موجودی کالای آماده فروش شرکت معادن بافق، دلیل تعدیل سودآوری

دسته: اقتصادی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 5 تیر 1392

 

  شرکت معادن بافق در حالی تمام محصولات تولیدی خود را به کشورهای خارجی صادر می کند که طی اسفند ماه سال گذشته روند فروش صادراتی آن با موانع و مشکلاتی مواجه شد.

مدیر مالی شرکت معادن بافق با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: با وجود موانع حاکم بر فروش صادراتی، “کبافق” طی عملکرد 12 ماهه سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 91 موفق به پوشش کامل تولید برآوردی و تحقق سود 697 ریالی شده است.

رضا بیات پیرامون مشکلات به وجود آمده بر سر راه صادرات محصولات این شرکت معدنی گفت: به دلیل عدم امکان دستیابی به کشتی جهت حمل و نقل محصولات تولیدی به کشور مقصد، برنامه فروش بخشی از تولید انجام شده طی سال گذشته به امسال انتقال یافت.

وی افزود: علاوه بر این طی سال جاری، به دلیل عدم امکان تمدید کارت بازرگانی “کبافق”، صادرات محصولات تولیدی توسط شرکت نوین آلیاژ سمنان در ازای دریافت کارمزد سه درصدی از فروش انجام می شود، بطوریکه از ابتدای سال مالی جاری مانده موجودی کالای تولید شده از سال قبل توسط شرکت مذکور به فروش رسیده است.

این مقام مسئول پیرامون فروش خارجی 100 درصدی شرکت ادامه داد: درآمدهای حاصل از محصولات “کبافق” به کشور چین طی نیمه نخست سال مالی گذشته با ارز آزاد تسعیر شده و در شش ماهه دوم آن و برای سال مالی جاری نیز با نرخ ارز مبادله ای در حساب ها و صورت های مالی تسعیر می شود.

مدیر مالی شرکت معادن بافق در بیان جزییات برآورد سود سه هزار و 629 ریالی برای سال مالی جاری اظهار داشت: با توجه به مطالب عنوان شده، از عوامل تعدیل مثبت 81 درصدی عایدی هر سهم و برآورد سود 362 تومانی برای سال جاری می توان به پیش بینی افزایش مقدار فروش ناشی از افزایش موجودی کالای آماده برای فروش اشاره کرد.

بیات افزود: نرخ LME نیز به ازای هر تن روی و سرب برای سال مالی جاری به ترتیب دو هزار و دو هزار و 200 دلار و با ارز مبادله ای در نظر گرفته شده است.

وی در ارتباط با آثار کاهش قیمت جهانی فلزات اساسی بر سودآوری شرکت در دوره عملکردی سال 91 تصریح کرد: طی سال گذشته، براساس تجربه بررسی روند و نوسان های قیمتی فلزات مذکور در بازارهای جهانی در سنوات قبل در صدد برآمدیم تا نرخ LME به ازای هر تن روی و سرب را در محدوده قیمتی 1800 تا 2000 دلار در نظر بگیریم، به طوریکه طی دوره مذکور این نرخ به ازای هر تن سرب 1800 دلار و هر تن روی 2000 دلار، با ارز دو هزار و 400 تومان منظورگردیده است. برهمین اساس می توان گفت روند کاهشی کنونی قیمت جهانی فلزات اساسی که به نظر می رسد در آینده از سرعت آن کاسته خواهد شد، اثر منفی با اهمیتی بر وضعیت سودآوری “کبافق” در پی نداشته است.

این مقام مسئول در ارزیابی صنعت استخراج کانه های فلزی ابراز داشت: محصولات تولیدی این صنعت از تقاضای مناسبی در بازارهای داخلی و خارجی برخوردار است، اما در مقابل وضعیت سودآوری شرکت های فعال گروه متأثر از برخی مسائل همچون تحریم های اعمالی بر کشور است که به نظر می رسد در صورت کاهش شدت تحریم ها این شرکت ها از پتانسیل عملکرد مناسب و بهبود وضعیت سودآوری خود نسبت به گذشته برخوردار باشند، به طوریکه می توان چشم انداز مطلوبی از آینده آنها تصور کرد.

وی در پایان گفت: مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت در تاریخ 1392.4.6 برگزار می شود و هیأت مدیره در نظر دارد 10 درصد از سود خالص را به عنوان سود تقسیمی در مجمع عمومی سهامداران پیشنهاد کند.
 

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page