دیدار مجمع طلاب بافقی مقیم شهر مقدس قم از حجه الاسلام والمسلمین حاج سید جواد میرغنی زاده در بافق

دسته: عمومی
۷ دیدگاه
سه‌شنبه - 8 فروردین 1391

در پی کسالت حضرت حجه الاسلام و المسلمین حاج سید جواد میرغنی زاده، مجمع طلاب بافقی مقیم شهر مقدس قم شب گذشته از ایشان عیادت کردند.

در این مراسم ابتدا جهت آشنایی ایشان با طلاب به بیان سوابق علمی و تخصصی برخی از طلاب بافقی مقیم قم پرداخته  و سپس از ایشان نیز خواسته شد به سوابق تحصیلی و اساتید خود اشاره فرمایند.

سابقه تحصیلی حجه الاسلام میرغنی زاده

ایشان بعد از تشکر از حضور اعضاء مجمع اظهار داشت که حدود 18 سال به تحصیل در علوم حوزوی مشغول بوده و مقدمات حوزه را در شهرستان بافق و نزد مرحوم پدرشان (آسید علی مجتهد) و مرحوم شیخ غلامحسین مروج فراگرفته و جهت ادامه تحصیل به یزد عزیمت نمودند و به همراه آیه الله علاقبند (امام جماعت مسجد امیرچخماق) نزد اساتیدی چون مرحوم آیه الله کازرونی و شیخ احمد علومی تلمذ نموده و بعد از دو سال به شهر مقدس قم هجرت کردند. در آنجا نیز به همراه آیه الله هاشمی رفسنجانی از محضر اساتیدی همچون آیات عظام مشکینی، نوری همدانی، نجفی مرعشی، حاج آقا حسین بروجردی،گلپایگانی، مرحوم مجاهد، منتظری و سلطانی بروجردی استفاده  کرده و تابستان ها نیز به شهر مقدس مشهد می رفته و از محضر حضرت آیه الله ملا هاشم قزوینی درس مکاسب را فرامی گرفتند.

ایشان فرمود دو ماه (رجب و شعبان) نیز در نجف اشرف در درس مرحوم آیه الله خویی و آیه الله حکیم شرکت کردم اما نامه ای به دستم رسید که مادرم از حضور  من در انجا اظهار نارضایتی کرده بود بنابراین به سفارش مادر و توصیه برادر بزرگم حضرت آیه الله سید محمد میرغنی زاده تحصیل را رها کرده و به شهرستان بافق عزیمت کرده و در اینجا به تبلیغ دین مشغول شدم.

جایگاه یک روحانی

وی بعد از بیان سوابق علمی خود با بیان این نکته که طلاب باید در آینده جواب گوی مسائل مردم و پاسخ به شبهات آنها باشند به شیوه تحصیل بزرگانی چون مرحوم شیخ مرتضی انصاری و مرحوم آیه الله بروجردی اشاره کرد و فرمود مرحوم شیخ عباس تربتی (واعظ معروف) گفته بود ما نمی دانستیم ماندن در حوزه و تحصیل علم چه اندازه از منبر رفتن بهتر است و کسی هم به ما نگفته بود، حال خودمان به این مساله رسیدیم و دیگر دیر شده است.

ایشان در ادامه فرمود هر اندازه که مردم به آب نیاز دارند همین قدر به یک روحانی عالم و حکیم نیازمندند و زمانی یک منطقه آباد خواهد شد که هر  محله ای از آن ده نفر عالم داشته باشد زیرا در طول تاریخ به اثبات رسیده است که هر جا از عالم خالی باشد نه تنها پیشرفت نکرده است که کم کم به ویرانه ای تبدیل شده است.

علمای بافق و مرحوم حاج شیخ محمد تقی بافقی

وی به سابقه علمی شهرستان بافق اشاره کرد و فرمود سابقا در بافق 80 مجتهد وجود داشته که غالب ایشان در حوزه های مختلف کشور به تدریس و تربیت طلاب مشغول بوده و الآن متأسفانه کمتر از ایشان یاد می شود.

در این مراسم از مرحوم مجاهد نستوه حاج شیخ محمد تقی بافقی یاد شد که ایشان فرمود از حضرت آیه الله مرعشی نجفی در مورد علمیت مرحوم حاج شیخ سوال شد. ایشان فرمود از ملا بودن ایشان سوال نکنید که مرد ملایی بود و به مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری گفته بود حاضرم علم  خود را با همدیگر وزن کنیم.

روزی حضرت آیه الله حاج شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم به منزل ایشان می رود و متوجه می شود دست و پای مرحوم بافقی ورم کرده است علت را جویا می شود. همسر ایشان می گوید از بس نان جو استفاده کرده چنین شده است. مرحوم حائری می فرماید از این به بعد جو را بر تو حرام می دانم. ایشان نیز برای اینکه از مرجع خود تبعیت کند مقداری گندم از بازار می خرید و دانه دانه آنها را جدا می کرد که مبادا دانه ای جو داخل ان باشد و اینگونه از مرجع تقلید خود پیروی می کرد.

امام راحل نیز در وصف ایشان فرموده بود دو نفر از رضا خان نترسیدند یکی مرحوم شیخ محمد تقی بافقی و دیگری مرحوم سید حسن مدرس.

امامزاده عبدالله علیه السلام:

همچنین در محضر ایشان از شخصیت علمی و قداست حضرت امامزاده عبدالله علیه السلام سخن به میان آمد که ایشان فرمود ما دو سند قطعی داریم که ایشان، هم مجتهد و هم فرزند امام کاظم علیه السلام است.

اول اینکه هر فرد بافقی که محضر حاج شیخ محمد تقی بافقی می رسید ایشان به او می فرمود آیا هر روز به زیارت امامزاده عبد الله می روی یا نه؟ اگر می گفت بله حرفی نمی زد اما اگر می گفت نه می فرمود هر روز به زیارت ایشان بروید که آقا پسر امام موسی بن جعفر علیه السلام است.

دیگر اینکه حضرت آیه الله حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی هم فرموده بود علاوه اینکه ایشان فرزند موسی بن جعفر علیه السلام است مجتهد هم بوده است.

بخش آخر: توصیه ها

ایشان بار دیگر از حضور طلاب در بیت ایشان تقدیر کرد و فرمود طلبه باید درس را خوب بخواند و خوب بفهمد و درسی را نفهمیده رها نکند و به درس منطق اهمیت فراوانی بدهد و آنرا با طلاب دیگر مباحثه کند و در کنار تحصیل به تدریس دروس فراگرفته هم اهتمام داشته باشد تا تمامی مسائل در او ملکه و به آنها مسلط شود.

ایشان فرمود سکونت در قم را غنیمت شمرید و به گونه ای رفتار نکنید که بعد از مدتی دچار حسرت شده و از کم کاری خود پشیمان شوید زیرا قم همیشه نمی ماند و شما هم برای همیشه نمی توانید در قم بمانید پس تا حد امکان از محضر بزرگان و مراجع در قم استفاده کنید.

وی با توجه به گستره علوم دینی در کشورهای مختلف و با زبانهای متفاوت به طلاب توصیه کردند به فراگیری زبانهای خارجی اهتمام ورزید تا بتوانید با تسلط بر زبانهای خارجی تاثیر بهتر و بیشتری در تبلیغ دین داشته باشید.

در انتهای مراسم با یادی از مرحوم آیه الله سید محمد میرغنی زاده و مرحوم حجه الاسلام سید جعفر میرغنی زاده جلسه پایان یافت.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵۴
برچسب ها:
دیدگاه ها
فتاحی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 8 فروردین 1391 - 8:08 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

خدا برای ما بافقیها آقای میرغنی زاده را نگه داره

دوست این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 9 فروردین 1391 - 3:09 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

افسوس که بعضی از علمای ما جرات و علم حاج آقای میرغنی زاده را ندارند . خدا رحمت کند اخوان محترمتان را . عجب امام جمعه ای بودند آقا آسید محمد روحشان شاد .

یک جوان بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 9 فروردین 1391 - 11:57 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

باز هم مردم بگویند روحانیت چشم دیدن همدیگر را ندارند.
این نشانه اتحاد و قدر شناسی روحانیت عزیز شهرمان است که از بزرگان خویش تجلیل می کنند
تا کور شود هر آنکه نتواند دید

دانشجو این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 9 فروردین 1391 - 12:00 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

در این زمان که برخی در اصل و نسب امام زاده تشکیک می کنند واقعا درود بر ایشان که از عظمت و شخصیت امامزاده عبدالله دفاع کردند.
و حقیقتا هم به سند های خوبی هم اشاره کردند.
دستمریزاد
السلام علیک یا امامزاده عبدالله

محمدی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 9 فروردین 1391 - 3:35 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

چه زیبا بود زمانی که برادر گرامی و گرانقدر ایشان امام جمعه بافق بودند.
و محبوبیت ایشان در حدی بود که مردم حتی روی سر ایشان قسم میحوردند.
و چه زیبا از امامزاده عبدا…(ع)و شبخ محمدتقی بافقی دفاع می کنند.
خدا ایشان را براای ما نگه دارد.

بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 9 فروردین 1391 - 10:17 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

خدا رحمت کند اخوی آقای میرغنی زاده امام جمعه محبوب قبلی واقعا که امام جمعه با غیرت و احساس مسولیت داشتند
خداوندروحشان را شاد بفرماید

علي. این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 فروردین 1391 - 12:31 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

چه خوب بودكه مادرايشان فرزندشان راازنجف احضارنمي كردندالان شهرمايك مجتهدوارسته دركنار شيخ محمدتقي بافقي درسرتاسردنياداشت .

You cannot copy content of this page