پانزده سال خشکی و خشکسالی

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
دوشنبه - 15 اسفند 1390

دیگر آنقدر از خشکسالی نوشته اند و شما هم خوانده اید، که همه فکر می کنیم تا بوده، همین بوده است. امسال استان یزد پانزدهمین سال خشکسالیش را هم دارد تجربه می کند و این درحالی است که بقیه استان های کشور، بارش های خوبی داشته اند.

اکنون، رکورددار کم باران ترین شهر و استان کشوریم. در حالی به نیمه اسفند رسیده ایم که آسمان جز 3 بار _ آنهم به مقداری ناچیز _ در طول شش ماه گذشته، بر سر ما نباریده است. این به نظر من بزرگترین فاجعه برای کویر و کویرنشینان است.

با نگاهی به آمار و ارقام، عمق این فاجعه را می توان دریافت.

از میان 11 شهرستان استان، فقط 3 شهرستان صدوق، مهریز و اردکان بارشی برابر با میزان معمول داشته اند و 8 شهرستان دیگر با کاهش میزان معمولی بارندگی مواجه شده اند.

امسال شهرستان بهاباد با 64% ، یزد با 42% و بافق با 32% کاهش بارش در مقایسه با شرایط عادی، روبرو بوده اند. امسال میزان بارش ها در استان فقط 54 میلی متر بوده است.

حالا در این هنگامه خشکسالی و در این هیرو ویر کمبود بارش و باران ناگهان خبر می رسد دولت هم هوس کرده، زیر ابروی ما را بردارد.

100 میلیون تومان از اعتبارات عمرانی اداره منابع طبیعی بافق هم نسبت به سال گذشته کاهش می یابد. این دیگر غوز بالا غوز است.

اگر نبود باران و گسترش خشکی را می شد با داشتن حداقلی از پول و اعتبار مالی جبران کرد با این کاهش _ بنا به گفته رئیس منابع طبیعی بافق _ باید منتظر ” توسعه بیابان ، کاهش پوشش گیاهی مراتع و عدم مراقبت و نگهداری مناسب از پارک های جنگلی سنواتی هم بود.”

درهر صورت و با تداوم این وضع باید انتظار روزهای سخت تر و خشکی بیشتر را هم داشت. آیا پانزده سال خشکسالی برای ویرانی شهری و استانی، کافی نیست ؟

این هنر ما یزدی ها بوده است که تا اینجا دوام آورده ایم. ولی تا کی و تا کجا می توان ادامه داد؟ آیا طبیعت ما را مغلوب خشم خود خواهد کرد؟

محمد علی پورفلاح


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page