چگونه دختران نوجوان خود را به داشتن حجاب ترغیب کنیم

دسته: بانوان، کودکان
۱۳ دیدگاه
سه‌شنبه - 22 فروردین 1391
در سالهای اخیر ما بیش از پیش با مشکل بد حجابی و یا بی حجابی و بحران هویت نوجوانان خود مواجه بوده و هستیم. دختر نوجوان ما در مدرسه و در بین گروه همسالان خود می خواهد زیبا و دوست داشتنی باشد و از طرف انها مورد تایید واقع شود. از طرف دیگر پدر و مادرهای مقید و مذهبی ما دلشان می خواهد مثل خودشان دخترانشان هم به اصطلاح خودمان سرو سنگین و با حجاب باشند، موهایشان از روسری بیرون نباشد، ترجیحا چادر سرشان کنند و اگر با مانتو هم هستند ، مانتوی ساده و تیره بپوشند و به اصطلاح حجاب شان را رعایت کنند.
و اما دختر ما نوجوان است ، پر از شور و نشاط و هیجان، تاثیر پذیر است، می خواهد به چشم بیاید ، دلش رنگهای شاد می خواهد، اگر مقنعه و روسری اش را خیلی جلو بیاورد دوستانش مسخره اش می کنند، به او می گویند :” امل ” . و اینجا است که کم کم تناقض ها پیش می آید ، پدر و مادر و دختر کم کم با هم اختلاف سلیقه پیدا می کنند ، دختر موهایش را کمی بیرون می گذارد،” دنیا که آخر نمی شود!” این گفته دختر است . ” گناه دارد، در اتش جهنم می سوزی ” این جواب پدر و مادر است. احتمالا نه پدر و مادر، دختر را درک می کنند و نه دختر، حرف پدر و مادر را می فهمد و توجیه می شود. حال باید چه کرد؟!
به نظر شما حجاب چیست و حد ان کدام است؟! آیا اگر ما مثل زنان مسلمان لبنان یک کت و دامن بلند خوش دوخت با رنگ شاد مثلا بنفش پوشیده و یک روسری یاسی رنگ خوشگل و بلند هم طوری سرمان کنیم که نه موهایمان پیدا باشد و نه گردنمان، در این صورت با حجابیم یا بی حجاب یا بدحجاب؟! به نظر من ما فرهنگ حجاب داشتن و مسلمانی را در کشورمان خراب و محدود کرده ایم و برای این است که بدحجابی داریم، در کشورهای دیگر زنی که مسلمان است و حجاب دارد ، به هیچ وجه یک تار مویش را بیرون نمی گذارد، و لی ما ایرانی ها همه مان مسلمانیم و همه مان به اصطلاح حجاب داریم و درصد زیادی مان هم بدحجابیم و موهایمان بیرون است!
من و امثال من ، بچه دبستانی های دهه 50 هستیم ، آنوقتها که در راهنمایی مانتوهایمان طوسی رنگ بود و حق نداشتیم جوراب و کفش سفید بپوشیم و مقنعه هایمان هم باید در چهار رنگ : طوسی، مشکی، سرمه ای و قهوه ای انتخاب می شد. و بعدها چه خوب شد که دختر بچه های دبستانی رنگی شدند و چرا در ان سالها اینقدر ما را دلمرده کردند؟! چه کسی جوابگو است؟؟ و حالا هم هنوز ما بچه های همان نسلیم ، هنوز حجاب داریم و هنوز هم رنگهای خیلی جلف نمی پوشیم، شرایط جامعه را در نظر می گیریم، نهایتا مانتوی بنفش تیره می پوشیم که زیاد جلف نباشد، ولی بیاییم فکری به حال بچه ها و نوجوانهای حالا بکنیم، بیاییم حجاب واقعی را به انها بیاموزیم، موهایش ، بدنش پیدا نباشد، ولی بتواند رنگ شاد بپوشد، بتواند تنوع لباسی داشته باشد، یادش بدهیم آرایش تند نداشته باشد ، خودش را اجغ وجغ نکند، ولی در عین سادگی شیک و شاد و طبیعی باشد، چهره معصوم و دخترانه اش مشخص باشد ، نگاهش پاک باشد و بی الایش ، نجابت و حیا داشته باشد که هیچ چیز در چهره یک دختر زیباتر از حیا و چشمهای فروهشته و گونه های قرمز ناشی از حجب و حیای دخترانه نیست…

ناهید مظفری


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۳۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها
علی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 23 فروردین 1391 - 1:25 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام خدمت خواهر گرامی نویسنده مقاله ۱٫باید دید باید با حجاب بود یا با عفاف؟ آیا می شود این دو را تفکیک کرد؟ پوشش های گوناگون دیگر کدام را تأمین می کند؟ ۲٫ مگر دختران و زنان بیشتر اوقات در جاهای عمومی هستند؟ طرف در خانه دستور اسلام است که بهترین و زیباترین بپوشد در محیط کاملاً زنانه محددیت پوشش نیست اما آن که در اجتماع وارد می شود لباس رسمی می پوشد. نظامی ها بگویند ما لباس فرم نمی پوشیم روحانی ها بگویند ما لباس خود نمی پوشیم کارگر ها در محل کار بگویند ما لباس مخصوص نمی پوشیم و… شما به جای این که ماهیت حجاب وعفاف را تشریح کنید و و سخنی بیاورید که فشار روانی افراد را در این زمان که امثال شما (ها به عنوان نظریه پرداز تیشه به ریشه حجاب می زنید اما بسیار نرم و بی صدا و شاید ندانسته دهل دیگران را می نوازید)برای جوانان ما پدید می آورید کم کند سعی در عملی دارید که از عهده شما خارج است

    فرزانه این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 23 شهریور 1393 - 11:31 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

    به نظرم نباید زیباییهای حلال رو حرام کرد من یک دختر نوجونم و چادرم رو دوست دارم ولی اینکه لباسهای دیگرم هم تیره باشن رو قبول ندارم چون جنوب زندگی میکنم (بندرعباس)اینجا گرماش طاقت فرساست خیلی گرمه ما باید چی کار کنیم نمیتونیم از خونه بیرون نیایم که.

ناهید مظفری این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 23 فروردین 1391 - 1:27 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام و تشکر از ارسال نظرتون
اول بايد توجه داشته باشيم که سبک زندگي انسان ها تغيير کرده است .من قصد ندارم جوان امروزي را با سه دهه جلوتر مقايسه کنم. بلکه میخوام عنوان کنم که اون زمان به ما نه اجازه انتخاب میدادن و نه ایراد نظر .اما الان همه اینها آزاد شده اما نحوه استفاده و به کار گیری به خوبی تفهیم نشده است .در سه چهار دهه قبل درکلان شهرها و حتی در همین بافق در ساعات اوليه صبح و آخر شب خانمي ديده نمي شد. امّا الان زنان در عرصه اجتماعي وارد شده اند. در همه ي محيط ها نقش دارد. لذا از صبح زود زنان و دختران را دوشادوش مردان مي بينيد. لازمه ي اين زندگي نوعي ارتباطات است که آسيب هايي را هم بدنبال دارد. امّا بايد اين ارتباط ها سالم باشد.این در جواب شما که خانمها همیشه در بیرون از خانه نیستند .
در مورد اینکه حجاب داشته باشیم یا عفاف ؟معنای حجاب و عفاف با هم فرق داره .حجاب به معنای پوشش اما عفاف به معنای رعایت حجب و حیا در رفتار هست.
عفيف به کسي گفته مي شود که در همه ي رفتارهاش حجب و حيا را حفظ مي کند. پاکدامني را حفظ مي کند چه در گفتار، چه در نگاه و چه در رفتار.در همه ي اينها عفيف بودن مصداق دارد.
کسي که عفيف باشد و هم حدود حجاب اسلامي را رعايت کند میتوان گفت بی عیبه و هر دو را مکمل قرار داده .

در نمایشگاههای لوازم حجاب و عفاف انواع چادر و مقنعه و روسری به معرض فروش میذارن که حتی نحوه استفاده و محل استفاده از این لوازم رو نمیدونن .این به نوبه خود جای سوال داره .که ایا ترویج حجاب رو دارن یا زائل کردن عفاف ؟!!!
انتقاد و پیشنهادات همه افراد قابل احترام و موشکافی و بررسیه .آقای محترم و یا خانم محترمه که مدعی هستین من و امثال من تیشه به ریشه حجاب و عفاف میزنیم تا حال چه کارهایی در این زمینه انجام دادید؟چه پیشنهاداتی عنوان کردین ؟شما که میتونید راهکارهاتونو پیشنهاد بدین تا در جلسات شورای فرهنگ عمومی مطرح و به کار بسته بشه .از حرف تا عمل راه زیاده . اگر سازنده باشه قول میدم به بهترین نحو از نظرات سازنده شما استفاده بشه .باز هم ممنون از ایراد نظر

سارا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 27 فروردین 1391 - 11:11 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

به نظر من هم دوره و زمونه الان اصلا قابل مقایسه با چند دهه قبل نیست. دخترهای الان حتی نوجوونهای 12-13 ساله الگوشون رو از تو برنامه های ماهواره انتخاب می کنن نه مثلا مادراشون! یه دوستی دارم خجالت می کشه با مادرش بیاد بیرون اون هم به خاطر اینکه مادرش زیادی حجابشو رعایت می کنه یعنی به قول خودمون خیلی روشو می گیره! من اصلا دخترها رو مقصر نمی دونم….
با تشکر از خانم مظفری عزیز

میلاد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 28 خرداد 1391 - 11:58 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

در وبلاگ من هم مطالبی در مورد ازدواج هستش میتونید سر بزنید و از مطالب استفاده کنید قطعا مطالب خوبی هستند

سحر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 20 مرداد 1392 - 9:36 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

به نظر من حجاب مسئله ای نیست که اجبار در آن باشد،داشتن حجاب منوط به باور قلبی تا خود فرد نخوادنمیشه ومدام به دنبال مد روز باشه خود اصلی اش را فراموش میکنه.بهترین راه شناخت انسان از خودشه.باید به این باور برسیم که حجاب محدویت نیست.

ارمیتا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 8 اسفند 1394 - 4:21 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام من یه دوست دارم که کلاس هفتم است یعنی اول راهنمایی.این دوست من خانواده پدری و مادریش همه مشروب خورند تازه عموهاش هم در زمان پهلوی از طرفداران شاه بودند.این دوست من با اینکه سنی ندارد اما چیز هایی را می داند که الان مناسب سنش نیست یعنی این موضوعات مربوط با دوران ازدواج بزرگسالان است اما این ان ها هم می داند وقتی میره بیرون موهاش و از همه طرف می ندازد بیرون و رژ میزند هر چقدر تلاش کردم که به حجاب دعوتش کنم نشد تازه یه فحش های زشتی حتی از بیشرف هم بدتر می گوید این دوست من تحت تاثیر فامیلاش قرار گرفته است اما متاسفانه نمی دانم که چرا تحت تاثیر مادر نماز خونش قرار نگرفته .حتی بلد نیست یه نماز ساده را بخواند.لطفا بگویید من چگونه این را به حجاب دعوت کنم؟؟؟

    یا خدا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 12 مهر 1397 - 3:14 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    سلام آرمیتا جون به نظر من یه چند روزی محلش نذار سعی کن رفتارت رو باهاش خوب کنی بعد کم کم راجب اسلام بهش بگی ولی با آرامش مثلا نگو که حجاب فقط چادر هست نه بگو حجاب خودت رو با ارزش میکنی و ایتکه میتونی از رنگ های شاد برای مانتوت استفاده کنی و…وقتی نماز میخونی دلت آروم میگیره همین چیزا ایشالله موفق شی منم نازنین ۱۴ساله هستم

مصطفی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 19 تیر 1395 - 8:23 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام به نظرمن مقاله خیلی هم خوب بودوبعضی هاهنوزبه این باورنرسیدن که حجاب واسه خودشونه ویعنی دوس ندارن باورکنن چون بی حجابی روبیشتردوس دارن وهرچی هم که بهشون بگیم یه جوابی دارن مثلامیگن حجاب مال قدیمابودوالان همچی فرق کرده واسه همین همیشه یه بهونه ای دارن ونمی خوان باورش کنن که باحجاب هم میشه خوشتیپ وجذاب بود.ببخشیدمن اولین بارمه دارم نظرمیدونم خواستم یه چیزی بگم نتونستم منظودموخوب برسونم امیدوارم که بفهمین چی نوشتم

یارب این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 29 شهریور 1395 - 12:37 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام چقدرنرم وبی حس دختران سرزمینمان راباماهواره واینترنت وهروسیله دیگری نسبت به حجاب ان صدفی ک سنگ رامرواریدمی کندسست کردندتوصیم به هردخترهموطنم اینه ک بدونه واس امنیتش چه خون هایی ک فداشدپس به راحتی تسلیم خواسته های دشمن نشه وحالاک نمیتونه باهاشون توجبهه جنگ بجنگه باحجاب فاطمیش بکوبه توسرشون

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 9 خرداد 1398 - 5:11 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

هر دختری از مادرش الگو می گیرد اگر مادر بی حجاب باشد دختر هم بی حجاب است واگر مادر باحجا ب باشد دختر هم باحجاب می باشد

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 14 تیر 1398 - 4:56 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با ملایمت میشه بچه هارو تشویق کرد

سحر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 20 تیر 1398 - 3:16 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

خطا ب به فرزانه خانم اولا سلام عزیزم دوما منم مثل شما جنوب زندگی میکنم درسته دوست داری لباس های زیبا با رنگ شاد بپوش ولی زننده و تحریک کننده نباشه منم بوشهریم ولی در عین شیک و رنگ های جذاب حج ابن کامله ولی من در کل رنگ سیاه خاکستری بنفش شبیری کرم طوسی هوایی رنگ های سرد و تیره رو دوست دارم همه منو بخاطر حجاب مسخره میکنن ولی من عاشقشم پس زیبا باش شیک م
پوش باش ولی در عین حابحال با حیا

You cannot copy content of this page