تصویری که مجری تلویزیون به نامزدها نشان داد، کجاست؟/ برداشت متفاوت کاندیداها

دسته: اخبار ایران
یک دیدگاه
شنبه - 11 خرداد 1392

تصویری که مجری مناظره‌ها امروز برای کاندیداهای ریاست جمهوری به نمایش گذاشت، در کجا قرار دارد؟

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، در نخستین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری که امروز بعد از ظهر برگزار شد، «مرتضی حیدری» تصویری را به کاندیداهای ریاست جمهوری نشان داد و از آنها خواست تا برداشت خود را درباره این عکس مطرح کنند.

برداشت های 8 کاندیدا در این باره به شرح زیر بود:

عارف: این بیانگر یک دره ای است که در کشور ما بسیار فراوان است و جزو آثار بسیار زیبا و جاذب برای جذب توریست است که ما اشاره کردیم جذب توریست برای هر کشور جزو اولیت‌ها باید باشد و هم ارتقاء فرهنگی و مبادلات فرهنگی و هم افزایش ثروت و هم ایجاد اشتغال.

رضایی: این معدن است…یک معدن مال سنگ آهن یا مس است که اتفاقا نزدیک یزد و کرمان است که اتفاقا خاکبرداری شده و خاک را برده‌اند و درونش فلز تولید کنند و نشان می‌دهد که ما باید خام فروشی را باید در کشور تمام کنیم. اینکه خاک به این مهمی را برمیدارند و همینجوری می‌فروشند آسیب جدی می‌رساند و ما باید به خام فروشی در کشور  پایان بدهیم.

روحانی: این قاعدتا یک معدن است، آن هم یک معدن ارزان. چون معمولا در دنیا بسیاری از معادن در عمق بسیار زیاد برای استخراج تلاش می‌کنند ولی معدن روی زمین ارزان است و خیلی شبیه به معدن مسی است که من چند جا بازدید کرده‌ام.

غرضی: معدن متروکه… صاحبش حتما فراری شده، خانه‌ها هم رها شده، تورم پوست آن آدم را کنده و حتما صاحبش الان زندان است.

قالیباف: من فکر می‌کنم این یک نمونه از تخریب محیط زیست است. حتما باطله‌برداری از یک معدن بوده که کارشناسی غیرمنطقی انجام شده چون معلوم است رها شده و بعد هم در آینده اگر نزدیک شهر باشد، می‌شود محل انبوه زباله و معضلات بعدی. این نتیجه یک اقدام غیرکارشناسی است.

ولایتی: این یک کار عمرانی رها شده است و غیر فنی و غیر منصفانه بهره برداری شده است که بسیار آموزنده است. ممکن است برخی از عللی که باعث شده این نیمه کاره رها شده باشد، به خاطر فقدان بودجه عمرانی باشد.

جلیلی: بخشی از یک ظرفیت کشور است که احتیاج به یک مدیریت صحیحی برای یک استفاده حداکثری دارد.

حداد عادل: این عکس یادآور ثروت کشور عظیم ماست از حیث منابع زیرزمینی و معدن و به ما ایرانی‌ها یادآوری می‌کند که اگر در شمال جنگل داریم، در کویر معدن داریم و همه جای ایران صاحب ثروت‌های خدادای است و منتظر عزم و اراده ما ملت با دولت خوب است تا این ثروت‌های بالقوه به فعلیت برسد.

 

اما این عکس متعلق به کجاست؟

تصویری که مرتضی حیدری به نمایش گذاشت همانگونه که اکثر کاندیداها به درستی اشاره کردند، مربوط به یک معدن است. معدن یوتا در جنوب غربی امریکا است که با 1200 متر عمق بزرگترین گود معدنی ایجاد شده توسط بشر در جهان است.

کار خاک برداری این حفره عظیم از سال 1863 شروع شد و هنوز ادامه دارد و هر روز بر بزرگی آن افزوده می‌شود. این معدن متعلق به شرکت شرکت ریو تینتو (Rio Tinto) است. این معدن به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ مس در ایالات متحده، حدود 13 درصد از مس مورد نیاز این کشور را فراهم می‌کند.

این معدن به مدت بیش از 100 سال مشغول عملیات بوده و بیش از هر معدن دیگری در جهان سنگ معدن مس تولید کرده است (حدوداً 16.4 میلیون تن).

معدن مس یوتا در هر سال حدود 272000 تن مس، همراه با 500000 اونس طلا، 4 میلیون اونس نقره، حدود 30 میلیون پوند مولیبدن و تقریباً 900000 تن اسید سولفوریک، به عنوان فرآورده فرعی کارخانه ذوب، تولید می‫کند.

زادگاه هر یک از مدال‌های طلایی که به ورزشکاران حاضر در رقابت‌های المپیک لندن اهدا شد‌، در دل 350 تن توده خاک و سنگ خاکستری رنگ معدنی در معدن رو باز یوتا در آمریکا بوده است.

معدن روباز یوتا،‌ منطقه‌ای وسیع و محل تردد کامیون‌های دامپ‌ به بزرگی یک خانه کوچک است که با سر‌وصدایی که زمین را به لرزه می‌اندازد،‌ تخته‌سنگ‌هایی هم‌وزن یک جت جامبو را حمل می‌کنند،‌ تکه نخاله‌های معدنی که در دلشان رد و نشانه‌های طلا،‌مس و نقره را پنهان کرده‌اند.

مدال‌های این رقابت‌ها در کوهستان بیابانی یوتا‌ در حاشیه شهر «سالت لیک» و فلات‌های دورافتاده آن متولد شده‌اند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
جوان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 17 خرداد 1392 - 3:25 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

کاندیداهای محترم خسته نباشید

You cannot copy content of this page