7 درصد جمعیت بافق را سالمندان تشکیل می‌دهند

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 16 فروردین 1391
رئیس شبکه بهداشت و درمان بافق:
7 درصد جمعیت بافق را سالمندان تشکیل می‌دهند
رئیس شبکه بهداشت و درمان بافق گفت: بیش از 2هزار و 800 نفر از جمعیت بافق سالمند هستند و این قشر هفت درصد جمعیت این شهرستان را تشکیل می‌دهند.
 
 
سیدمحمد میرجلیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با گرامیداشت روز جهانی بهداشت و تشریح برنامه‌های هفته سلامت در این شهرستان اظهار داشت: با توجه به شعار این مناسبت سازمان جهانی بهداشت مبنی بر” زندگی سالم و طول عمر بیشتر” برنامه‌های هفته سلامت نیز شهرستان بافق بر همین مبنا اجرا می‌شود.
وی همچنین با اشاره به شعار سال سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت شعار “سالمندی و سلامت” را برای سال 2012 در نظر گرفته است که بیانگر توجه ویژه به سالمندان است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان بافق با تاکید بر ضرورت توجه به سلامت سالمندان در جامعه تصریح کرد: به علت اینکه در چند دهه اخیر جوامع به سمت پیری و سالمندی در حرکتند، سلامت و ایجاد آرامش برای این قشر ضروری است.
میرجلیلی با اشاره به وجود حدود 5میلیون و 500هزار سالمند در کشور بیان کرد: در سال 65 جمعیت سالمندان در کشور حدود سه درصد بود و این در حالی است که در حال حاضر هفت درصد جمعیت کشور از این قشر هستند.
وی با بیان اینکه در تعالیم اسلامی، احادیث و روایات زیادی در مورد تکریم سالمندان نقل شده است، افزود: در شهرستان بافق 2هزار و 800 سالمند زندگی می‌کنند که این قشر هفت درصد از جمعیت این شهرستان را تشکیل می‌دهند و با توجه به تاکید فرهنگ دینی اسلام در مورد سالمندان، باید همه با هم در ایجاد سلامت این قشر همکاری کنند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان بافق به شاخص‌ترین برنامه مرکز بهداشت بافق در مورد سالمندان اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین برنامه این مرکز برای سلامت سالمندان شهرستان بافق، آموزش و آشنا کردن آنان به بیماری‌های خود و راه‌های پیشگیری از آن است.
میرجلیلی، شایع‌ترین بیماری‌های سالمندان را بیماری قلبی و عروقی عنوان کرد و ادامه داد: موضوع حوادث سقوط و زمین‌خوردگی در سالمندان که به علت پوکی استخوان است، از دیگر مشکلات این قشر است و آموزش سالمندان بهترین راه برای پیشگیری از این موارد خواهد بود.
وی همکاری همه ادارات و نهادهای شهرستان را در این راستا موثر خواند و گفت: در زمینه پیشگیری و آموزش سالمندان مقرر شد شرکت سنگ آهن مرکزی بافق برای سالمندان دیابتی زیر پوشش خود، اقدام به خریداری دستگاه تست قند خود کند و این دستگاه را در اختیار آنان قرار دهد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان بافق با اشاره به موضوع شورای سلامت عنوان کرد: اجرای برنامه پزشک خانواده در بافق در دستور کار این شورا قرار گرفته است که بر اساس آن هر خانواده باید یک پزشک به عنوان پزشک خانواده انتخاب کرده و مسیر مراجعه خود را به بیمارستان از طریق همین پزشک دنبال کنند.
میرجلیلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح پزشک خانواده در شهرهای زیر 20هزار نفر و مناطق روستایی در حال اجراست که با همکاری ادارات و برنامه‌ریزی در این زمینه به زودی شاهد اجرای این طرح در شهرستان بافق خواهیم بود.
وی در ادامه به اقدامات انجام شده توسط شبکه بهداشت بافق در سال 90 اشاره کرد و یادآور شد: افتتاح بخش زنان و زایمان، رونمایی از دستگاه رادیولوژی بیمارستان ولیعصر بافق، تجهیز اتاق عمل و آزمایشگاه‌های مراکز بهداشتی درمانی و خانه بهداشت در منطقه سبزدشت، خرید دستگاه بیهوشی، به روز کردن تجهیزات اداری مراکز بهداشتی و خانه‌های بهداشت از مهم‌ترین اقدامات در سال گذشته بوده است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان بافق همچنین به موضوع مدارس مروج سلامت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 14 مدرسه به عنوان مروج سلامت انتخاب شدند که با حمایت مالی از سوی این مرکز و فرمانداری شهرستان بافق و اداره آموزش و پرورش بالغ بر 30 میلیون تومان برای اصلاح و بهسازی و تعمیرات آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی این مدارس هزینه شد.
میرجلیلی همچنین با اشاره به توسعه بیمارستان ولیعصر(عج) بافق در سال 91 خاطرنشان کرد: احداث ساختمان شبکه بهداشت و درمان شهرستان، ایجاد فضای فیزیکی بیشتر و افزایش پایگاه امداد شهری 115 از مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار شبکه بهداشت بافق در سال جاری است.
اجرای زنگ سلامت در مدارس شهرستان، دیدار کارکنان شبکه بهداشت بافق با امام جمعه، گلباران قبور شهدا، تشکیل جلسات آموزشی مختلف برای بازنشستگان ادارات، برپایی ایستگاه سلامت، همایش ویژه سالمندان، اجرای بحث تکریم از سالمندان در مدارس، انجام مسابقات ورزشی، مانور موتوری اورژانس 115 و … از مهم‌ترین برنامه‌های هفته سلامت در شهرستان بافق است/ محمد علی عبداللهی .

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page