شاهنامه ، شناسنامه فرهنگي ما ايرانيان است

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
۲ دیدگاه
چهارشنبه - 25 اردیبهشت 1392

استاد بي همتاي شعر و خرد پارسي و بزرگترين حماسه سراي جهان ، با آفرينش اثر جاودان خود نه تنها زبان، فرهنگ، تاريخ و اصالت نياكان ما را زنده نمود ، بلكه به مردم ايران زمين زندگي و جاودانگي بخشيد . به درستي فردوسي بزرگ ، يكي از ارزشمندترين گنجينه هاي تاريخ جهان بوده و هست. نگراني او اين بود كه تاريخ نياكانش به فراموشي سپرده شود و زبان شيرين پارسي نابود گردد. او به چشم خود مي ديد چگونه در مكاتبات ، كلمات و جملات بیگانه جايگزين واژه گان زيباي پارسي مي شود و انسانهاي دون صفتي كه چشم ديدن شكوه و بزرگي ايران و ايراني را ندارند ، پاي در راه مدفون نمودن تاريخ ، زبان و فرهنگ پر شكوه ما گذاشته اند . استاد توس ، دلي پرخون داشت و ياراني اندك كه هيچ كدام در انديشه نگهداری زبان پارسی نبودند .

 فردوسي بزرگ ، در سال 329 برابر با 940 ميلادي در باژ از روستاهاي توس در خانواده اي دهقانان ديده به گيتي  مي گشايد . در جواني به چكامه سرايي داستانهاي قهرماني مي پردازد . در سال 370 برابر با 980 ميلادي زير ديد تيز جاسوس هاي بغداد و غزنين ، تنظيم شاهنامه را آغاز مي كند . فردوسي بدون هيچ ترسي با شجاعتي ستودني ، ضمن بيان مفاسد دستگاههاي حاكم ، نه تنها با بغداد و غزنين ، بلكه با عناصر داخلي نيز مي ستيزد چون دوست دارد ايران به جايگاه خود بازگردد و راه پيشرفت فرهنگ و تمدن نياكانش را پي بگيرد .

مليت ايراني ، خردمندي ، عدالت و دين ورزي براي فردوسي بزرگ ارزشمند است . شاهنامه ، شناسنامه فرهنگي ما ايرانيان است كه مي كوشد ، تا به تاخت و تاز ترك هاي متجاوز و امويان و عباسيان ستمگر پاسخ دهد . بزرگمرد ايران زمين ، ايراني را آزاده مي داند و از ايرانيان با تعبير آزادگان ياد مي كند .                سي سال بعد يعني در سال 400 هجري برابر با 1010 ميلادي ، نگارش شاهنامه به پايان مي رسد . زيبايي هنر اين بزرگمرد به گونه اي بود كه دل دولتمردان آن زمان را به لرزه انداخت . دريافتند كه ايراني بار ديگر به پا خواهد خواست و چون هميشه در برابر ددمنشي ستمگران دوران ايستادگي خواهد نمود . فردوسي كار بزرگي را به انجام رساند و بدون  هيچ گونه چشمداشتي چشم به آينده دوخت تا فرزندان ايران زمين با بيداري به پا خيزند و راستي را از ناراستي و كژي باز شناسند .

25 اردیبهشت هر سال ، روز جشن و بزرگداشت آن نیکمرد است . جملاتی از سخنان اندیشمندانه او را با آرزوی شادی روانش در اینجا می آوریم .

دانایی توانایی به بار می آورد و دانش ، دل کهن سالان را جوان می سازد .

******************************

گوش شنونده ، همیشه در جست و جوی سخن خردمندانه و حکیمانه است .

******************************

خرد ، برترین هدیه الهی است .

******************************

خرد و دانش مرد دانا ، در گفتار او هویداست .

******************************

کسی که خرد ندارد ، همواره از کرده های خویش پشیمان و در رنج است .

******************************

بی خردی اسارت بدنبال دارد و خرد ، موجب آزادی و رهایی است .

******************************

اولین مرحله شناخت آفرینش ، همانا خرد است . چشم و گوش و زبان ، سه نگهبان اویند که لاجرم هر چه نیکی و شر است ، از همین سه ریشه می گیرد و افسوس که بدنبال کنندگان خرد اندکند . باید که به سخن دانندگان راه جست و باید جهان را کاوش نمود و از هر کسی دانشی آموخت و یک دم را هم برای آموختن نباید از دست داد .

******************************

خداوند ، درهای هنر را بر روی دانایان دادگر گشوده است .

******************************

کسی به فرجام زندگی آگاه نیست ، خداوند هم نیازی به عبادت بنده ندارد .

******************************

دانش ، ارزش آن را دارد که به خاطر آن رنج ها بکشی .

******************************

کتاب زندگی گذشتگان ، جان تاریک را روشنی می بخشد .

******************************

فرمان ایزد به جهانداران داد و دهش است .                                                               مهرگان


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۴
برچسب ها:
دیدگاه ها
ali این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 11:09 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

جلسه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن با نمایندگان گمرک، سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت توافق شد بخشنامه مربوط به اخذ عوارض 40 درصدی از صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی به صورت موقت لغو شود. به گفته وی قرار است نقشه راهی با توافق بین ذی‌نفعان در زمینه صادرات سنگ‌آهن تدوین شود.

هم‌اکنون 86 درصد ذخایر سنگ‌آهن در اختیار بخش دولتی و 14 درصد در اختیار بخش خصوصی است و امیدواریم با از سرگیری صادرات سنگ‌آهن وضعیت سهام شرکت‌های سنگ‌آهنی در بورس نیز مثبت شود. دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تولید داخلی سنگ‌آهن دانه بندی به 26 میلیون تن می‌رسد که نیاز داخلی به این نوع سنگ‌آهن براساس فرآیند تولید فولاد حداکثر شش میلیون تن در سال است.
توقف صادرات سنگ‌آهن
به دلیل سوء برداشت گمرک بود
وی همچنین با اشاره به توقف صادرات سنگ‌آهن به دلیل صدور بخشنامه جدید گمرک ایران گفت: گمرک به دلیل سوءبرداشت از مصوبه سازمان توسعه تجارت جلوی صادرات سنگ‌آهن را گرفته است. حبیبی با اشاره به اینکه کلیه کالاهای ردیف تعرفه 26011100 مشمول پرداخت عوارض 40 درصدی صادرات شده‌اند، گفت: سازمان توسعه تجارت در 23 آذر سال گذشته به منظور تنظیم بازار داخلی برخی از کالاها را مشمول ممنوعیت یا محدودیت صادراتی با پرداخت عوارض صادراتی کرد. وی گفت: در جدول B# مصوبه مزبور در ردیف 12، تعرفه 26011100 نیز مشمول 40 درصد عوارض صادراتی شد، اما به دلیل قرار گرفتن چند نوع کالا در ردیف تعرفه فوق، در شرح کالای جدول فوق عبارت «کنسانتره آهن» قید و همانند محدودیت‌های سال 1389 تا 1391 ابلاغ شد.
وی عنوان کرد: به اذعان رسانه‌های غربی تاکتیک جایگزینی صادرات مواد معدنی به جای نفت در سال گذشته در تامین بخشی از نیازهای ارزی کشور موثر بود و تولیدکنندگان سنگ‌آهن به دلیل تولید مناسب علاوه بر تامین نیاز داخلی، با صادرات توانسته‌اند تحریم‌ها را در بخش معدن و صنایع معدنی خنثی کنند و در راستای تاکید وزیر صنعت، معدن تجارت مبنی بر تامین ارز از محل صادرات افزایش 10 درصدی صادرات را در برنامه کاری سال 1392 قرار داده‌اند.
وی افزود: هیات مدیره انجمن از آخر هفته گذشته به محض اطلاع از موضوع، اقدامات اجرایی در این خصوص را شروع و مکاتبات و جلسات حضوری را با مسوولان ذی‌ربط داشت و پیگیر تفکیک سنگ‌آهن دانه‌بندی شده از شمول عوارض صادراتی است.
در همین رابطه فاطمه دانشور، عضو اتاق بازرگانی ایران که خودش یکی از صادرکنندگان سنگ آهن است نیز در این باره گفت: عوارض 40 درصدی صادرات سنگ آهن برای یک کشتی 50 تنی حدود هفت میلیارد تومان می‌شود که طبیعی است صادرکننده بدون آمادگی قبلی توان پرداخت چنین رقمی را ندارد. در این باره بهتر بود که دولت پیش از اجرای این بخشنامه نظرات بخش خصوصی را جویا می‌شد تا چنین مشکلاتی به وجود نیاید.
دانشور ادامه داد: این در حالی است که طبق اطلاعات ما در حال حاضر گمرک‌های داخلی در محاسبه وضع عوارض صادرات سنگ آهن وحدت رویه ندارند به طوری که در برخی از گمرک‌ها مثل گمرک امام (ره) صادرات سنگ آهن بدون مانع انجام می‌شود و در برخی دیگر از گمرک‌ها عوارض 40 درصدی بر مبنای ارز آزاد محاسبه می‌شود که اختلاف ارقام بالایی را شامل می‌شود.
وی خواستار تشکیل ستاد ویژه در اتاق بازرگانی ایران برای رفع این مشکل شد و گفت: با توجه به نقش مشاوره‌ای اتاق بازرگانی برای سه قوا، باید با مسوولیت اتاق ستاد ویژه‌ای تشکیل شود تا با اتخاذ تصمیم مناسب نسبت به حل مشکل صادرکنندگان و کشتی‌های آماده خروج اقدام شود.سازمان توسعه تجارت یکی از سیاست‌های خود را در سال جاری جلوگیری ازصادرات مواد اولیه و خام فروشی اعلام کرده است.
به نظر می‌رسد جلوگیری از صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی نیز در همین راستا باشد. اما در عین حال عوارض سنگین روی صادرات سنگ‌آهن نیز خلاف یکی از دیگر سیاست‌های کلیدی سازمان توسعه تجارت در سال جاری یعنی جلوگیری از تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه است.
در این رابطه، رییس کل گمرک از ارزش‌گذاری و محاسبه یکسان قیمت و عوارض کالاها در تمامی گمرک‌ها خبر داده است. عباس معمارنژاد در گفت‌وگو «ایسنا»، اظهار کرد: هیچ تفاوتی در قیمت‌گذاری کالا در گمرک‌ها نیست و تمام کالاها با ارز مبادلاتی 2450 تومانی ارزش‌گذاری می‌شوند. وی درباره بخشنامه عوارض صادرات سنگ آهن توضیح داد: این بخشنامه به عنوان محدودیت‌های صادراتی شناخته می‌شود و تفسیری که گمرک از این بخشنامه در مورد سنگ آهن کرده بود به این ترتیب بود که سنگ دانه نیز مشمول بخشنامه می‌شود، اما سازمان توسعه تجارت اعلام کرد سنگ دانه جزو بخشنامه به حساب نمی‌آید.

بخشنامه معافیت عوارض صادراتی سنگ‌آهن
پیرو بخشنامه شماره 27985/92/58 مورخ 22/02/92 موضوع عوارض صادراتی سنگ‌آهن، ضمن ارسال تصویر نامه شماره 1022-210/92 مورخ 24/02/92 دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران اعلام می‌دارد: عوارض صادراتی مندرج در ردیف 12 جدول B# ضمیمه بخشنامه ردیف 311 سال 91 صرفا شامل کنسانتره سنگ‌آهن بوده و کمافی السابق (موضوع بخشنامه 439 سال 1388) سنگ‌آهن از جمله به صورت دانه‌بندی شده مشمول عوارض موصوف نمی‌شود؛ بنابراين لازم است به منظور اطمینان از عدم تضییع حقوق دولت، نظریه آزمایشگاه استاندارد در خصوص تایید ماهیت کالا استعلام شود. عوارض صادراتی گندله سنگ‌آهن و سنگ‌آهن به صورت هیدرواکسیدها و هیدرواکسیدهای آهن، خاک‌های رنگی با بیش از هفتاد درصد اکسید آهن (مندرج در ردیف‌های 9 و 22 جدول فوق‌الذکر) تغییری نداشته است. شایسته است ضمن اقدام لازم، مراتب را به کلیه واحدها و گمرک‌هاي تابعه نیز ابلاغ كرده و بر حسن اجرای امر نظارت مستمر معمول دارند

امیر سالار این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 11:55 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام .خوب بود شماهم ازواژه های فارسی استفاده می کردید و

You cannot copy content of this page