تغييراتي از جنس تدبير و اميد

دسته: سیاسی , مقالات
۲ دیدگاه
سه‌شنبه - 29 مرداد 1392

   محمد حسین تشکری؛ مدیر مسئول هفته نامه افق کویر در سرمقاله این هفته نامه؛ در شماره 607 به تاریخ یکشنبه بیست و هفتم مردادماه سالجاری آورده است: تغییراتی از جنس ” تدبیر و امید.” وی نوشته است:  هم اکنون بحث راي اعتماد به غالب وزاري دولت تدبير و اميد در خانه ملت براي تصدي وزارتخانه ها به پايان رسيد وحجت الاسلام دکتر حسن روحاني با شاه کليد خود قصد دارد تا قفل ها را بگشايد.

    مجلسيان نيز سنگ تمام گذاشتند و با راي بي نظير خود، وزراء را به خانه دولت فرستادند؛ اين کسب راي اعتماد، رکني از جمهوري اسلامي است که در قالب اراده نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تبلور يافته است؛ بطور حتم نگرش مجلس بر سوابق، برنامه ها و توانايي هاي اشخاص بوده است؛ همين شاخصه ايي که بايد ملاکي براي مسئولان محلي و استانها باشد.

هفته پيش مطلبي آورده شد با عنوان» گمانه زني براي تعيين استاندار جديد يزد» که چندي است موضوع داغ محافل و مجالس شده است! از همين الان افرادي براي تصدي اين پست مهم دولتي در استان در نظر گرفته شده اند؛ تنها فرقي که  تصدي مسئوليت استانداري با وزارتخانه دارد، اين است که وزير مشخص است و بايد از مجلس کسب راي اعتماد کند؛ اما در انتخاب استانداري فقط و فقط «لابي» نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و ستاد انتخاباتي رئيس جمهوري دخيل هستند؛ يعني صرفا افراد خاصي خبر دارند که چه کسي استاندار خواهد شد و به منصب عالي ترين مقام دولتي در استان مي رسد. بالطبع هر کدام از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي که نفوذ بيشتري داسته باشند، استاندار از سوي او به وزير کشور معرفي مي گردد.

اين که استادار چه ويژگي داشته باشد، مهم نيست؛ چون در طول اين مدت هيچ گاه نديديم استانداري از استانداري برخاسته باشد؛ هميشه از خارج از استانداري و از نهادهاي ديگر آمده اند و چند صباحي سکان دار شده و خوب و يا بد، کارنامه ايي از خود به جا گذاشته اند و رفته اند؛ اما روي سخن نگارنده بر اين است که استانداري انتخاب شود که ديد کلي و جامع الاطراف به استان داشته باشد. اخم کردن وقهر کردن در او نباشد!آنچه که براي او بايد مهم باشد توانايي، تعهد و تخصص افراد است نه خويشاوند سالاري و همشهري بودن!

مردم را ولي نعمت خود بداند نه خادم خود! اگر خواسته ايي از مردم ديد آن را به عنوان انتظار مردم مورد بررسي قرار بدهد؛ نه آنکه بخواهد اعمال حاکميت و قدرت نمايي کند! به هر صورت انتظارات مردم اگر به حق و قانوني است، وظيفه استانداراست که پيگير باشد و مردم را آگاه کند؛ نه اينکه چوب حاکميت را بر فرق سر رعيت بي سلاح و بي پناه بزند و زهر چشمي بگيرد که اگر حرفي غير از حرف من داريد سزاي شما چوب و شلاق است! مردم تکيه گاهي مي خواهند که در سايه آن، آرام و امن زندگي کنند و چه خوب است استاندار جديد که به عنوان رئيس شوراي تامين استان انجام وظيفه خواهد کرد به اين موضوع توجه داشته باشد.

حضرت علي- عليه السلام ،در نامه معروف خود به مالک در موضوع  روش برخورد با مردم مي فرمايد:» مهرباني با مردم را پوشش دل خويش قرار بده و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان حيوان شکاري باشي که خوردن آنان را غنيمت داني؛ زيرا مردم دو دسته اند: دسته اي برادر ديني تو و دسته ديگر همانند تو در آفرينش اند …  آنان را ببخشاي و بر آنان آسان گير آن گونه كه دوست داري خدا تو را ببخشايد و بر تو آسان گيرد. به مردم نگو، به من فرمان دادند و من نيز فرمان مي دهم پس بايد اطاعت شود.»(1)

در منشور بنيانگذار انقلاب اسلامي حضرت امام خميني، قدس سره- نيز  چنين آمده است: « دولت در حکومت اسلامي بايد خدمتگزار ملت باشد و ملت اگر چنانچه نخست وزير هم يک وقت ظلم کرد به دادگاه ها شکايت مي کند و دادگاه ها او را به دادگاه مي برد و جرم او اگر ثابت شد به جزاي اعمالش مي رسد.»(2)

 (1)    نهج البلاغه ترجمه دشتى، نامه 53، بند 2، ص ۵۶۷٫

(2)     جايگاه مردم در نظام جمهوري اسلامي از ديدگاه امام خميني (ره)، ص 50

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
سید امین رضوی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 29 مرداد 1392 - 7:25 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

بسیار عالی است که سایتهای خبری و هفته نامه های شهرمان، تعامل و همکاری کنند و همیشه به دید رقیب بهم ننگرند و هدفشان از دور خارج کردن یکدیگر نباشد. اینکه مطلب آقای قاسم زاده (مدیر کار کن گریه نکن) در هفته نامه افق چاپ شده و مطلب آقای تشکری در این سایت، جای خوشحالی دارد. جا دارد بافق نیوز نیز در این راه قدم بردارد و امین بافق. بی شک شهرما جای کار خبری هماهنگ، منظم، هدفمند، صادق، و بدور از حاشیه و از همه مهمتر، حرفه ای را دارد. موفق باشید

مرادبیک این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 29 مرداد 1392 - 10:25 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

اشاره به موضوع بهاباد داشتند. واقعا چه ظلمی در حق مردم بهاباد شد

You cannot copy content of this page