گرمای هوا تولید خرمای استان یزد را نشانه رفته است

دسته: عمومی
یک دیدگاه
سه‌شنبه - 29 مرداد 1392

محصول خرما یکی از مهم‌ترین اقلام تولیدات باغی استان یزد است اما به گفته‌ی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد، گرمای بیش از حد هوا در تابستان امسال عملکرد این محصول را نشانه رفته است.

عملکرد سال پیش این محصول 3253 کیلوگرم بوده است، اما به گفته‌ی این مسوول، اگر چه خشکسالی تاثیر فراوانی برعملکرد این محصول نداشته اما گرمای شدید هوا، امکان دارد عملکرد این محصول را برای نخستین بار در سالجاری کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی یزد، «محمدرضا ابراهیمی»مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد، تصریح کرد: تولید سالانه خرما در استان یزد 10 هزار و 871 تن در سال است که بخشی از خرمای تولید استان در داخل استان مصرف می‌شود و بقیه نیز به استان تهران صادر می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون ارقام پیارم، زاهدی، مضافتی و کبکاب در استان یزد تولید می‌شود که بخش عظیمی‌ از تولید استان از رقم کبکاب است.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد ادامه داد: هم‌اکنون آفت خاصی متوجه خرماداران استان یزد نیست اما گرمای شدید، به باغداران خسارتی را وارد کرده است.

ابراهیمی بیشترین مرکز تولید خرمای استان یزد را با انتزاع طبس از استان یزد، هم‌اکنون شهرستان بافق برشمرد و افزود: البته مقدار کمی‌ خرما نیز در منطقه‌ی حاجی‌آباد اردکان برداشت می‌شود.

وی ‌افزود: هر سال برای اصلاحات باغ‌ها و نژاد درختان، 10 هزار اصله کشت بافت و پاجوش خرما در میان باغداران استان یزد توزیع می‌شود.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد خاطرنشان کرد: سال پیش نیز 5000 نهال کشت بافت خرما از ارقام پیارم و زاهدی در میان باغ‌داران استان یزد توزیع شده که از این محل 30 هکتار نخلستان ایجاد شده است.

ابراهیمی از توزیع پاجوش و ارائه‌ی تسهیلات از محل کارگروه بخش کشاورزی استان یزد برای حمایت از باغداران و اصلاح باغ‌های خرمای استان خبر داد که هر سال به کشاورزان استان ارائه می‌شود.

به گفته‌ی وی، خشکسالی خسارت زیادی را متوجه درختان خرمای استان یزد نکرده است و عملکرد آنها را خیلی کاهش نداده است، چون آبیاری این باغ‌ها با آب چاه انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، «محمدحسین ملانوری»، مدیر صنایع تبدیلی کشاورزی جهاد کشاورزی استان یزد نیز افزود: هم‌اکنون، 2 واحد بسته‌بندی خرما در سطح استان یزد در شهرستان بافق فعال است که ظرفیت تولید آنها جمعاً 1050 تن و ظرفیت سردخانه‌ی آنها نیز 1200 تن در سال است.

وی گفت: با توجه به توسعه‌ی صنایع تبدیلی برای افزایش بازدهی کشاورزی استان یزد، توسعه‌ی این صنایع در استان یزد در شهرستان بافق به عنوان مرکز عمده‌ی تولید خرمای استان یزد دنبال می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی کشاورزی جهاد کشاورزی استان یزد، سرمایه‌گذاری اولیه این واحدها که کاملاً صنعتی هستند را در مجموع 8.5 میلیارد ریال برشمرد و افزود: صاحبان این صنایع از تسهیلات کشاورزی بهره‌مند شده‌اند.

در شرایطی که کم‌آبی و خشکسالی می‌تواند عملکرد خرمای استان یزد را کاهش دهد، اما این نکته نیز حائز اهمیت است که یکی از برترین تولید‌کنندگان خرمای کشور در رقم کبکاب در استان یزد است که در شهرستان بافق فعالیت دارد.

ابراهیمی سال پیش با سطح زیرکشت 1.5 هکتار، موفق به تولید 18 هزار و 320 تن خرما از رقم کبکاب شده است.

براساس این گزارش، محصول خرمای یزد پس از پسته، انار و بادام، چهارمین جایگاه تولید محصولات باغی استان را با 3342 هکتار سطح زیر کشت بارور و بیش از 925 هکتار سطح غیربارور به خود اختصاص داده است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
بافق و بافقي این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 30 مرداد 1392 - 1:34 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

دستتون درد نكنه خرما هم يزدي شد

You cannot copy content of this page