این الرجبیون

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
یک دیدگاه
شنبه - 21 اردیبهشت 1392
اعمال مخصوص و فضيلت روزهاي ماه رجب؛
“ماه رجب ماه استغفار اُمّت من است، پس در اين ماه بسيار طلب آمرزش کنيد”
در روايتي از رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل شده که فرمودند: «رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امتم ». ماه مبارک رجب که فرصت مناسبي براي همه انسانهاست تا توانند با استفاده از اين فرصت و غنيمت شمردن آن، دل و جان خود را در زير باران رحمت و مغفرت الهي شستشو دهند و به سعادت ابدي برسند. براي اين ماه اعمال و فضيلت‌هايي در کتب ديني ما وجود دارد که توجه و عمل به آنها مي‌تواند ما را در اين مسير کمک کند.

صدای شیعه: در فضيلت و برکات سه ماه مبارک رجب، شعبان و رمضان روايات زيادي از رسول خدا و ائمه(ع) نقل شده که همه دلالت بر عظمت اين سه ماه دارد و تاکيد بر روزه گرفتن و نيايش و مناجات کردن و دعا و خواندن قرآن و خدمت به بندگان خدا کردن و نياز نيازمندان را برطرف نمودن و خيرات و صدقات دادن و افزايش عبادت دارد و به جاست که در اين باقيمانده از ماه شريف رجب و دو ماه پس از آن، فرصت را بيش از پيش غنيمت شمريم و به عبادت روي آوريم و با خلوص و توجه، از درگاه حضرت ذي الجلال توبه طلب مغفرت کنيم و دلها را با مؤمنين صاف نمائيم و از کدورتها و تنگ نظري‌ها و حسادت‌ها و جسارت‌ها دوري جوئيم. جا دارد که در اعمال و رفتار و کردار و گفتار خود تجديد نظر کنيم و هيچ کاري را جز براي کسب اجر و پاداش معنوي انجام ندهيم و خدا را مد نظر قرار دهيم و به ياد او و به نام او، به کارهاي خير روي آوريم.

در فضيلت ماه رجب؛

در فضيلت و اعمال ماه مبارک رجب است بدانکه اين ماه و ماه شعبان و ماه رمضان در شرافت تمامند و روايت بسيار در فضيلت آنها وارد شده، بلکه ازحضرت رسول(ص) روايت شده که ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهى در حرمت و فضيلت به آن نمي‌رسد و قتال با کافران در اين ماه حرامست و رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امّت من است. کسى که يک روز از ماه رجب را روزه دارد مستوجب خشنودى بزرگ خدا گردد و غضب الهى از او دور گردد و درى از درهاى جهنّم بر روى او بسته گردد و از حضرت موسى بن جعفر(ع) منقول است که هر که يکروز از ماه رجب را روزه بدارد آتش جهنّم يکساله راه از او دور شود و هر که سه روز از آنرا روزه دارد بهشت بر او واجب گردد. همچنين فرمود که “رجب نام نَهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‌تر، هر که يکروز از رجب را روزه دارد البتّه از آن نهر بياشامد” و از حضرت صادق(ع) منقول است که حضرت رسول(ص) فرموده که “ماه رجب ماه استغفار اُمّت من است پس در اين ماه بسيار طلب آمرزش کنيد که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را اَصَبّ مى گويند زيرا که رحمت خدا در اين ماه بر اُمّت من بسيار ريخته مى‌شود پس بسيار بگوئيد اَسْتَغْفِرُ اللهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ.”

تاکيد بزرگان دين برثواب بي حدوحساب روزه گرفتن در اين ماه؛

ابن بابويه بسند معتبر از سالم روايت کرده است که گفت “رفتم بخدمت حضرت صادق(ع) در اواخر ماه رجب که چند روز از آن مانده بود چون نظر مبارک آن حضرت بر من افتاد فرمود که آيا روزه گرفته‌اى در اين ماه، عرض کردم نه والله اى فرزند رسول خدا، فرمود که آنقدر ثواب از تو فوت شده است که قدر آنرا بغير خدا کسى نمى‌داند. بدرستي که اين ماهيست که خدا آنرا بر ماههاى ديگر فضيلت داده و حُرمت آنرا عظيم نموده و براى روزه داشتن آن گرامى داشتن را بر خود واجب گردانيده. پس گفتم يَابْنَ رَسُولِ اللهِ اگر در باقيمانده اين ماه روزه بدارم آيا به بعضى از ثواب روزه داران آن فايز مى‌گردم؟ فرمود “اى سالم هر که يک روز از آخر اين ماه روزه بدارد خدا او را ايمن گرداند از شدّت سَکَراتِ مرگ و از هَوْل بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر که دو روز از آخر اين ماه روز دارد بر صراط به آسانى بگذرد و هر که سه روز از آخر اين ماه را روزه دارد ايمن گردد از ترس بزرگ روز قيامت و از شدّتها و هَوْلهاى آنروز و بَرات بيزارى از آتش جهنّم به او عطا کنند و بدان که از براى روزه ماه رجب فضيلت بسيار وارد شده است و روايت شده که اگر شخص قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه اين تسبيحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دريابد “سُبْحانَ الاِْلهِ الْجَليلِ سُبْحانَ مَنْ لا يَنْبَغِى التَّسْبيحُ اِلاّ” منزه است خداى بزرگ منزه است آنکه تنزيه و تسبيح جز براى او شايسته نيست. “لَهُ سُبْحانَ الاَْعَزِّ الاَْکْرَمِ سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَهُوَ لَهُ اَهْلٌ منزه است خداى برتر و کريمتر منزه است آنکه لباس عزت در بردارد و شايسته آن است.”

دعاي ماه رجب در هر روز بعد از فرائض؛

بگو در هر روز از رجب در صبح و شام و در عقب نمازهاى روز و شب

يا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَيْر وَآمَنُ سَخَطَهُ

اى که براى هر خيرى به او اميد دارم و از خشمش

عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ يا مَنْ يُعْطِى الْکَثيرَ بِالْقَليلِ يا مَنْ يُعْطى مَنْ سَئَلَهُ يا

در هر شرى ايمنى جويم اى که مى دهد (عطاى) بسيار در برابر (طاعت) اندک اى که عطا کنى به هرکه از تو خواهد اى

مَنْ يُعْطى مَنْ لَمْ يَسْئَلْهُ وَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً اَعْطِنى

که عطا کنى به کسى که از تو نخواهد و نه تو را بشناسد از روى نعمت بخشى و مهرورزى عطا کن به من

بِمَسْئَلَتى اِيّاکَ جَميعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَميعَ خَيْرِ الاْخِرَةِ وَاصْرِفْ عَنّى

به خاطر درخواستى که از تو کردم همه خوبى دنيا و همه خوبى و خير آخرت را و بگردان از من

بِمَسْئَلَتى اِيّاکَ جَميعَ شَرِّ الدُّنْيا وَشَرِّ الاْخِرَةِ فَاِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوص ما

به خاطر همان درخواستى که از تو کردم همه شر دنيا و شر آخرت را زيرا آنچه تو دهى چيزى کم ندارد (يا کم نيايد) و

اَعْطَيْتَ وَزِدْنى مِنْ فَضْلِکَ يا کَريمُ

بيفزا بر من از فضلت اى بزرگوار

راوى گفت پس گرفت حضرت محاسن شريف خود را درپنجه چپ خود وخواند اين دعا را به حال التجا و تضرّع به حرکت دادن انگشت سبّابه دست راست پس گفت بعد از اين

يا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ يا ذَاالنَّعْمآءِ

اى صاحب جلالت و بزرگوارى اى صاحب نعمت

وَالْجُودِ يا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ حَرِّمْ شَيْبَتى عَلَى النّارِ

و جود اى صاحب بخشش و عطا حرام کن محاسنم را بر آتش دوزخ

اعمال مشترک ماه مبارک رجب؛

اينها اعمالي است که انجام دادن آنها متعلق به همه ماه است و اختصاصى به روز معيني ندارد و آن چند مورد است:

1- در تمام ايام ماه رجب دعاي ذيل را که روايت شده امام زين العابدين(عليه السلام) در حجر در غره خواندند، خوانده شود:

“يَا مَنْ يَمْلِکُ حَوَائِجَ السَّائِلِينَ وَ يَعْلَمُ ضَمِيرَ الصَّامِتِينَ لِکُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْکَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِيدٌ اللَّهُمَّ وَ مَوَاعِيدُکَ الصَّادِقَةُ وَ أَيَادِيکَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُکَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِىَ حَوَائِجِى لِلدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِيرٌ.”

2- دعايي را که از امام صادق(عليه السلام) روايت شده، خوانده شود:

«خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَيْرِکَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَکَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِکَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ وَ خَيْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِينَ وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِينَ وَ نَيْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِينَ وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاکَ وَ حِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاکَ عَادَتُکَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ وَ سَبِيلُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِينَ اللَّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِينَ وَ ارْزُقْنِى اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِينَ وَلا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِينَ وَ اغْفِرْ لِى يَوْمَ الدِّينِ .»

3- از امام صادق (عليه السلام) روايت شده که در ماه رجب خوانده شود:

«اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُکَ صَبْرَ الشَّاکِرِينَ لَکَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِينَ مِنْکَ وَ يَقِينَ الْعَابِدِينَ لَکَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ وَ أَنَا عَبْدُکَ الْبَائِسُ الْفَقِيرُ أَنْتَ الْغَنِىُّ الْحَمِيدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِيلُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاکَ عَلَى فَقْرِى وَ بِحِلْمِکَ عَلَى جَهْلِى وَ بِقُوَّتِکَ عَلَى ضَعْفِى يَا قَوِىُّ يَا عَزِيزُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِيَاءِ الْمَرْضِيِّينَ وَ اکْفِنِى مَا أَهَمَّنِى مِنْ أَمْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.»

البته ادعيه ديگري نيز براي اين ماه عزيز ذکر شده است که در مفاتيح الجنان مبحث اعمال ماه رجب رجوع به تفصيل ذکرشده است .

4- از حضرت رسول اکرم(صلى الله عليه و آله) روايت شده که: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگويد: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِيکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ» و آن را به صدقه ختم فرمايد حق تعالى براى او به رحمت و مغفرت و کسى که چهار صد مرتبه بگويد بنويسد براى او اجر صد شهيد عطا فرمايد.

5- از نبي مکرم اسلام روايت است: کسى که در ماه رجب هزار مرتبه “لا إِلَهَ إِلا اللهُ” بگويد خداوند عز و جل براى او صد هزار حسنه عطا کند و براى او صد شهر در بهشت بنا فرمايد .

6- روايت است کسى که در رجب در صبح هفتاد مرتبه و در شب نيز هفتاد مرتبه بگويد: “أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ” و پس از اتمام ذکر، دست‌ها را بلند کند و بگويد: “اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى وَ تُبْ عَلَىَّ” اگر در ماه رجب بميرد خدا از او راضى باشد و به برکت ماه رجب، آتش او را مس نکند .

7- در کل اين ماه هزار مرتبه ذکر: أَسْتَغْفِرُ اللهَ ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ مِنْ جَمِيعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ ” گفته شود؛ تا خداوند رحمان او را بيامرزد.

8- سيد بن طاووس در اقبال از حضرت رسول اکرم(ص) فضيلت بسياري براى خواندن سوره “قل هو الله أحد” نقل کرده است که ده هزار مرتبه يا هزار مرتبه يا صد مرتبه در اين ماه تلاوت شود. و نيز روايت کرده که هر کس در روز جمعه ماه رجب صد مرتبه سوره قل هو الله أحد را بخواند براى او در قيامت نورى شود که او را به بهشت بکشاند.

توصيه به اداء نماز مخصوص اين ماه؛

9- سيد بن طاووس از حضرت رسول اکرم(ص) روايت کرده که: هر کس در روز جمعه ماه رجب، مابين نماز ظهر و عصر، چهار رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت حمد يک مرتبه و آية الکرسى هفت مرتبه و قل هو الله أحد پنج مرتبه بخواند، و سپس ده مرتبه بگويد: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ» حق تعالى براى او از روزى که اين نماز را گزارده تا روزى که بميرد هر روز هزار حسنه به او عطا فرمايد، و او را به هر آيه‌اي که خوانده شهرى در بهشت از ياقوت سرخ و به هر حرفى قصرى در بهشت از دُرّ سفيد دهد و تزويج فرمايد او را حورالعين و از او راضى شود.

10- از حضرت رسول اکرم(ص) روايت شده است که: هر کس در يک شب از شب‌هاى ماه رجب ده رکعت نماز به اين نحو که در هر رکعت حمد و قل يا ايها الکافرون يک مرتبه و توحيد سه مرتبه بخواند، خداوند گناهان او را مي‌آمرزد.

11- بعد از نماز مغرب بيست رکعت، يعني 10 تا دو رکعتي نماز گزارده شود. تا خود، اهل، مال و اولادش محفوظ بماند و از عذاب قبر در پناه باشد.

12- بعد از نماز عشاء دو رکعت نماز گزارده شود بدين نحو: در رکعت اول حمد و ألم نشرح يک مرتبه و توحيد سه مرتبه و در رکعت دوم حمد و ألم نشرح و توحيد و معوذتين خوانده شود و پس از سلام، سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ بگويد و سى مرتبه صلوات بفرستد تا حق تعالى گناهان او را بيامرزد مانند روزى که از مادر متولد شده است. التماس دعا
ایسنا


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۵
برچسب ها:
دیدگاه ها
ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 22 اردیبهشت 1392 - 7:29 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

باتشكر -خداخيرتان بدهد

You cannot copy content of this page