زلزله در سايپا و ايران خودرو

دسته: اخبار ایران
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 9 اسفند 1391

مدير عامل سايپا برکنار، کميته ويژه در ايران‌خودرو تشکيل، دستور بازنگري در قيمت‌ها صادر و تحقيق و تفحص از خودروسازان تصويب شد

 

به گزارش پارس به نقل از خراسان،از شنبه شب که خودروسازان مورد انتقاد شديد رئيس جمهور قرار گرفتند تا تصويب تحقيق و تفحص از خودروسازان که روز يکشنبه در مجلس تصويب شد و اخبار ديگري که ديروز منتشر شد مي توان به عنوان زلزله در ۲ خودروسازي بزرگ کشور ياد کرد. پس از اين که رئيس جمهور در برنامه تلويزيوني شنبه شب اعلام کرد تصميمات جديدي براي بازار خودرو دارد و احتمالاً از وزارت صنعت و تجارت در رابطه با تنظيم بازار خودرو سلب اختيار خواهد کرد، وزير صنعت ديروز اعلام کرد به سازمان حمايت از مصرف کنندگان دستور دادم که بررسي کنند چگونه مي توان در قيمت هاي جديد خودروها تجديدنظر کرد. روز گذشته نمايندگان مجلس نيز با رأيي قاطع يعني ۱۸۹ موافق در برابر تنها ۳ مخالف با تحقيق و تفحص از عملکرد صنايع خودروسازي کشور و شرکت هاي خودروساز موافقت کردند همزمان خبرگزاري ها از برکناري سعيد مدني، مديرعامل سايپا و معرفي عيسي حسين پناه به عنوان جانشين وي خبر دادند.

 

دفاع اعضاي کميسيون صنايع از تحقيق و تفحص از خودروسازي ها

روح ا… عباسپور، سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس در دفاع از انجام تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي گفت: شرکت هاي خودروساز به جاي خريد سهام بانک ها، سرمايه هاي خود را براي افزايش سرمايه گذاري در توليد و اشتغال صرف کنند. به گزارش خبرنگار پارلماني خراسان علي لو ديگر عضو کميسيون صنايع مجلس نيز در دفاع از تحقيق و تفحص از خودروسازان گفت: امروز مردم در جاي جاي کشور اگر در چند موضوع، ما را به طور جدي مورد خطاب قرار دهند، يکي از آن ها مشکلات صنعت خودروسازي است.

 

۹۰ درصد مواد اوليه توليد داخلي ماست

وي تصريح کرد: ۹۰ درصد آن چه در خودروسازي به کار مي بريم، از مواد اوليه، توليد داخلي ماست و آن چه که از خارج از کشور وارد مي شود، ۲ يا ۳ مورد اساسي بوده است و به جاي آن که در شبکه توزيع و فروش خودرو کمبود توليدمان را با يک مديريت، هدايت کنيم که منجر به افزايش قيمت نشود، متأسفانه شبکه دلالي در اين زمينه جايگزين شده است البته ۶ ماه است که در اين زمينه به خودروسازان تذکر داده ايم اما متأسفانه پاسخ درستي به ما نداده اند و سوال ما اين است که چه تلاشي در راستاي ارتقاي کيفيت خودرو انجام شده است؟ اين نماينده مجلس تأکيد کرد: چرا مردم را ناگزير مي کنيم که به سمت خريد اتومبيل هاي خارجي و وارداتي بروند؟ امروز گزارش کارشناسان ناجا را اگر مورد توجه قرار دهيم، مشاهده مي کنيم که سيستم ترمز اي بي اس، در تصادف ها عمل نکرده است در حالي که بايد اين سيستم امنيت بيشتري را به خودروها بدهد و حتي اگر کمي باران ببارد، ABSها عمل نمي کنند.

 

دستور تجديدنظر در قيمت جديد خودروها صادر شد

وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صحبت هاي شنبه شب رئيس جمهور در مورد بازار خودرو گفت: به سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان دستور دادم که بررسي کنند چگونه مي توان در قيمت جديد خودروهاي توليد داخل تجديدنظر کرد. به گزارش مهر، مهدي غضنفري در حاشيه همايش تجليل از صادرکنندگان برتر در جمع خبرنگاران با اشاره به انتقادات شنبه شب رئيس جمهور از قيمت کنوني خودرو در بازار گفت: دستور رئيس جمهور براي وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان لازم الاجرا است که بر اين اساس به سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان اعلام کرده ام که در راستاي اين دستور بررسي کنند که چگونه مي توان در قيمت ها تجديدنظر کرد. وي افزود: در روزهاي آينده سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان نتايج اين بررسي را اعلام خواهد کرد.

 

تدوين مدل براي قيمت گذاري خودرو

وي گفت: شوراي رقابت مدنظر دارد تا از طريق روش هاي علمي و با تکيه بر مباحث کارشناسي و واقعيت ها، مدلي را براي قيمت گذاري خودرو طراحي و ابلاغ کند. تمام تلاش اين شورا هم اين است که اين مدل طي سال جاري نهايي و ابلاغ شود. رئيس جمهور شنبه شب در گفت وگوي تلويزيوني به انتقاد از خودروسازان پرداخت.رييس جمهور در پاسخ به سوالي در مورد افزايش شديد قيمت خودرو و وجود اختلاف بين سازمان حمايت، شوراي رقابت و خودروسازان گفت: حق با شوراي رقابت است من با هيچ قيمتي با هيچ کسي تفاهمي نکردم. خودروسازان آمدند در دولت گفتند که ما منابع لازم داريم. در دولت بحث مفصلي شد که ما به تامين منابع خودروسازان کمک کنيم. وي افزود: اين يک تصميم کلي است که 7 ماه پيش گرفته شد، مبني بر اينکه غير از کالاي اساسي ساير کالاها ارز مبادله اي است و حرف جديدي نيست که من گفته باشم. اين تصميم از جمله براي خودرو نيز بود، منتها آنها خودشان رفته بودند با وزير گفت وگو کردند و در سازمان حمايت يک تعهدي دادند که آقايان اجازه بدهند اينها خودشان بازار را مديريت کنند که قيمتي را بياورند که معادل ارز مبادله اي بشود، البته در بخشي که ارزبري دارد و گرنه در بخشي که ارزبري ندارد، بايد با قيمت هاي داخلي باشد. احمدي نژاد افزود: اين تفاهم را کرده اند و آنها نيز بايد رعايت کنند و آنها هم مثل بقيه هستند و نبايد سعي کنند از فضا درست استفاده نکنند. خوشبختانه خودروسازان ما خيلي پولدار هم هستند. الان من شنيده ام که پيش فروش کرده اند و زير حرفشان زده اند و دارند با قيمت بالاتري خودرو را عرضه مي کنند و اين خيلي بد است. اصلا بد است که ما وارد شويم و با کسي برخورد کنيم. خودشان بايد مراعات کنند.

 

دارم به اين نتيجه مي رسم که کنترل واردات خودرو را از وزارت صنعت بگيريم چون در مقابل واردات مانع تراشي مي کند

وي با بيان اين که «در حال حاضر در خودرو يک حالت انحصار پيدا شده است» گفت: من دارم به اين نتيجه مي رسم که ما کنترل واردات خودرو را از وزارت صنعت بگيريم، چون وزارت صنعت در مقابل واردات مانع تراشي مي کند و خودروسازان داخلي هم دارند در حق مردم اجحاف مي کنند. چطور مي شود يک خودروي پرايد را از 8 ميليون به 18 يا 20 ميليون برسانيد و بعد بگوييد داريم ضرر مي کنيم؟ احمدي نژاد ادامه داد: لذا من اميدوارم خودشان اصلاح کنند و درست نيست که ما وارد شويم و با کسي برخورد کنيم.

 

خودروسازان منابع دارند، بانک مرکزي هم نهايت همکاري را با آن ها داشته است پس توليد را افزايش و قيمت را کاهش دهند

رييس جمهور در پاسخ به اين سوال که آيا مصوبه سازمان حمايت در اين زمينه ملغي است يا خير، گفت: من الان نمي دانم مصوبه سازمان حمايت چيست. من اصلا اين چيزها را متوجه نمي شوم. من نمي خواهم سر کسي را شيره بمالم. خودروسازان موظفند خودرو را خودشان به قيمت بازار و به قيمت واقعي بياورند. دلال بازي يعني چه؟ به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، احمدي نژاد افزود: الان شرايطي پيدا شده و دولت دارد 90 درصد عوارض خودروي وارداتي مي گيرد. البته وقتي قيمت ارز بالا رفت، اين رقم 45 درصد است، ولي از اين طرف هم آقايان دارند قيمت را بالا مي برند. ما داريم حمايت مي کنيم که آنها با قيمت پايين تر و با کيفيت بالاتري بفروشند و به رشد و توليد داخلي منجر شود. اگر بنا باشد که شما به قيمت بالاتري خودرو را به مردم بدهيد، که خيلي بد است و اين ظلم به صنعت خودروسازي است. وي ادامه داد: اين طور مي شود که مردم خودرو از شما نمي خرند و وقتي نخريدند ظرفيت توليد پايين مي آيد. ما الان نزديک دو ميليون ظرفيت توليد خودرو داريم. شما که هزينه هاي ثابت را داريد مي دهيد. خودروسازان منابع هم دارند. سهام و چيزهاي ديگري دارند و بانک مرکزي هم علي رغم بدهي هايي که داشته اند با آنها نهايت همکاري را کرده است. روند توليد را افزايش دهند و قيمت را پايين بياورند. اينها مردم خودمانند.

 

اگر شرايط اين باشد مجبوريم بگوييم عوارض واردات خودرو را بردارند

احمدي نژاد گفت: اگر اين شرايط باشد ما مجبوريم بگوييم اصلا عوارض را برداريد و بگذاريد خودرو وارد شود. اين بد است. ما بايد از توليد خودمان حمايت کنيم. نبايد اين حس براي ما به وجود بيايد که از حمايت دولت سوءاستفاده شود. مگر چقدر مي ارزد؟ چقدر آهن است؟ چقدر پلاستيک است؟ بالاخره يک قيمتي دارد، کيلويي چند؟


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page