جدي شدن بحران آب در يزد/ احتمال جيره‌بندي آب در چند روز آينده

دسته: اخبار ایران
بدون دیدگاه
جمعه - 28 تیر 1392
مشكل آب در استان كويري و خشك يزد، موضوع تازه اي نيست و مردم اين استان همواره با مشكلات كوچك و بزرگي در اين زمينه مواجه بوده اند اما اين روزها وضعيت آب به شكلي جدي و متفاوت‌ از گذشته بحراني شده تا حدي كه آب در برخي مناطق جيره بندي شده و به احتمال زياد اين روند در سراسر استان طي چند روز آينده اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار مهر از یزد، گرچه مسئولان استاني و كشوري بارها و بارها در مصاحبه هاي خود، مردم استان يزد را صرفه جو ترين مردم در مصرف آب معرفي كرده اند اما اين روزها افزايش بي سابقه دماي هوا، ميزان مصرف آب مردم يزد را به مصرف كنندگان كشوري رسانده است.

مردم يزد كه سرانه مصرف آب آنها در شبانه روز به ازاي هر نفر به 142 ليتر مي رسيد در حالي كه ميانگين مصرف آب در شبانه روز به ازاي هر نفر 150 ليتر بود، اين روزها به 200 ليتر به ازاي هر نفر رسيده است.

گرچه افزايش مصرف در تابستانها تا حد زيادي طبيعي است و به طور معمول از افزايش 60 درصدي نسبت به ساير اوقات سال برخوردار است، اما اين روند استان يزد را دچار بحران آب كرده است.

خشكسالي هاي پي در پي در سالهاي گذشته، كمبود منابع آبي، بارندگي زير حد نرمال، تبخير بالاي آب و هدر رفتن روان آبها از دلايل عمده بحران آب در استان يزد است تا جايي كه حتي آب انتقالي نيز نتوانسته مشكلات مردم را برطرف كند.

اين روزها مسئولان استان يزد به شدت نسبت به مسئله بحران آب در يزد ابراز نگراني مي كنند و در حالي كه از جيره بندي آب در بسياري از مناطق خبر داده اند، احتمال جيره بندي آب در تمام استان ظرف چند روز آينده را نيز داده اند.

نگراني مسئولان از كمبود شديد منابع آبي

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان يزد در اين زمينه به خبرنگار مهر گفت: هم اكنون در استان يزد 200 مترمكعب در ثانيه آب مصرف مي شود كه اين ميزان حجم بسيار قابل توجهي است.

علي اسلامي افزود: با وجود اينكه بسياري از چاه هاي حفر شده براي مواقع اضطراري وارد مدار بهره برداري شده و از آب انتقالي نيز استفاده مي شود، باز هم براي روزهاي آينده كه دماي هوا افزايش خواهد يافت، نگرانيم.

وي عنوان كرد: گرچه مردم يزد مردمي قانع و صرفه جو هستند و تعداد مشتركان پرمصرف بسيار محدود است اما لازم است در اين شرايط همراهي بيشتري با مسئولان آبفا و آبفار داشته باشند.

مردم فقط 10 درصد در مصرف آب صرفه جويي كنند

اسلامي با بيان اينكه اگر روال به همين ترتيب ادامه يابد، ناچار به جيره بندي آب هستيم، افزود: اگر مردم فقط 10 درصد در مصرف آب صرفه جويي كنند، بسياري از مشكلات برطرف خواهد شد و به مرحله جيره بندي در كل استان نخواهيم رسيد.

وي بيان كرد: شرايط استان ما به لحاظ منابع آبي بسيار ويژه است و مردم ما خوشبختانه تاكنون اين موضوع را به خوبي درك كرده اند اما لازم است در فصل تابستان به ويژه امسال كه دماي هوا به شدت افزايش يافته و ناخودآگاه مصرف آب را افزايش مي دهد، همراهي بيشتري انجام دهند.

اسلامي تصريح كرد: ماه مبارك رمضان با تابستان و گرماي هوا مصادف شده و به هيچ وجه راضي نيستيم مردم روزه دار را با بحران آب و جيره بندي آن مواجه ببينيم.

وي ضمن قدرداني از همراهي هميشگي مردم يزد، از مردم خواست: اندكي بيشتر از گذشته در مصرف آب صرفه جويي كنند.

برداشت آب از منابع زيرزميني يزد بسيار بيشتر از ورودي

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان يزد با بيان اينكه ورودي آب به سفره هاي زيرزميني، يك ميليارد و 250 ميليون مترمكعب است، عنوان كرد: اما برداشت آب 1.5 ميليارد مترمكعب است كه اين امر سبب شده سطح برداشت هر سال عميق تر و از كيفيت آب كاسته شود.

وي تصريح كرد: بسياري از چاه هايي كه روزي آب شرب شيرين داشت، اكنون شور شده و بسياري از آنها نيز از مدار بهره برداري خارج شده است.

چاه هاي يزد در عمق 180 متري به آب مي رسند

اسلامي يادآور شد: در حال حاضر چاه هاي استان يزد در عمق 180 متري تازه به آب مي رسند كه اين وضعيت خطرناكي است.

وي با بيان اينكه اكنون بحران گذراست و با گذر از فصل تابستان، اوضاع به حالت عادي باز مي گردد، تصريح كرد: مشكل اصلي از پنج سال ديگر در يزد آغاز مي شود.

اسلامي خاطرنشان كرد: برداشتهاي مكرر آب از منابع آب زيرزميني، استان يزد را در پنج سال آينده با بحران جدي آب مواجه مي كند.

در حالي كه مسئولان به شدت از وضعيت آب ابراز نگراني مي كنند، وضعيت بسياري از روستاهاي استان اكنون بحراني است و مردم به شدت در مضيقه هستند.

بحران جدي در روستاهاي استان يزد

بيش از 100 روستاي شهرستان تفت، روستاهاي بافق از جمله بشكان، روستاهاي مهريز و برخي روستاهاي ابركوه به شدت از كم آبي رنج مي برند و حتي آبرساني سيار نيز به دليل مشكلات بودجه اي، به درستي و مرتب انجام نمي شود.

اين امر سبب شده تا بسياري از مردم روستا، براي گذران فصل تابستان به شهر سفر كنند و اين بيم مي رود كه براي هميشه در شهرها ساكن شوند.

اين روند طي سالهاي گذشته سبب شده تا بسياري از روستاهاي استان يزد از جمله روستاهاي تفت خالي از سكنه شوند.

مشكلات و تبعاتي كه كم آبي به دنبال دارد، در بسياري موارد جبران ناپذير است و لازم است مسئولان فكري جدي به حال موضوع آب كنند.

اگر طرح هاي آب انتقالي با سرعت بيشتري اجرايي شود، بسياري از مشكلات حداقل در آينده بروز نخواهد كرد و مردم يزد همچنان اميدوارند اين طرحها با جديت بيشتري از سوي مسئولان استاني و كشوري پيگيري و اجرايي شود.

————–

گزارش: نيره شفيعي پور


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page