پلنگ، شكارچي مغرور

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
یک دیدگاه
سه‌شنبه - 9 اسفند 1390

يكي از گونه هاي جانوري نادر و در حال انقراض كه در فهرست سرخ IUCN قرار داشته و توجه محافل بين المللي و علاقه مندان به حيات وحش را به خود جلب نموده است پلنگ ایرانی (نام علمی: Panthera pardus saxicolor) است که بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا می باشد. این پلنگ در زبان انگلیسی Persian Leopard خوانده می‌شود.

ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است و جمعیت مناسب پلنگ در این کشور امکان بقای گروه‌های کوچک این حیوان در قفقاز، شرق ترکیه و احتمالاً ترکمنستان را از راه مهاجرت‌های بین‌مرزی افزایش می‌دهد. مناطق بیابانی کشور و از جمله بیابانهای بافق شرایط نسبتاً مناسبی برای زیست گونه هایی از پستانداران و گوشتخواران فراهم آورده است. در پي تلاش محققان و كارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست و با همكاري پرسنل زحمتکش اداره حفاظت محيط زيست بافق دوربينهاي تله اي كارگذاشته شده در منطقه حفاظت شده كوه بافق بار ديگر موفق به تصويربرداري از اين گونه نادر گرديد.

وجود اين تصوير و نيز تصاوير متعدد ديگري كه از پلنگ ايراني در منطقه حفاظت شده كوه بافق به ثبت رسيده است حاكي از پتانسيل بالاي اين منطقه جهت حفاظت و حراست از پلنگ ايراني به عنوان بخشي از ميراث ماندگار طبيعت ايران زمين داشته و اميد است با تلاش و كوشش بيش از پيش مسئولين مربوطه و حمایت علاقه مندان به طبیعت بار ديگر شاهد ازدياد نسل پلنگهاي ايراني و گسترش آنها به ساير مناطق باشيم.

رضائی پور دانش آموخته کارشناسی ارشد محیط زیست – دانشگاه یزد


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۷
برچسب ها:
دیدگاه ها
علیرضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 9 اسفند 1390 - 2:08 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

مطلب جالب و خواندنی بود

You cannot copy content of this page