سلامت مردان

دسته: علمی - پزشکی , مقالات
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 2 اسفند 1391

در کشورما هفته اول اسفند بنام هفته سلامت مردان نامگذاری شده است . زنان بیشتر از مردان به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند اما میزان بستری شدن مردان در بخش های بیمارستانی بالاتر است که این نشان می دهد مردان توجه کمتری به سلامت خود دارند و از طرف دیگر خود را آسیب ناپذیر تصور می کنند لذا دیرترمراجعه می نمائید وگاه وقتی مراجعه می کنند تا اندازه ای دیر شده است . شبکه های بهداشتی کشور آمادگی نسبتا لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مردان جامعه را دارند اما به دو علت ارائه این خدمت در جامعه به صورت مطلوب تاثیر نمی گذارد؟
علت اول همان توجه کمتری است که مردان نسبت به سلامت خود دارند و در واقع فرصت محدودی برای سلامت خود می گذارند، علت دوم آن است که در صد عمده ای از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی زن هستند و مردان ممکن است به علت این قضیه بار مراجعه کمتری داشته باشند.
بیماریهای قلبی، حوادث رانندگی، سوانح شغلی،بیماریهای شغلی، مصرف دخانیات، مواد مخدر، دیابت، فشار خون، اختلالات خلقی واضطراب و افسردگی از جمله عوامل موثر بر سلامت مردان یک جامعه است که متعاقب آن منجر به از دست رفتن سالهای مفید عمر نیروهای اقتصاد یک جامعه خواهد شد.
ایدز از جمله بیماریهای عفونی تهدید کننده سلامت همه افراد جامعه خصوصا مردان ۲۵تا ۳۵ سال است وآمار مبتلایان به بیماری مذکور در کشور تا نیمه سال ۱۳۹۰بیست و پنج هزار نفراست که ۹۰درصد آنان را مردان و ۱۰درصد آنان را زنان تشکیل می دهند.اعتیاد به مواد مخدر نیز در مردان ده برابر زنان است وزنگ خطر دوم در اعتیاد عبارتست از سوء مصرف مواد مخدر نوین مانند قرص اکس، شیشه، کراک وامثالهم . در مورد مصرف سیگار نیز آمار نشان می دهد از هر پنج ایرانی یک نفر سیگار می کشد.
در مورد بیماریهای غیر واگیردار چون فشار خون و دیابت نیز حدودا بیست درصد مردان ایرانی را گرفتار ساخته است و در پی آن سکته مغزی،سکته قلبی،بیماریهای کلیوی وعروق چشم حادث خواهد شد.
وهمچنین در سرطان ها، سرطان معده مردان در رتبه اول قرار دارد و سرطان پروستات، مثانه وروده در مراحل بعد قراد دارندشاید بتوان تغذیه غلط را از عوامل ایجاد کننده سرطانهای دستگاه گوارش به شمار آورد.
محدود بودن حضور مردان در منزل ودسترسی آنان به غذای سالم خانگی چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ کمیت واستفاده از غذا های بیرون (فست فود) باعث سوء تغذیه، چاقی، فشار خون و سرطانها می شودو همچنین استفاده از سوسیس و کالباس که دارای مواد نگه دارنده نیتراته می باشد در به وجود آوردن سرطانهای گوارشی دخیل است.
حوادث رانندگی از جمله عوامل بسیار موثر در مرگ و میر مردان، خصوصاً جوانان جامعه است که خود علاوه بر تاثیرعمیق روحی برسایر افراد خانواده منجر به کاهش نیروهای چرخاننده اقتصاد یک مملکت خواهد شد ویا ممکن است منجر به مصدومیت و ناتوانی و ازکار افتادگی موقت یا دائم آنان گردد.
سوانح شغلی نیز در مردان به مراتب بالاتر از زنان است زیرا اولاً تعداد مردان شاغل نسبت به زنان بالاتر است و ثانیاً تعداد شاغلین مرد در مشاغل آسیب رسان مانند کارخانجات صنعتی وغیره بالاتر است.
استرس های اجتماعی، نابسامانیهای اقتصادی ، عدم امنیت شغلی ومسائلی از این دست نیز باعث می شود تا مردان از لحاظ سلامت روحی در معرض خطر قرار گیرند.
پس بیائید دست در دست هم دهیم به مهر سلامت مردان خویش را کنیم احیاء.
با آرزوی سلامتی
دکتر محمد رضا آیت اللهی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page