رمزگشایی بازنشستگان قدیمی شرکت سنگ آهن بافق از آرم این شرکت

دسته: عمومی
۷ دیدگاه
دوشنبه - 16 بهمن 1391

غلام رضافتاحی بافقی یکی از کارگران خدوم و زحمتکش دهه های 40تا 70شمسی از مشقت ها وسختی هایی که پرسنل اکتشافات شرکت سنگ آهن مرکزی در راه اکتشاف بلوک عظیم سنگ آهن  بافق متحمل شده است در مصاحبه با بافق فردا گفت :

بنده متولد 1321که در سال 1342 در ذوب آهن سابق بافق استخدام شدم  و  نهایتا در سال 1370در شرکت سنگ آهن مرکزی بازنشست شدم, در سالهای اولیه بنده ابتدا یکسال در راه سازی ،یکسال در ساختمان سازی وسه سال به همراه مهندسان روسی در نقشه برداری تکمیلی شرکت کردم،نقشه برداری تکمیلی توسط شرکت روسی بدین صورت انجام می گرفت که درست در محدوده مرزی شهرستان بافق 5نقطه به عنوان ایستگاه شامل 1-ایستگاه مرکزی بالای انبار دینامیت چغارت  2-ایستگاه غربی چغارت (خوسف)3-ا ایستگاه شمالی چغارت (چادرملو وچاه ژوله ) 4-یستگاه جنوبی چغارت (رضا آباد)5-ایستگاه شهرنو در نظر گرفته شده بود که هواپیما از یزدپرواز می کردو جهت گزارش هواشناسی هر روز صبح با ایستگاهای مذکور ارتباط برقرار می کردو اگر وضعیت هوا مناسب بود نقشه برداری شروع می شد. هر ایستگاه  متشکل ازدو کارشناس روس همراه دوکارگر وراننده  به اضافه ابزارآلات نقشه برداری بود که علاقه بنده باعث شد که زبان روسی وتا حدودی حرفه معدن شناسی را یاد بگیرم.

وی ادامه داد: در سالهای اولیه شرکت سنگ آهن مرکزی  امروزی را به نام حوزه  آهن بافق می شناختند که  مرکزیت حوزه مذکور چغارت بود وازرباط پشت بادام وچادرملو تاامتداد جاده ساغند شروع می شدکه محدوده آن را تمام آنومالیها در بر می گرفت وتا مناطق زرند ادامه داشت که به گواه کارشناسان روسی این محدوده با وسعتی حدود 80هزار کیلومتر و ذخیره ای معادل 1.5میلیارد تن درمابین دوگسل قرار دارد.

غلام رضا فتاحی بااشاره  آرم شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق که براساس محدوده مشخصی تعریف گردیده، گفت:

11

بر اساس نظر کارشناسان روس, سنگ آهن مرکزی ایران را به علت پیوستگی معادن منطقه بافق, انرا در اختصار بلوک بافق نامگذاری کرده بودند یعنی حدود سنگ آهن مرکزی شمال چغارت آغاز وتاآریز, از آریز تا گدار چادرملو, از چادرملو که امتداد ان بر روی کوههای بزوا تا روبروی کوه در انجیر و زیرپای  آن دق بافقی است ویک خط هم به سمت چاه گز وچاه جوله امتداد داشت وهمچنین محدوده دیگران از غرب وجنوب غرب چغارت به میشدوان به سمت دشت پیروزی و معدن سه چاهون واز طرف دیگربه بالای سر مبارکه و زاغیا وهمچنان به سمت جلال آباد زرند ادامه داردو خطی دیگر به سمت معدن ناریگان و از انجا به ربروی کوشک وشیطور وخوسف ختم می شود که کل اکتشافات ان توسط شرکت سنگ آهن مرکزی با همکاری شرکت روسی  صورت گرفته است.

Picture 216

وی ضمن اشاره به اتفاق ناگوارواژگونی ماشین بلاز حامل کارگران در 40سال پیش, ادامه داد: در این حادثه ناگوار گارکران متعهدی مانند میرزا گل خواجه ای و حاجی محمد اقابابایی کشته شدند و 28نفر دیگر زخمی شدند وپای راننده نیز قطع شد که این عزیزان در حال اکتشاف بر روی معادن منطقه چادرملو بودند .

وی در پاسخ به این سوال که بی عدالتی در حق بافق را از چه سالی می دانید, گفت:

بنده باتوجه به تجربه کاریم در اکتشافات از غنی بودن معادن منطقه اگاهی کامل دارم .

 بی عدالتی از زمان رژیم پهلوی شروع شد زیرا قرار بود یکبار اب به بافق اورده شود ودر کناران کارخانه های جوار معدنی و فولاد احداث شود که متاسفانه برعکس با هزینه های گزاف سنگ اهن را به شهرهای دیگر می بردند ودر قبال ان نگذاشتند در شهرستان بافق کارخانه ای احداث شودکه به نظر این حقیر ریشه تمام این بی عدالتیها اطلاع نداشتن مردم دوران گذشته بافق از غنی بودن معادن منطقه است ولی به لطف جمهوری اسلامی جوانان حال حاضر با تحصیلات عالیه خود اگاهی یافته اند و انشاءالله این نسل حافظان این نعمت الهی باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد:

  بنده به عنوان ریش سفید که عمر خود را در شرایط گرمای طاقت فرسای کویری وسرمای سوزان معادن این منطقه  گذراندم وشاهد بی مهریها وبی عدالتی های وحشتناکی در حق مردم بافق بودم به جوانان توصیه می کنم هر چقدر که می توانید علم ودانش خود را افزایش دهیدتا به اعتماد به نفس جهت دفاع ازحق و حقوق مردم مظلوم خود گام های موثری برداریدودر کنار ان ضمن عمران و ابادی شهرستان بافق, کشوراباد در سایه اسلام داشته باشیم.    


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها
احسان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 16 بهمن 1391 - 10:59 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

این جور که من از صحبت های این کارگر زحمتکش فهمیدم اول معادن بافق را به اسم حوزه سنگ آهن بافق می شناختند که بعدا به بلوک آهن بافق شناخته می شدو به دنبال آن به ذوب آهن بافق تغییر اسم داد واسم کنونی آن شرکت سنگ آهن مرکزی است. وتاسف بار تر از همه شرکت تهیه و تولیدی درست کردند که باعث شدضمن اینکه شرکت سنگ آهن مرکزی را از هم بپاشند کل شرکت سنگ آهن مرکزی را به چغارت گودال شده خلاصه کنند.

حسین علی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 16 بهمن 1391 - 11:41 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

همه فیض بلوک آهن بافق را اصفهان واردکان می برد

مير سليماني بافقي این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 17 بهمن 1391 - 10:04 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
مرحوم ميرزا گل خواجه اي وآقا بابايي در جاده چادرملو – بافق بعد از زريگان در مسير جاده اي خاكي وشنزار كه صعب العبور بود به رحمت خدا رفتند وقبرشان در قبرستان قديمي بافق نرسيده به پمپ بنزين بلوار امام مي باشد. برادرمرحوم خواجه اي(به نام اصغر) هم زخمي شدند كه هنوز در قيد حياتند.انچه باعث آباداني و شادابي امروز چادرملوي بافق شده خون آن زحمتكشاني است كه در گرما وسرماي كشنده چادرملو و آريز با وسايل كند قديمي زجر كشيدند و پرده خاكي را از سر سفره آهن آن گشودند ولي چند اردكاني فرصت طلب كه آن زمان تمامي قلمرويش به روستايي كوچك بيشتر شبيه بودبه آن دست درازي كردند.البته مطمئن باشيد عرق جبين و پينه هاي دستان كارگران بافقي وخون آن عزيزان حلقوم زياده خواهان امروزي را دير يا زود خواهد گرفت وچندين برابر حق كشي هايشان را تاوان خواهند دادكه دنيا دار مكافات بوده وخواهد بود….
شايسته است دوستان بافقي كه تصاويري از پدران خود در معادن بافق دارند در اختيار اين سامانه يا اينجانب قرار دهند تا مردم با سختي هاي آن روزگار وپيشينه پر افتخار پدرانمان بيشتر اشنا گردند.
با احترام
سيد محمد مير سليماني بافقي

احسان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 17 بهمن 1391 - 8:27 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

خون دل خوردن این معادن و کشته های آن را بافق داد اما شهرستانهای دیگر اباد می شود

تفکری این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 22 بهمن 1391 - 7:48 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام.اقای میرسلیمانی از همسایه های قدیمتان خبر ندارید چند روز دیگر سال مرحوم حاج اصغر خواجه بافقی است.ایشان مدت زیادی به دلیل عوارض کار در سنگ اهن مریض بودندوعاقبت به دلیل بیماری به رحمت ایزدی پیوستند.

مير سليماني بافقي این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 5 اسفند 1391 - 8:56 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

جناب آقاي تفكري
سلام
بنده از خوانندگان وجنابعالي معذرت مي خواهم .نمي دانستم كه آقاي علي اصغر خواجه بافقي هم به رحمت خدا رفته اند.اقوام اخبار حداقل محله قديميمان را به من مي رساندند ولي اين را نمي دانستم.ازاينكه ياداوري كرديد ممنونم. براي ان آن عزيز وبرادر مرحومشان غفران الهي آرزو دارم.

علیرضا جلالی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 11 اسفند 1391 - 8:46 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

باسلام خواستم از مدیرعامل محترم سنگ آهن بافق سوال کنم که جقدر از حال وروز کسانی که نخستین اکتشافات را در آن معدن انجام داده اند با خبرند ابوی بنده از جمله این اشخاصند وبه خاطر 30 سال کار درشرایط سخت آن زمان شنوایی خود را کاملا ازدست داده اند این گونه افراد شایسته تقدیرند جناب آقای مدیر عامل

You cannot copy content of this page