تصاویر اسطوره‌های ایرانی روی جلد نوشت‌افزارها+تصاویر

دسته: اخبار ایران , بانوان، کودکان
بدون دیدگاه
شنبه - 9 شهریور 1392

شت‌افزارهای خود را با نام «اسطوره‌ها» با پرداختن به اسطوره‌هایی نظیر سهراب، محمدحسین فهمیده، مهدی باکری، کاوه آهنگر، رستم و محمدعلی جهان‌آرا و.. را روانه بازار لوازم‌التحریر کرد.

خبرگزاری فارس: تصاویر اسطوره‌های ایرانی روی جلد نوشت‌افزارها+تصاویر

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، چندی پیش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برای مقابله با تهاجم و شبیخون فرهنگی به ویژه در بحث نوشت‌افزارها و لوازم‌التحریر اقدام به تولید این محصولات فرهنگی در بیش از 37 طرح کرد که اکنون تازه‌ترین طرح‌های آن با عنوان «اسطوره‌ها» منتشر شده است.

تصاویر طرح‌های جدید اسطوره‌ها با عناوینی نظیر «سهراب، محمدحسین فهمیده»، «مهدی باکری، کاوه آهنگر»، «رستم، محمدعلی جهان‌آرا»، «مهدی باکری، کاوه آهنگر»، «آریو برزن، محمد ابراهیم همت»، «سیمرغ، عباس بابایی» و «آرش کمانگیر» نامگذاری شده است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پشت جلد هر یک از دفاتر درباره اسطوره‌های ایرانی به توضیحاتی پرداخته است که در پشت دفتر «مهدی باکری، کاوه آهنگر» آمده است: کاوه آهنگر شخصیت اسطوره‌ای ایران باستان است. در شاهنامه فردوسی آمده که او قیامی مردمی علیه فرمانروایی به نام ضحاک (اژی دهاک) را پی می‌ریزد. نشان جنبش او، درفش کاویانی، پیشبند چرمی‌اش است که بر سر نیزه‌ای می‌آویزد.

مهدی باکری (1333 در میاندوآب _ 25 بهمن 1363 در جزیره مجنون) فرمانده لشکر 31 عاشورا بود. او پیش از انقلاب نقش مهمی در برپایی تظاهرات شهر تبریز در 15 خرداد 1354 و 1355 داشت. پس از انقلاب در طول جنگ در عملیات‌هایی چون بیت‌المقدس، رمضان، مسلم‌بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر یک تا چهار و عملیات خیبر با مسئولیت‌های مختلف شرکت کرد. مهدی باکری یکسال بعد از برادرش حمید باکری، در عملیات بدر به شهادت رسید.

 

در پشت جلد دفتر تصاویر «سهراب، محمدحسین فهمیده» درباره این اسطوره‌ها آمده است: سهراب از اساطیر شاهنامه، فرزند رستم و تهمینه است. در جنگ ایرانیان و تورانیان با نیرنگ افراسیاب همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا اینکه پدر و پسر رو در روی یکدیگر قرار گیرند. پس از سه روز نبرد رستم بعد از فرو کردن خنجر در پهلوی سهراب مهره را بر بازوی فرزند می‌بیند و همان دم، آه و فغان می‌کند که چرا خنجر بر پهلوی پسر فرو کرده است. در همان حال پیکی به سوی کیکاووس می‌فرستد تا برایش نوش‌دارو ارسال کند. کیکاووس که از زنده ماندن سهراب بیم داشت آنقدر در ارسال نوش‌دارو تعلل می‌کند تا سهراب جان می‌دهد.

شهید محمدحسین فهمیده در اول اردیبهشت 1346 در روستای سراجه قم زاده شد. وی در شهریور 1359 یک هفته پیش از اعلام رسمی آغاز جنگ همراه نیروی مقومت بسیج (3) به جبهه خرمشهر اعزام شد. یکی از رزمندگان به نام جنگ ایران و عراق است که در حمله انتحاری به تانک‌های عراقی در سن 13 سالگی شهید شد.

 

در پشت جلد دفتر تصاویر «رستم، محمدعلی جهان‌آرا» می‌خوانیم: رستم نام آورترین چهره اسطوره‌ای در شاهنامه و به تبع آن برترین چهره اسطوره‌ای ادبیات فارسی است. او فرزند زال و رودابه است. مهمترین رشادت‌های رستم که در شاهنامه به نظم آمده است عبارت است از: کشتن پیل سپید، فتح دژ سپند کوه، نجات دادن کیکاووس و سایر پهلوانان در بند دیو سپید در مازندران با گذشتن از هفت‌خوان، بیرون راندن افراسیاب از ایران، جنگ با سهراب، حضور در جنگ با خاقان چین رستم در سن شصت سالگی به نیرنگ نابرادریش شغاد درون چاه افتاد و به همراه اسب خود رخش کشته شد.

سردار سرلشکر پاسدار سید محمدعلی جهان‌آرا (9 شهریور 1333 خرمشهر _ 7 مهر 1360) یکی از فرماندهان دلیر سپاه پاسداران در جنگ ایران و عراق بود. در فرماندهی سپاه خرمشهر اولین گام او شکستن محاصره آبادان بود. این پیروزی در مهر 1360 روی داد. وی بر اثر سانحه هوایی به شهادت رسید.

نوحه معروف «ممد نبودی ببینی» پس از آزادسازی خرمشهر اولین‌بار توسط حسین فخری هم‌رزم او بر سر مزارش خوانده شد.

 

در پشت جلد دفتر تصویر «آرش کمانگیر» نوشته شده است: آرش کمانگیر نام یکی از اسطوره‌های کهن ایران است. آرش، از اهالی طبرستان و از سپاهیان منوچهر بود که پس از پایان جنگ ایرانیان و تورانیان جهت تعیین مرز دو کشور تیری را از نقطه شکست پرتاب کرد، تیر آرش بر قله‌ای در شرق کوه‌های خراسان فرود آمد.

مطابق با برخی روایت‌ها اسپندارمذ تیر و کمان را به آرش داده بود و گفته بود که تیر آن دور دست اصابت می‌کند، ولی هر کسی که از آن استفاده کند، خواهد مرد. با این وجود آرش با فداکاری حاضر شد که از آن تیر و کمان استفاده کند.

 

در پشت جلد دفتر تصاویر «سیمرغ، عباس بابایی» آمده است: سیمرغ نام یک پرنده اسطوره‌ای افسانه‌ای ایرانی است. نشان سیمرغ نگاره‌ایست با ساختاری پیچیده؛ مرغی افسانه‌ای با دُم طاووس، بدن عقاب و پنجه‌های شیر. او نقش مهمی در داستان‌های شاهنامه دارد. کنامش کوه اسطوره‌ای قاف است. دانا و خردمند است و به رازهای نهان آگاهی دارد.

شهید عباس بابایی (1329 _ 1366) سرلشکر خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. او در جنگ ایران و عراق، معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در سن 37 سالگی و پس از 60 مأموریت جنگی مؤفق و پس از یک عملیات برون مرزی در منطقه عملیاتی سردشت در تاریخ 15 مرداد 1366 شهید شد.

 

در پشت جلد دفتر تصاویر «آریو برزن، محمدابراهیم همت» می‌خوانیم: آریو برزن سردار ایرانی که در کوه‌های پارس در برابر سپاه اسکندر مقدونی ایستادگی کرد و 40 سوار و 5000 پیاده خود را بی‌پروا به سپاه مقدونی رسانده و شمار بسیاری از یونانیان را کشت. ایستادگی آریو برزن یکی از چند ایستادگی انگشت شمار در برابر سپاه اسکندر بوده است. وی و سربازانش در برابر سپاه عظیم اسکندر تا آخرین نفس مبارزه کردند.

شهید محمدابراهیم همت (12 فروردین 1334 در شهر رضا _ 17 اسفند 1362 در جزیره مجنون) از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در جنگ ایران و عراق بود. او پیش از پیروزی انقلاب از فعالان ضد حکومت پهلوی بود. پس از انقلاب در جبهه‌های جنگ ایران و عراق در عملیات‌های مهمی همچون فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان و خیبر مسئولیت‌های مهمی را عهده‌دار بود. او در اسفند 1362 در طول عملیات خیبر به شهادت رسید.

 

علاقه‌مندان برای تهیه این دفترها می‌توانند به مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی ذیل مراجعه کنند:

1: فروشگاه انقلاب: خیابان انقلاب، روبروی دانشگاه تهران، پاساژ فروزنده، تلفن: 66632549

2: فروشگاه مرکزی: خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، تلفن: 88714644

3: فروشگاه آفرینش‌های فرهنگی هنری: خیابان حجاب، بازارچه کودک کانون، تلفن: 88971287

4: فروشگاه 32 کانون: شهرک قدس، خیابان شهید فرحزادی، روبروی بیمارستان آتیه، تلفن: 88087868

5: فروشگاه مرکزی کانون زبان: خیابان استاد مطهری، خیابان جم، تلفن: 88492240


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page