لطفاً کلوخی بیندازید

دسته: مقالات
یک دیدگاه
یکشنبه - 29 بهمن 1391

بعد از مدتها با دیدن جوابیه ای از اداره راه و شرکت گاز در سایت بافق فردا، کلی خوشحال شدم. شاید تعجب کنید که مگر جواب فرستادن شادی دارد. من می گویم بله دارد و خیلی هم دارد.

قضیه از این قرار است که شهروندی بنا به احساس وظیفه، مسئله ای را طرح کرده و راجع به مشکل ارتفاع کم پل جاده بهشت الحسین و داستان پراشک پروژه گاز بافق سوالی پرسیده بود و چرایی در کار آورده بود. می شد به سادگی از کنار این پرسش گذشت و زیر سبیل گذاشت و به روی مبارک نیاورد. اما آن دو اداره محترم، نشستند و جوابی مهیا کردند و فرستادند. اگرچه ممکن است از جواب آنها؛ کسی یا کسانی قانع نشده باشند. اما نفس کار آنها ارزشمند است. به چند دلیل.

یکی آنکه متاسفانه هنوز در بین بسیاری از مسئولین این فکر وجود دارد که پذیرش ضعف ها و احیاناً عذرخواهی آنها، موجب کسر شان و دون جایگاه عالی آنهاست. به همین خاطر به هر دری می زنند تا با انکار مشکلات، خود را از هر ضعفی، مبرا کنند.

دوم آنکه، همه ی ما عادت داریم بیشتر تائید و تشویق بشنویم تا اعتراض و انتقاد. این طبیعت بشری است. البته مطبوعات و رسانه ها هم باید منصف باشند. همانطور که منفی ها را می بینند و باز می گویند باید مثبت ها را هم ببینند و بازگویند. من خود از نزدیک شاهد آن هستم که تقریباً تمام مسئولان، رنج بسیاری را متحمل می شوند. به سختی هم کار می کنند. اما چه کنیم که ضعف های ساختاری آنقدر زیاد است که ثمره زحمت ها، کام مردم ما را شیرین نمی کند.

سوم آنکه به دلیل یک عادت دیرپای تاریخی این طور بار آمده ایم که هر کس سواره شد و دستش به دم قدرتی رسید از هرگونه پاسخی بی نیاز است. پدر در خانه، معلم در مدرسه، کارفرما در محیط کار و حاکمان در سریر قدرت.

چهارم آنکه هنوز باور و یقین نداریم که انتقاد و نقد منصفانه؛ بهترین یاریگر ماست. البته این نکته را هم بگویم که ما اصولاً آدم نقاد نداریم یا خیلی کم داریم. علاقه ی بسیار ما، به تخریب همدیگر است. از سطوح پائین مملکتی بگیرید تا مقامهای عالی.

الان  در هفته نامه ها و برخی از سایت های شهر بافق، حداقل چند ده پیام از مردم چاپ می شود که انتقادهای بجا و بیجایی دارند. بندرت دیده شده است جوابی به نقدهای بجای مردم داده شده باشد.

مهمترین خطری که این بی تفاوتی دارد، دوری مردم از مسئولان و پدیدار شدن بغض و کینه است.

قدیم ترها می گفتند جواب سنگ؛ کلوخ است. حالا اینقدر سنگ نقد به جانب مسئولان انداخته ایم و آنها جاخالی کرده اند که آرزوی دیدن کلوخی از مسئولی، موجب شادی ماست.

  محمد علی پورفلاح


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
محمد رضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 29 بهمن 1391 - 6:17 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

نصف بیشتر شهر و پروژه ها دست شهرداری است اما دریغ از یک پاسخگویی ساده

You cannot copy content of this page