آن آغاز خواهد شد.
میزان سرمایه گذاری انجام شده در معدن چاه گز چقدر است؟
در حال حاضر، سرمایه گذاری چندانی صورت نگرفته و تنها سرمایه گذاری انجام شده، مربوط به هزینه های جاری شامل جاده ۱۰ کیلومتری دسترسی به معدن است که برای آن، ۱۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است.
برای احداث کارخانه های فرآوری، ۱۵۶ میلیون دلار در نظر گرفته شده است. همچنین، برنامه اجرایی معادن دیگر نیز به همین روال است. به طوری که اکنون اقدامات اولیه فاز نخست معدن آنومالی شمالی شروع شده و مناقصه آن برای استخراج و فرآوری برگزار خواهد شد.
میزان اشتغال این معدن در حال حاضر چقدر است؟
اکنون نیروهای امانی و پیمانکار فعال در معدن چاه گز و معادن اطراف حدود ۴۰۰ نفر هستند. عملیات اجرایی معادن اطراف، تحت پوشش این مجتمع انجام می شود که اکنون، اقدامات اولیه آن انجام شده است به طوری که بیشتر معادن گشایش یافته است. از جمله این معادن «زاغیها» است که بیش از ۵۲ میلیون تن ذخیره دارد و متوسط عیار آن ۳۳ درصد است. ذخیره «آنومالی ۲» نیز ۴ میلیون تن با عیار متوسط ۴۹ درصد و میزان ذخیره معدن «آنومالی شمالی»، ۲۵۶ میلیون تن با عیار متوسط ۲۸ /۴۷ درصد است.
با توجه به عیار پایین معادن، با یک شرکت اکراینی در خصوص تحویل ۳ /۱ میلیون تن سنگ هماتیت و دریافت ۳۰۰ هزار تن سنگ آهن هماتیت با عیار ۵۵ درصد و ۳۰۰ هزار تن آهن اسفنجی مذاکره شده و بررسی های فنی اقتصادی آن نیز به اتمام رسیده است و منتظر دریافت نظر ایمیدرو هستیم.
با توجه به معادن موجود در استان یزد، چه تحولاتی در این منطقه قابل تصور است؟
آنچه ایمیدرو پیگیر است اینکه در آینده نزدیک، معادن تحت پوشش این سازمان تا یک سال آینده راه اندازی و تعیین تکلیف شود. بدون شک، همه این معادن پس از راه اندازی، نیازمند کارخانه هایی در جوار معدن نظیر کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد است.
در این میان، با توجه به برنامه های توسعه ای فولاد، امیدواریم سریع تر طرح احداث کارخانه های مذکور اجرایی شود تا علاوه بر اشتغال زایی قابل توجه برای منطقه، از خام فروشی سنگ آهن جلوگیری به عمل آید.
آینده سنگ آهن ایران را چگونه می بینید؟
تنها راهکار ما این است که محصول تولیدی را در داخل کشور مصرف و با فرآوری آن، ارزش افزوده ایجاد کنیم. در این زمینه، با توجه به اینکه اغلب معادن سنگ آهن با عیار بالا راه اندازی شده و چنانچه معادن پر عیار وجود دارد در عمق زمین بوده و استخراج آن، نیازمند استفاده از تکنولوژی های نوین است.
علاوه بر این، فرآوری سنگ آهن با عیار پایین (۳۰ درصد) و سنگ های پلاسری، نیازمند چنین تکنولوژی هایی برای ایجاد ارزش افزوده است.
آیا شرایط به گونه ای هست که انگیزه ایجاد کند تا به سمت استخراج و فرآوری سنگ آهن با عیار پایین بروید؟
بلی. اکنون معادن آنومالی شمالی با ذخیره ۲۵۶ میلیون تن با عیار را اجرا می کنیم که گرچه با توجه به ارزش فنی اقتصادی صورت گرفته، ممکن است مورد دلخواه شرکت های خصوصی نباشد اما اگر در کنار آن، کارخانه های کنسانتره، گندله و فولاد احداث شود، اقتصادی خواهد بود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
بافقي این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 4 بهمن 1391 - 10:00 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

در چند كيلومتري بهاباد واقع شد

soheil8 این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 4 بهمن 1391 - 12:50 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

آقای مرشد زاده چرا بچه بافقی ها در معدن شما جایی ندارند درحالی که این معدن از نظر جغرافیایی در بالا سر شهر بافق قرار گرفته و هیچ ربطی به بهاباد ندارد؟؟؟؟!!!!

شجاع.بهاباد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 4 بهمن 1391 - 10:59 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

آقای مرشدزاده معدن چاه گز 55کیلومتری بهاباد و75کیلومتری بافق می باشه واین معدن جزءبهاباد بوده وخواهد بود.وشما آقای مرشد زاده آخرین مصاحبه خود را انجام دادید.به زودی مدیر عامل بومی در دفتر معدن در بهابادمعرفی وشما آزاد خواهید شد

دلسوز بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 5 بهمن 1391 - 2:13 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

وقتی کرمانیها و شمالی ها معدن را قبضه کردند جائی برای کسان دیگر نمیماند . مثل اینکه مهندس درویش خدا بیامرز دوباره زنده شده و چترش را روی چاه گز پهن کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

امید این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 5 بهمن 1391 - 4:23 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

شجاع بهابادی ،چادرملو 70 کیلومتری بهاباد و 185 کیلومتری اردکان هست الان هم مال اردکان شده هیچ کار هم نتونستید بکنید اگه مردید برید چادرملو را بگیرید نه که الان چاه گز رو بخوایید دو سال دیگه چاه گز رو هم مثل چادرملو بدید به اردکان

حمید ج این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 8 بهمن 1391 - 7:17 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

جاه گ. مال بافقه ودرمورد کسی که گفته اقای مرشدزاده باید برود میخواهم بگویم هیج …به اونیست

عاشقان بافق این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 9 بهمن 1391 - 2:44 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

این معدن یکی از معادن بافق می باشد خواهشمندم در کار مسئولین دخالت نفرمایید

You cannot copy content of this page