چوب عدم همکاري با سرمايه گذار بر سر مردم!

دسته: اقتصادی , مقالات
بدون دیدگاه
شنبه - 23 شهریور 1392

TASH2

حکايت «پيرزن و دوکش» روزگار رفتار ما با سرمايه گذاران شده است؛ پيرزني آنچه که در طول صبح تا شب بافته بود در پايان شب باز مي کرد و روز بعد «همين آش و همان کاسه» کمتر از دوسالي است که چوب عدم همکاري مردم با سرمايه گذار بر فرق ما فرود مي آيد و هر از چندي مسئولي مي گويد: بايد تغييري در رفتار مردم و کارکنان پيش آيد که سرمايه گذار راغب و مشتاق به آوردن سرمايه خود به بافق باشد تا از اين بازآوري سرمايه رونقي عايد شهر شود؛ اما حالا اين «توپ به زمين خودشان پرتاب شده»؛ يعني همان کساني که مي گفتند بايد تغيير رفتار صورت دهيد تا سرمايه گذار خود، با جان و دل بيايد. اتهام ديگري هم زدند که بارها شنيديم؛ تا جايي که گفتند: سرمايه گذار مثلاً براي خريد کارخانه کاشي زمرد مي آيد؛ اما عده اي او را نهي مي کنند و به اصطلاح او را بد راه نموده و او هم سرمايه گذاري نکرده مي رود!هفته پيش هفته نامه افق کوير(1) گفتگويي با يک فعال بخش معدن انجام داد و نظرش را در اين مورد پرسيد؛ همانطور که خوانديد، وي به صراحت عنوان کرد:»زماني که سرمايه گذار سرمايه اش را مي آورد بايد مسئولين هم کمک کنند؛ متأسفانه کمکي هم نمي بينيم»و بعد اشاره مي کند: «دولت قيد و بند براي سرمايه گذار مي گذارد، مردم که به سرمايه گذار کاري ندارند»و سپس شاهد مي آورد»در ديگر کشورها، زماني که طرح به بازدهي نرسيده، يک ريال پول دريافت نمي کنند؛ ولي در ايران زمين و برق به شما واگذار مي کنند اول پولش را مي گيرند، ماليات مي گيرند، زماني که کارخانه احداث شد سهم شان را مي خواهند؛ کجاي دنيا اينطوري است؟!(2) حال اگر با همين طرز نگاه به کارخانه کاشي و زمرد بافق نگاه کنيم دقيقاً همين را خواهيم ديد؟

وقتي سرمايه گذار عمده در سال هاي 77و78 بحث ازساخت کارخانه کاشي نمود، همه استقبال کردند و کار به جايي رسيد که در مدت زمان کوتاهي به بهره برداري رسيد، اما همين که موضوع اجراء قانون هدفمندي يارانه ها و افزايش چند برابري نرخ حامل هاي انرژي مطرح شد، هيچ کس کمکي به آنها نکرد! حتي از بسته هاي حمايتي دولت سابق هم خبري نشد!

نتيجه آن شد ؛ بافقي که گاز شهري ندارد براي تأمين گاز مورد نياز کارخانه کاشي زمرد خود بايد بهاي700 ريال را پرداخت مي کرد؛ يعني42/4 برابر(3) . حال سخن را کوتاه کرده و به همين مثال بسنده مي کنم که نبايد انگشت اتهام را به سمتي ديگر نشانه گرفت! بايد حرکت نمود، حقايق را ديد و به قول امام جمعه معزز ديارمان در ديدار با سرمايه گذاران جديد فولاد بافق با بر شمردن ويژگي هاي اقتصادي و اجتماعي شهرستان بافق گفت: « بافق ، يک شهر آرام و بدون تلاطم است و اين خلاف آن چيزي است که در محافل و اماکن خارج از شهرستان بيان نمودند .»

و اگر تغييري بايد ايجاد شود، تغيير در قوانين و ضوابط است که گاه دست و پاگير مي شوند! اما نبايد به يک بار شيرازه امور هم از دست خارج شود؛ و گرنه بي نظمي جامعه را خواهد گرفت. پس سرمايه گذار همان مردم است که از جنس آنهاست و دلش براي سرمايه اش و مردمش مي سوزد!

دولت هم اندکي با سرمايه گذاران ملاطفت و مهرباني نشان بدهد و آنها را حمايت کند تا کار به مرحله بازدهي برسد، آن وقت سرمايه گذار دين خود را ادا کند.

در شماره 510 هفته نامه افق کوير، به تاريخ، يکشنبه، چهاردهم مرداد ماه 90 وقتي از دکتر مرتاض، بنيانگذار بيمارستان مرتاض سؤال شد که چه توقعي از مسئولين داريد گفت: «هيچ توقعي ندارم و همين که ما را اذيت نمي کنند، از آنها تشکر مي کنم.»

                              محمد حسين تشکري

منابع:

1- افق کوير، هفته نامه، شماره 607، تاريخ 10/06/92، ص 1

2- همان، ص 8

3- همان،شماره 650، تاريخ 26/06/91 ص 1و2

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page