ویژگی‌های یک مهدکودک مناسب چیست؟

دسته: اخبار ایران , بانوان، کودکان
بدون دیدگاه
دوشنبه - 21 مرداد 1392

یک روانشناس گفت: برنامه فعالیت‌های روزانه مهدکودک‌ها باید انعطاف پذیر باشد نه خشک زیرا جو محیط صمیمانه و حمایتی است و کودکان نباید بدون نظارت رها شوند.

علی نقی قاسمیان نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه کیفیت مهدکودک تاثیر بسزایی بر رشد ذهنی و شناختی کودک دارد، اظهارکرد: اکثر والدین به دلیل مشغولیت‌های بیرون از خانه، کودکان خود را به مهدکودک می‌فرستند کودکانی که خردسالی خود را در مهدکودکی با کیفیت پایین سپری می‌کنند، صرف نظر از اینکه خانواده‌های آن‌ها دارای چه پایگاه اجتماعی و یا وضعیت اقتصادی باشد، در مهارت‌های شناختی و اجتماعی ضعیف عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه مهدکودک خوب و با کیفیت بالا می‌تواند اثرات منفی ناشی از جو خانواده نظیر استرس و فقر را کاهش دهد،‌ افزود: فارغ از اینکه مهد کودک‌ها باید گواهی کار و مجوز فعالیت داشته باشند، مواردی مانند محیط فیزیکی مهد کودک بر کیفیت فعالیت آن‌ها تاثیر گذار است.

این کارشناس روانشناسی با اشاره به اینکه محیط داخلی مهدکودک باید تمیز و پاکیزه باشد، تصریح کرد: سیستم تهویه مناسب، نورپردازی خوب و حصارکشی محل بازی از جمله مواردی است که والدین باید در انتخاب مهدکودک در نظر بگیرند.

قاسمیان نژاد با بیان اینکه اسباب بازی‌ها مورد استفاده در مهدکودک‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد،‌ خاطرنشان کرد: اسباب بازی‌ها باید متناسب با سن کودک بوده و در قفسه‌هایی که به راحتی در دسترس کودک است قرار داده شده باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر اسباب بازی‌ها نیمکت، میز، تخت و صندلی‌ها نیز باید مخصوص و متناسب با سن کودک باشند و والدین باید نسبت به امن بودن اسباب بازی‌های بیرون از کلاس شامل تاب، سرسره و… که غالباً در حیاط قرار می‌گیرند نیز حساس باشند.

این روانشناس با اشاره به اینکه در مهد کودک‌ها نسبت مربی به تعداد کودکان 1 به 3 یا 1 به 6 می‌باشد، گفت: تعداد بچه‌ها در اتاق هم معمولا از 6 نفر به 2 مربی و یا 12 نفر به 2 مربی بیشتر نیست بنابراین والدین باید از مسوول مهدکودک درباره تعداد مربیان و نسبت آن‌ها سوال کنند.

قاسمیان نژاد با اشاره به اهمیت بررسی برنامه فعالیت‌های روزانه مهدکودک‌ها اضافه کرد: این برنامه شامل اوقاتی برای بازی فعال، بازی آرام، غذای سبک و وعده‌های غذایی می‌باشد و باید انعطاف پذیر باشد نه خشک زیرا جو محیط صمیمانه و حمایتی است و کودکان نباید بدون نظارت رها شوند.

وی با بیان اینکه مربیان مهد کودک بی درنگ باید به ناراحتی کودکان واکنش نشان دهند، آن‌ها را بغل کرده، برای آنان آواز بخوانند، با آن‌ها صحبت کنند و یا برای آن‌ها کتاب بخوانند،‌ خاطرنشان کرد: مربیان و مراقبان مهد کودک باید دوره‌های کمک‌های اولیه را گذرانده باشند و هم‌چنین باید در تعامل فعال با والدین کودک بوده و در خصوص رفتار و رشد کودک با والدین صحبت کنند.

10004395


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page