آسيب شناسي سرد مزاجي در همسران

دسته: بانوان، کودکان , فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 24 اردیبهشت 1392

سومين جلسه كارگاه آموزش مهارت هاي زندگي ويژه همسران طلاب بافقي مقيم قم با حضور خانم خلعتي برگزار گرديد.

در اين مراسم كه در روز اول ماه مبارك رجب برگزار شد سركار خانم خلعتي ضمن تبريك ولادت با سعادت امام باقر عليه السلام به برخي اعمال اين ماه اشاره كرد و افزود:‌امام كاظم عليه السلام مي فرمايد: رَجَبٌ‏ شَهْرٌ عَظِيمٌ‏ يُضَاعِفُ اللَّهُ فِيهِ الْحَسَنَاتِ وَ يَمْحُو فِيهِ السَّيِّئَاتِ مَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ تَبَاعَدَتْ عَنْهُ النَّارُ مَسِيرَةَ سَنَةٍ وَ مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ. (من لا يحضره الفقيه / ج‏2 / 92)

ماه رجب ماه بزرگي است كه اعمال خير در آن ماه چند برابر شده و گناهان ما مي ريزد و هر كس يك روز از اين ماه را روزه بدارد آتش دوزخ به فاصله يكسال از او دور شده و هر كس سه روز از آن را روزه بدارد بهشت بر او واجب مي گردد.‏

وی همچنين به مساله تكرار  استغفار و ذكر لا اله الا الله در اين ماه اشاره كرد و گفت بهترين وسيله براي آماده شده جهت ورود به ميهماني خداوند در ماه مبارك رمضان ، توسل و تضرع در درگاه الهي در اين دو ماه رجب و شعبان است كه مقدمه اي براي ورود به آن ماه محسوب مي شود.

خلعتی با بيان اينكه مراتب و جايگاه ميهمان متفاوت است افزود خوشا به حال كساني كه در طول سال در مسير خود سازي و تضرع الي الله قرار دارند و ماه ميهماني خداوند آنها را به اوج كمال مي رساند اما افراد عادي نيز كه نتوانسته اند در طول سال مهياي ضيافت شوند مي توانند با عبادت در اين دو ماه خود را به قافله ميهمانان الهي نزديك كنند.

انجام مستحبات نبايد به واجبات ضربه بزند

وی افزود البته براي زنان و خانم هايي كه ازدواج كرده اند منوط به اين است كه مزاحمتي براي اداي وظايف خود نسبت به همسرداري و تربيت فرزند نداشته باشد وگرنه اگر انجام اين عبادات مستحبي موجب تضييع حقوق همسر و فرزندان شود هيچ ارزشي براي آنها نداشته و نه تنها ثواب كه گناه نيز در پرونده آنان ثبت مي شود هرچند همسرش در ظاهر هيچگونه مخالفتي با او نداشته باشد.

خوشرويي انسان را به خدا نزديك مي كند

خلعتي در ادامه مباحث خود با جايگاه خوشرويي همسران نسبت به همديگر اشاره كرد و گفت: زن و مرد بايد در برخورد هاي خود با چهره اي شاد و رويي گشاده روبرو شده و از تند خويي و خشونت در رفتار پرهيز كنند چرا كه امام باقر عليه السلام مي فرمايند: الْبِشْرُ الْحَسَنُ‏ وَ طَلَاقَةُ الْوَجْهِ مَكْسَبَةٌ لِلْمَحَبَّةِ وَ قُرْبَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ عُبُوسُ الْوَجْهِ وَ سُوءُ الْبِشْرِ مَكْسَبَةٌ لِلْمَقْتِ وَ بُعْدٌ مِنَ اللَّهِ. ( تحف العقول /296 )

خوشرويي و چهره گشاده داشتن موجب محبت شده و آدمي را به خداوند نزديك مي كند و در مقابل، بد اخلاقي و تند خويي موجب كينه و اختلاف شده و آدمي را از خداوند دور مي سازد.

اين كارشناس مسائل خانواده همچنين به تاثير نوع پوشش زن و مرد در جذب همديگر پرداخت و افزود حتي لباس هاي زن و شوهر در ايجاد محبت همديگر تاثير دارد و تنوع در پوشيدن لباس و نوع و دوخت آن ها تاثير بسزايي در محبت بين طرفين دارد ولي متاسفانه مشاهده مي شود زن يا مرد در خانه به اين مساله و جايگاه آن بي توجه بوده و گاهي يك هفته يا چند روز با يك لباس در مقابل همسر ظاهر مي شود كه آثار بسيار منفي در نگرش همسر به او در پي خواهد داشت.

آسيب شناسي سرد مزاجي در همسران

خلعتي در مورد آثار مثبت رابطه زناشويي در خانواده مسائلي را مطرح كرد و بيان داشت مهمترين اثر را مي توان ايجاد محبت عميق در دل همسران دانست به گونه اي كه مي توان اين رابطه را دامي براي محبت طرف مقابل قلمداد كرد چرا كه با انجام اين عمل، هر يك از زن و شوهر احساس مي كنند ديگري در زندگي خود به او وابسته شده و در كار ها به او تكيه دارد كه اين مساله تاثير بسيار مثبتي در ايجاد روحيه براي ادامه زندگي در همسر دارد.

وي ادامه داد: اما در اين ميان برخي از همسران از ابراز محبت نسبت به ديگري سر باز زده و كمتر نسبت به رابطه زناشويي اظهار علاقه مي كنند كه اين مساله نيز بايد آسيب شناسي شود چرا كه سرد مزاجي در زن يا مرد عوامل متعددي مي تواند داشته باشد كه برخي از آنها عبارت است از:

  1. آب و هوا، بدين صورت كه زن و شوهر بايد از يك منطقه آب و هوايي باشند زيرا افرادي كه در مناطق گرمسير رشد كرده باشند نسبت به افراد مناطق سرد سير بيشتر به اين رابطه نيازمند بوده و اگر همسر آنان از افراد سردسير باشد رغبت كمتري به اين مساله دارد و همين نكته باعث اختلاف بين زن و شوهر مي شود.
  2. تغذيه و نوع غذا
  3. غرور؛ در توضيح اين نكته بايد گفت برخي از همسران نسبت به غروري كه در خود دارند كمتر به طرف مقابل اظهار علاقه و نياز مي كنند.
  4. انواع بيماري ها مانند كمر درد، مشكلات معده، ديابت، تيروئيد و … كه رغبت انساان را نسبت به مساله زناشويي كم مي كند
  5. اختلافات بين زن و شوهر
  6. برخي رذايل اخلاقي مثل حسادت، دروغ و …
  7. اضطراب و ترس
  8. ازدواج اجباري يا اجبار به رابطه زناشويي
  9. داروهايي مانند داروي ديابت، تيروئيد، داروي معده و …
  10. 10.  نداشتن تفريحات سالم با همديگر
  11. 11.  و …

دختران بايد قبل از ازدواج مهارت هاي لازم را بياموزند

سخنران جلسه با بيان اينكه دختران ما بايد قبل از ازدواج، مسائل خانه داري و آشپزي و روش زندگي را بياموزند به اين نكته مهم اشاره كرد كه اگر دختري بخواهد بعد از ازدواج به آموزش مسائل خانه داري و … بپردازد قطعا در زندگي دچار مشكل شده و امكان دارد اين مساله به جدايي او از همسرش كشيده شود كه متاسفانه آمار اين مساله هم كم نيست.

او افزود: آشپزي كردن زن در خانه نشانه عشق و محبت به شوهر و فرزندان است و از طرف ديگر اگر خانمي در آشپزي مهارت لازم را نداشته باشد علاوه بر همسر، فرزندان او نيز نسبت به مهارت هاي مادر دچار ترديد شده و او را بي عرضه تلقي مي كنند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page