رهنمودهای حضرت امام(ره) خطاب به جوانان

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 13 خرداد 1392

 

حضرت امام خمینی(ره) صبح روز هفدهم اسفند سال 1357 مصادف با 9 ربیع الثانی 1399 هجری قمری در حضور جمعی از جوانان دانش آموز ساکن شهر مقدس قم، در دبیرستان حکیم نظامی قم، رهنمودهايى را خطاب به این جوانان ایراد فرمودند.
بخش هایی از این سخنرانی در ادامه آمده است:
أُفَوِّضُ أمرِى إِلَى اللَّهِ
من براى اولين دفعه‏اى است كه در اين مدرسه وارد شده‏ام. دستهاى خائن اجنبى و عمال اجنبى ما را از شما جدا كردند، بين ما و شما اختلاف انداختند؛ آنها از اين اختلاف نتيجه‏ها بردند و ديدند كه از اتحاد جنبه‏هاىِ، قشرهاىِ مختلف، آنها نمى‏توانند با اين اتحاد نتايجى را كه مى‏خواهند ببرند. سالهاى طولانى كوشش كردند مدارس دينى را از دانشگاهها و ديگر قشرهاى محصلين جدا كنند. ما بايد بفهميم اين معنا را كه اين جدايى چه رنجها به ما داد، و اين اتحادِ چند صباح چه گنجها به ما داد.
جوانها مظهر اميد و نويد.
شما جوانها- شما جوانهاى محصل- ساير جوانها اميد من هستيد، نويد من هستيد. اميد من به شما توده جوان است، به شما توده محصل است. من اميد اين را دارم كه مقدرات مملكت ما بعد از اين به دست شما عزيزان بيفتد و مملكت ما را شما عزيزان حفظ كنيد، من اميد آن را دارم كه شماها با علم و عمل، با علم و تهذيب نفس، با علم و عمل صالح، بر مشكلات خودتان غلبه كنيد. تاكنون كه اين راه را آمديم؛ و با وحدت‏ كلمه قشرهاى مختلفِ اين مملكت و با اتكال به ايمان و اعتماد به اسلام و قرآن كريم دست خائنين را قطع كرديم؛ و اگر تتمه‏اى باشد قطع مى‏كنيم ان شاء اللَّه. لكن از حالا به بعد اشكالات بيشتر است، بيدارى بيشتر مى‏خواهد.
زمان سازندگى
از اين زمان، زمان سازندگى اين خرابه‏اى است كه براى ما به جا گذاشته‏اند. شما بهتر مى‏دانيد كه اينها به دانشگاههاى ما، به دبيرستانهاى ما، به دبستانهاى ما چه خيانتها كردند. شماها مى‏دانيد كه شماها را مى‏خواستند عقب نگه دارند نگذارند كه يك انسان اسلامى، يك انسان با قدرت، يك انسان با هدف بار بياييد. تعليمات از اول تعليمات اعوجاجى، انحرافى و برنامه‏هاى انحرافى بود. مى‏خواستند جوانهاى ما را به عقب برانند تا استفاده‏هاى خودشان را بكنند، تا ما در همه چيز محتاج باشيم، در علم محتاج باشيم و در اقتصاد وابسته و محتاج باشيم.
شما جوانان كه اميد من هستيد و نويد من هستيد كوشش كنيد و وحدت كلمه خود را حفظ كنيد. ما را نگذاشتند با شما روبرو بشويم. در مدت عمر اين دبيرستان، اول مرتبه‏اى است كه من با شما روبه رو مى‏شوم. اول مرتبه است كه استادان و معلمان شما را از نزديك مى‏بينم. اول مرتبه‏اى است كه شما جوانان عزيز را، فرزندان اسلام را، از نزديك زيارت مى‏كنم.
اى اميد من، اى اميدهاى من، اى نويدهاى من، اى فرزندان عزيز اسلام، رمز پيروزى را دريافتيد. دريافتيد كه در اين دو سال اخير با وحدت كلمه ريشه استبداد، ريشه سلطنت استبدادى 2500 ساله را از بيخ كنديد. دريافتيد كه نفتخواران مفتخوار را عقب زديد. دريافتيد كه با وحدت كلمه و وحدت غرض و هدف و آن ايمان و هدف اسلام، هدف جمهورى اسلام، دريافتيد كه اين رمزْ شما را به پيروزى رساند. اين رمز را از دست ندهيد، صفهاى خود را فشرده تر كنيد، روابط خود را با همه قشرها خصوصاً با روحانيين زياد كنيد. شما آمال و آرزوى ما هستيد. ملت ايران با اين وحدت كلمه آمال و آرزوى‏ اسلام است. بايد با وحدت كلمه همه چيزهايى كه پيش آمده است حفظ كنيد …
نويد پيروزی
من اميدم به شما جوانهاى برومند عزيز و ساير طبقات ملت است. من نويد پيروزى به شما مى‏دهم: من نويد استقلال، من نويد عظمت، من نويد رفاه، من نويد معنويت، من‏ نويد يك روح پاك، يك روح آزادمنش، يك روح مهذب به شما مى‏دهم؛ به شرط آنكه همه با هم باشيد و ما همه با هم به سوى جمهورى اسلامى و به سوى اسلام.
از خداوند تعالى عظمت، سلامت، عزت همه ملت اسلامى را مى‏خواهم. از خداوند تعالى توفيق شما جوانان برومند- عزيزان- را مى‏خواهم.
(صحيفه امام، ج‏6، ص: 350 – 356(
حضرت امام خمینی (ره) روز دوازدهم تير 1358 مصادف با هشتم شعبان 1399 هجری قمری، در شهر مقدس قم و با حضور جمعی از جوانان اصفهان، در دبیرستان حکیم نظامی قم، رهنمودهايى نیز در مورد دشمنان و ايجاد موانع در راه انقلاب خطاب به این جوانان ایراد فرمودند.
متن کامل این سخنرانی نیز به شرح زیر است:
بسم اللَّه الرحمن الرحيم
امروز روز اين بحثها نيست، و دنبال كردن اين حرف كه چه كسى بد است و چه كسى خوب است خلاف اسلام است، و خلاف مصالح اسلامى. اين جزء نقشه‏اى از خارج است كه نگذارند اين مملكت آرام گيرد؛ نگذارند شما يك مملكت اسلامى درست كنيد. اين نقشه‏اى است كه از خارج، اشخاصى شيطان، الهام مى‏كنند به اشخاص متدين و آنها هم بى‏توجه دنبال مى‏كنند. و شما مردم را آماده كنيد كه امروز روزى نيست كه ما مساجدمان را صرف اين بكنيم كه زيد بهتر است يا عمرو. مسيرتان، كارتان، و منبرتان، بازارتان- همه- دنبال اين باشد. الآن بايد همه روى اين جمع شويم كه اين قانون اساسى درست از كار دربيايد؛ و اشخاصى را كه تهيه مى‏كنيد براى بررسى قانون اساسى اشخاص صحيح باشند، مسلمان و متدين باشند، شرقى و غربى نباشند، امين باشند. امروز وقتتان را صرف اين بكنيد. صرف اينكه زيد خوب است يا نيست، نكنيد. خوب باشد پيش خدا خوب است، بد باشد پيش خدا بد است؛ به شما چه كار؟ اين مگر يكى از اركان اسلام است كه زيد خوب است يا عمرو؟! امروز سَرِ ولايت حضرت امير هم نبايد دعوا كرد. امروز بايد همه با هم مجتمع شويد و جمهورى اسلامى را به آخر برسانيم ..
تحقق اسلام، سعادت ملتها
اينها همه روى نقشه است. نقشه كشيدند كه نگذارند اين نهضت به ثمر برسد؛ و لذا از همه طرف خرابكارى مى‏كنند. يك خرابكارى‏شان همين است كه نگذارند جوانهاى ما صحيح بار بيايند؛ و حالا كه بايد از نيروى جوانى استفاده بشود، نگذارند اين نيروى جوانى به ثمر برسد. بنابراين بايد از همه جوانب جلوگيرى بشود. هر دسته‏اى بايد يك گوشه‏اش را بگيرد و درست كند. يك دسته مبارزه با مواد مخدر بكنند، يك دسته با مشروبات مبارزه بكنند، يك دسته هم با فسادهاى ديگر مبارزه كنند. و همين طور، تا ان شاء اللَّه اين نهضت به ثمر برسد و دولت اسلامى، آنطورى كه اسلام فرموده است نه آنطورى كه هواى نفس بخواهد، عمل بكند؛ اگر اسلام تحقق پيدا كند، اين سعادتى است براى ملت و ساير ملتها. من توفيق شما را در اين مجاهدت از خدا مى‏خواهم. البته هركس هم به شما كمك كند، كمك به امر خيرى كرده است. خداوند همه شما را موفق كند.
والسلام عليكم و رحمة اللَّه و بركاته‏
(صحيفه امام، ج‏8، ص: 376-378)


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page