برای توسعه بیمارستان بافق 500 میلیون و برای بیمارستان ابرکوه یک میلیارد تومان اضافه شد

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
جمعه - 3 خرداد 1392
يزد – خبرگزاري مهر: بحث بودجه طي چند سال گذشته در استان يزد بسيار بحث برانگيز بوده و استان يزد همواره در زمينه تخصيص بودجه در رديف‌هاي آخر جداول تخصيص بوده است به نحوي كه امسال رتبه 28 را در بين 31 استان كشور دارد از سوي ديگر با وجودي اينكه يزد از استان‌هاي تراز اول در كسب درآمد مالياتي است، درصد ناچيزي از اين درآمد به استان باز مي‌گردد.

اين موضوع از سوي محمدرضا تابش، عضو كميسيون تلفيق بودجه در مجلس و نماينده مردم اردكان در مجلس در گفتگوي تفضيلي با خبرنگار مهر به بحث گذاشته است.

وضعيت يزد در تخصيص بودجه امسال به شكل بود و آيا ميزان درآمدهاي مالياتي برگشته به يزد قابل قبول است؟

جايگاه يزد در تخصيص اعتبارات نامطلوب است به نحوي كه سهم استان یزد از بودجه 48هزار ميليارد تومانی تملک دارايی سرمایه ای کل کشور، 152 میلیارد تومان است که در بین 31 استان کشور رتبه 29 را به خود اختصاص داده همچنین با 106 میلیارد تومان بودجه جاری که به طور عمده حقوق و دستمزد را شامل می شود، رتبه بیستم را داراست و در مجموع رتبه استان یزد در تخصیص بودجه عمومی کل کشور بیست و هشتم است که بسیار جای تامل است.

استان يزد از محل اخذ ماليات درآمد 572 میلیارد تومانی داشته كه اين ميزان درآمد يزد را به لحاظ درآمدهاي مالياتي در رتبه 12 كشور قرار داده است اما تنها 152 میلیارد تومان از این درآمد یعنی معادل 26 درصد از این پول به استان باز می‌گردد که این بی‌عدالتی است و نباید پاداش سختکوشی و خوش حسابی یزدی ها در پرداخت مالیات را اینگونه داد.

حداقل چه ميزان از درآمدهاي مالياتي بايد به استانها بازگردد؟

پیشنهادی را در کمیسیون تلفیق ارائه دادیم که حداقل 40 تا 50 درصد پول مالیاتی که مردم استان یزد می پردازند و با عنوان درآمد به حساب خزانه واریز می شود برای طرحهای عمرانی استان اختصاص یابد اما از آنجا كه هفت استان این مشکل را داشتند و در اقلیت بودیم و از طرفی دولت با این توجیه که نظامات بودجه ای استانی به هم می‌خورد مخالف بود، علیرغم دو مرتبه طرح آن در کمیسیون تلفیق، به تصویب نهایی نرسید.

تبعيضي كه به لحاظ بودجه اي براي استان يزد قائل شده اند چگونه قابل جبران است؟

رسیدگی به این تبعیض بودجه ای از طریق تعامل مسئولان استانی با دولت قابل حل است به نحوي كه از محل مازاد درآمدهای استانی پیش بینی شده در بودجه که 800 میلیارد تومان به صورت متمرکز است، این تبعیض ناروا به نحوی جبران شود.

دولت مقرر کرده بود مبلغ 600 میلیارد تومان به عنوان حق بهره وری و حقوق مالکانه از معادن گل گهر سیرجان و چادرملوی اردکان دریافت شود و کل این مبلغ به حساب ایمیدرو و خزانه به نسبت 40 و 60 درصد واریز شود اما اكنون اين سئوال مطرح است كه چرا تنها این دو معدن مشمول پرداخت این حقوق باشند و به علاوه چرا باید 60 درصد از این اعتبارات به حساب خزانه واریز شود؟ مگر مردم مناطقی که معدن در محدوده و حوزه آنها قرار دارد، فقط باید آثار منفی معدن، خرابی جاده، مبتلا شدن به امراض پوستی و تنفسی و از بین رفتن مزارع و محیط زیست را شاهد باشند؟

با اين حساب معادن مي توانند در افزايش درآمدهاي استان نقشي داشته باشند؟

ما در گستره کشور معادن زیادی داریم که می تواند مشمول این قانون شوند و درآمدهای حاصله را نیز افزایش دهند اما بايد این اعتبارات از 600 میلیارد تومان به 800 میلیارد تومان افزایش یابد و 40 درصد به حساب خزانه،40 درصد به حساب ایمیدرو و 20 درصد به حساب خزانه استان ها واریز شود تا با نظر استانداری و با اولویت مناطقی که معادن در آنجا قرار گرفته، صرف شود و در کل استان نیز در جهت اجرای طرحهای عمرانی و هزینه ای به نسبت 60 و 40 درصد تخصیص یابد.

نمايندگان مجلس چه پيگيري هايي براي افزايش اعتبارات استان يزد انجام داده اند؟

برای اجرای خط دوم انتقال آب به استان یزد از محل فروش اوراق مشارکت مبلغ 91 میلیارد تومان اختصاص یافت، 7.5 میلیارد تومان به اعتبارات بخش بهداشت و درمان استان افزوده شد، برای برنامه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد 230 میلیون تومان و اعتبارات دانشگاه یزد نیز 4.7 میلیارد تومان اضافه شد.

همچنین برای مجتمع آموزش عالی اردکان و میبد به ترتیب 250 و 220 میلیون و برای توسعه بیمارستانهای بافق و ابرکوه به ترتیب 500 میلیون و یک میلیارد تومان اضافه شد.

در کمیسیون تلفیق، بودجه بهداشت و درمان از 2200 میلیارد تومان به 5هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. همچنین برای پرداخت مطالبات چندین ساله ایثارگران و جانبازان 6هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

بسیاری از ردیف های دفاعی مهم و تاثیرگذار در مقوله امنیت ملی که یا حذف شده بود و یا کاهش یافته بود احیا و تقویت شد، همچنین 5 میلیارد دلار از محل مازاد قیمت فروش نفت برای تقویت بودجه دفاعی اختصاص یافت. برای پرداخت مطالبات فرهنگیان و تقویت اعتبارات دانشگاه‌ها نيز مبلغ 400 میلیارد تومان به طور جداگانه به اعتبارات آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نیز اضافه شد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page