مدیر عامل آب منطقه‌ای خبر داد؛ آغاز عملیات انتقال آب خلیج فارس به استان یزد

دسته: اخبار ایران , عمومی
بدون دیدگاه
جمعه - 15 شهریور 1392

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد با اشاره به ضرورت تامین آب مورد نیاز استان یزد از خارج از استان، اجرای خط دوم انتقال آب، شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج را از منابعی اعلام کرد که در حال حاضر در دستور کار است و برای اجرای آنها بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه یزد، “حسین غفوری” امروز در جمع خبرنگاران استان یزد بیلان منفی برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی استان را 328 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: در حال حاضر سالیانه هزار و 200 میلیون مترمکعب آب از سفره‌های آب زیرزمینی استان یزد برداشت می‌شود که رفته رفته از کیفیت آب و شیرینی آن کاسته می‌شود.

وی افزود: به همین دلیل برخی از سفره های آب زیرزمینی با 10 سانتی‌متر تا یک متر افت سالیانه همراه هستند و دشت‌های بهادران و بخشی از ابرکوه نیز به عنوان مناطق فوق‌بحرانی با افت شدید سفره‌های زیرزمینی مواجه هستند واین ضرورت اتکا به منابع آبی خارج از استان را بیش از پیش قوت می‌بخشد.

این مسئول گفت: راه‌های تامین آب استان یزد در دراز مدت شامل اجرای خط دوم انتقال از سرچشمه‌هاي كارون و شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای خزر است.

 وی افزود: مطالعات خط دوم انتقال آب به استان یزد از سرشاخه‌های کارون انجام شده و به تصویب وزارت نیرو هم رسیده است اما مسئولان استان به این نتیجه رسیده‌اند که تغيير مسير خط انتقال و انتقال مستقيم آب از بهشت‌آباد در استان چهارمحال و بختیاری به استان یزد از پايداري و امنيت بيشتري برخوردار است لذا این درخواست با وزارت نیرو مطرح شد ولي با تغییر وزارت منتظر اعلام نظر قطعی هستیم.

غفوری ادامه داد: در حال حاضر 250 میلیون مترمکعب در سال از محل شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد تخصیص یافته است که آب شيرين‌ها از يك سال پبش و عمليات اجرایی آن از دو ماه پیش آغاز شده است.

وي اعلام كرد: همچنین موسسه کوثر نیز مجری تخصیص 400 میلیون مترمکعب آب از همین منبع آبي به استان یزد است.

اين مسئول گفت: تمام اعتبارات مورد نیاز باید به صورت استانی تامین شود، بنابراین اجرای طرح به بخش خصوصی واگذار شده است و شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای خزر هم در حد مطالعات است كه به خاطر مسائل زیست‌محیطی نمی‌توان قول تامین آب از این منبع را داد.

وی میزان تخصیص از خط اول انتقال آب به استان یزد را 98 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: خسارت ناشی از تعرض به خط اول انتقال اب استان یزد در سال گذشته 5 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده که علی‌رغم تعهد دولت، تاکنون ریالی از آن پرداخت نشده است و با توجه به کاهش تخصیص‌ها به دنبال خشکسالی، به نظر می‌آید بهترین گزینه برای تامین آب آینده استان یزد، اجرای خط دوم انتقال آب از بهشت آباد است.

غفوری گفت: در سال گذشته میزان آب تخصیص یافته انتقالی به استان یزد 61 میلیون مترمکعب بوده است كه نسبت به سال قبل 10 درصد کاهش داشته است.

او افزود: در سال‌جاری 81 میلیارد تومان اوراق مشارکت و 8 میلیارد تومان اعتبارات دولتی برای اجرای خط دوم انتقال آب به استان يزد تخصیص یافته و مصوب شده است و این در حالی است که برای اجرای این طرح 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که 170 میلیارد تومان آن از محل 10 درصد سهم دولت تعهد شده است.

مدير عامل آب منطقه‌اي يزد در پايان نيز فعالیت چاه‌های غیرمجاز را تهدیدی جدی برای منابع سفره‌های آب زیرزمینی دانست و افزود: در برخورد با چاه‌های غیرمجاز کوتاه نمی‌آییم و کلاً در استان یزد 316 چاه از سال‌های 1360 حفاری شده بوده که تاکنون 298 چاه پروانه صادر شده است و مابقی نیز در حال طی مراحل دریافت پروانه هستند و مجوز جدیدی نیز صادر نخواهد شد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page