بازی و سرگرمی در بافق (1)

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
۳ دیدگاه
پنج‌شنبه - 9 خرداد 1392

 

بازی و سرگرمی و استفاده درست از وسایلی که بتوان لحظاتی با آن  به شادی و سرور مشغول بود ، در تمام جوامع وجود داشته و خواهد داشت . بسیاری از بازیهای زیبا و جالب، منسوخ گردیده و امروزه مردم ما آگاهی چندانی از آن ها ندارند . بافق با قدمت دیرینه ای که دارد، بازیهای زیادی را در خود نهفته است . کهنسالان شهر و روستای دیار ما ، در برابر این ﭘرسش که در کودکی به چه بازیهایی مشغول می شدید و سرگرمی شما چه بود ، لبخند شیرینی می زنند و با شادی به تعریف سرگرمی های دوران خردسالیشان می ﭘردازند .

گویا درخت خرمای سرافراز و زیبا ، حتی وسیله بازی بچه های قدیم بافق را فراهم می آورده است . چگونگی آن ﭘرسشی بود که برای یافتن ﭘاسخش ، با چند کهنسال با تجربه ، به گفتگو نشستم . آنها حتی از بازیهای بزرگسالان نیز سخن گفتند :

الف کود kowd درخت خرما : بافقی ها در گذشته علاوه بر شتر و الاغ ، از اسب برای سواری و رفت و آمد استفاده می کردند .  بچه ها از کودکی به این حیوان نجیب علاقه مند می شدند و دوست داشتند ، بر ﭘشت آن سوار شوند . بزرگتر ها برای آنکه کودکانشان به آرزوی کودکیشان برسند، با استفاده از چند کود و شاخه بی برگ درخت خرما ، اسب می ساختند و به بچه ﭘسرها هدیه می دادند . بچه ها با اسبهای کوچک و بزرگشان ، در کوچه ها تاخت می زدند و با هم مسابقه می دادند . اسب بچه ها بدین صورت ساخته می شد که چند کود را را روی هم گذاشته ، با میخ و رسمون به هم می بستند و محکم می کردند . گردن و سر اسب را با شاخه درخت  می ساختند و جایی را برای گرفتن دست درست می کردند .

ب ﻛﻠﭙﯽ خرما : در بازی چند نفره ای که بین دخترها و ﭘﺴﺮها مشترک بود ، مشتی ﻛﻠﭙﯽ خرما جمع می کردند ، دور هم می نشستند ،ﻛﻠﭙﯽ ها را بین هم به طور مساوی قسمت می کردند و جلو رویشان می چیدند . یک ﻛﻠﭙﯽ را در فاصله ای دورتر از خود می گذاشتند و به نوبت تلاش می کردند با دو انگشت اشاره و شصت ، ﻛﻠﭙﯽ خود را به ﻛﻠﭙﯽ روبرویی بزنند . هر کس موفق به انجام این کار می شد ، برنده بود و در دور بعد، بازی را اول شروع می کرد .

ﭖ – ساختن آدمو : بچه ها مقداری خرما بر می داشتند ، ﻛﻠﭙﯽ های آن را بیرون می آوردند و خوب له می کردند . خرماها را به صورت گلوله در می آوردند و بین یکدیگر تقسیم می کردند . ﺳﭙﺲ هر کدام برای خود آدمو می ساختند . هر کس زودتر این کار را انجام می داد و شکلی که می ساخت بیشتر شبیه آدم بود ، برنده بازی می شد .

ت بالا رفتن از درخت : از سرگرمی جوانان بافقی آن بود که با هم ، مسابقه بالا رفتن از درخت خرما می گذاشتند . ریسمان به دور کمر خود و درخت می بستند و به سرعت بالا می رفتند . در بلندترین نقطه درخت ، باید خشکیده ترین شاخه را که به وجودش نیازی نبود ، می بریدند و با خود ﭘﺎیین می آوردند .

ج عروسک سیسی : دختر بچه های بافقی ، عروسک های زیبایی داشتند . مادران هنرمند، مقداری سیس از درخت خرما جدا می کردند آن ها را به هم می پیچیدند و با نخ و سوزن و قیچی سیس را به شکل عروسک درمی آوردند برای محکم شدن و راست ایستادن عروسک ، از چوب های کوچک استفاده می کردند . این عروسک ها چشم ، ابرو و دهان داشتند . تکه ای پارچه که به دور عروسک دوخته می شد ، حکم لباسشان را داشت .

فرهنگ مردم بافق : عالیه نقیب الذاکرین بافقی (مهرگان)


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۵
برچسب ها:
دیدگاه ها
بهرام این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 11 خرداد 1392 - 7:48 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

باتشکر فراوان از سرکار خانم نقیب الذاکرین که یک بار دیگه ما را با فرهنگ اصیل بافق آشنا کردند من که افتخار میکنم یه بافقی هستم و از ایشان میخوام به این موضوعات بیشتر بپردازند مثلا لولو بازی(low low bazi)یا چو پلکو(فلکو)که توی اون بازی میگفتیم اوسام گفته بکش زووووووووووووووووو.بازم ممنونم.ما باید قدر این نویسندهای بافقی را بیشتر بدونیم که هم برای ائمه اطهار مطلب میزنند هم فرهنگ بافق را زنده میکنند

گذشته این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 11 خرداد 1392 - 8:54 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

با تشکر از نویسنده محترم واقعا مرا به یاد دوران بچگی انداختی وچند قطره اشک از چشمانم جاری کردی ..خداییش یادش به خیر

همکلاسی قدیمی - مریم تفکری این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 13 خرداد 1392 - 1:45 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با تشکر فراوان از مهرگان عزیز که مایه افتخار و مباهات همه زنان شهرستان بافق و استان یزد هست دوستت داریم

You cannot copy content of this page