شمارش معکوس برای تعیین سکاندار استان یزد

دسته: اخبار ایران , سیاسی
۳ دیدگاه
یکشنبه - 24 شهریور 1392

مردم یزد خواستار تغییر و تحولی جدی در حوزه مدیریت استان کویری‌شان هستند که البته این تغییر نه در حرف و سخن که باید در عمل نیز اثبات شده باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، انتخاب حسن روحانی و روحیات و خط ‌مشی که مردم از رئیس جمهور خود سراغ‌ دارند تا حدودی نشان داده که استان به چگونه مدیری نیاز دارد زیرا رای روحانی در استان یزد از تعداد بالایی در مقایسه با سایر رقبا برخوردار بود.

این تغییر و چرخش در انتخاب رئیس جمهور برخلاف آنچه در محافل مطرح بود نشان می‌دهد که مردم خواستار تغییر و تحولی جدی در حوزه مدیریت استان کویری یزد هستند که البته این تغییر نه در حرف و سخن که باید در عمل نیز اثبات شده باشد و یا به گونه‌ای باشد که اثبات آن برای مردم ملموس و قابل حس باشد.

* کویرنشینان چه شخصیتی را برای مدیریت ارشد استان می‌پسندند؟

بررسی‌های خبرنگار فارس از محافل خصوصی و عمومی، سیاسی و غیر سیاسی و گفت‌وگو با نمایندگان مردم در مجلس حکایت از آن دارد که مردم از دولت تدبیر و امید انتظار انتصاب مدیری با تجربه، پویا، پرکار و آشنا با ویژگی‌های کامل این خطه دارند تا استان یزد را که سرشار از منابع غنی در حوزه‌های مختلف است به سمت توسعه و پیشرفت و تحول هدایت کند.

مردم استان یزد به مدیری نیاز دارند تا ضمن ولایتمداری و پایبندی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مشکلات عمده‌ای که دامن‌گیر استان کویری یزد است را حل و فصل کند، برای آینده استان برنامه داشته باشد و تحولی ملموس در استان ایجاد کند.

اینکه استان یزد در دل کویر واقع شده و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد بر کسی پوشیده نیست، قرار گرفتن استان یزد در چهارراه مواصلاتی و کسب رتبه دوم از نظر وجود منابع غنی معدنی و وجود صنایع متعدد در این استان از جمله فولاد و کاشی و سرامیک، کسب رتبه اول کنکور سراسری بیش از 20 سال متوالی و … از جمله مواردی است که با وجود برخی معایب مثل کم‌آبی نیاز به مدیری دلسوز و تحول‌خواه را دوچندان می‌کند.

مشکلاتی چون خام‌فروشی در حوزه صنعت و تجارت، عدم استفاده صحیح از امکانات و توسعه نامناسب فضاهای شهری، ضعف در حوزه عمرانی و رفاهی، ایجاد زیرساخت‌ها و اعتلای فرهنگی و اجتماعی و توسعه نامتوازن استان از جمله مواردی است که موجب شده شهروندان به اشکال مختلف درخواست‌های بلندبالایی در این زمینه مطرح کنند و در گمانه‌زنی‌های خود برای انتصاب استاندار به مقایسه افراد پرداخته و اظهار نظر داشته باشند.

بازار گمانه‌زنی و شایعات به حدی داغ شده که ریشه‌ آن به پایان خردادماه باز می‌گردد و با انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان مرد شماره یک دولت تدبیر و امید، گروه‌های مختلف در سطح استان در مورد گزینه‌های مطرح و غیرمطرح برای تصدی این پست اظهار نظر می‌کنند.

پزشکان، اصناف و بازاریان، صاحبان صنایع، ورزشکاران و عامه مردم، هر یک نظری متفاوت دارند و در بیشتر محافل و جمع‌های خصوصی و عمومی، محور صحبت‌ها شایعات و گمانه‌زنی‌های انتخاب مدیران و استاندر و فرمانداران استان است.

گرچه نام‌ها و اسامی رنگارنگ و مختلف در این محافل بر سر زبان‌ها جاری است اما نظر نهایی از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود تا همه حرف و حدیث‌ها را پایان دهد.

اخبار غیررسمی هم خبر از اعلام آمادگی 13 نفر برای پذیرش پست استانداری یزد می‌دهد که باید اطلاعات و سوابق مربوط به این افراد جمع بندی و پس از امتیازدهی به وزارت کشور اعلام شود.

دبیر حزب اعتدال و توسعه در یزد اما اظهار نظر متفاوتی دارد و همه اسامی و عناوین مطرح شده را در حد حرف اعلام کرد.

محمد دهستانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به گمانه‌زنی‌ها در مورد انتخاب استاندار یزد اظهار داشت: اسامی مطرح شده در حد حرف است و اینکه چه کسی متصدی این پست خواهد شد به عهده دولت و وزارت کشور است.

وی ادامه داد: استان یزد از موقعیت حساسی برخوردار است و با توجه به منابع و ظرفیت‌هایی که دارد، نمی‌توان با روش آزمون و خطا آن را اداره کرد.

دبیر حزب اعتدال و توسعه در یزد با بیان اینکه در این زمینه نیز گزینه‌هایی مطرح شده‌اند، عنوان کرد: حزب اعتدال در استان نمی‌تواند در این حوزه اظهار نظر کند بلکه تنها با جمع‌بندی نظرات و بررسی اطلاعات، گزینه‌ها را برای انتخاب استاندار به وزارت کشور و مسئولان مربوطه اعلام خواهیم کرد.

دهستانی افزود: البته گزینه‌هایی نیز معرفی شده‌اند اما نظر نهایی به عهده مسئولانی است که با رای مردم انتخاب شده‌اند.

وی بیان داشت: اعلام نظر نهایی در تصدی‌گری پست مدیریتی استان از طریق رسانه‌های رسمی صورت خواهد گرفت و کسی به اخبار سایت‌های غیر رسمی اکتفا نکند.

دهستانی با بیان اینکه به طور قطع توسعه استان مستلزم مجموعه مدیریتی کارآمد است، بیان داشت: تعیین مدیران کارآمد در مسیر کاهش تورم، اشتغالزایی و توسعه و آبادانی استان است و از وظایف و اختیارات وزارتخانه‌ها و وزرای مربوطه محسوب می‌شود و اظهار نظر هر شخص و مقامی در این حوزه مردود است.

* استان به تحول و تحول‌خواهی در مدیریت خود نیاز دارد

هر چند با توجه به شرایط خاص اقتصادی، مردم بیشتر به دنبال بهتر شدن وضعیت معیشت و زندگی خود هستند اما مدیری را برای استان یزد می‌پسندند که در همه حوزه‌ها بتواند تحولی اساسی ایجاد کند و با برقراری عدالت، توسعه متوازن استان را رقم بزند.

همچنین با بهره‌گیری از نیروهای شایسته و متخصص در عرصه‌های مختلف، انتصاب مدیران با تجربه و کارا در سازمان‌های مختلف و سعی در استفاده بیشتر از ظرفیت‌های استان در رفع نواقص و کمبودها گام بردارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به شرایط و ویژگی‌های استان یزد اظهار داشت: گزینه‌هایی برای تصدی پست استانداری یزد در حال بررسی هستند ضمن اینکه سابقه‌ای از گزینه‌های پیشنهادی و برنامه‌های مدیریتی آنها در حال جمع‌آوری است تا با ارزیابی از توانایی مدیریت به وزارت کشور معرفی شوند.

محمدصالح جوکار ادامه داد: استاندارانی که در سطح کشور انتخاب می‌شوند باید با شرایط و ویژگی‌های همان استان همخوانی داشته باشند.

وی با اشاره به تاکید وزیر کشور بر اظهار نظر نمایندگان استان‌ها در انتخاب استاندار گفت: مجمع نمایندگان نیز اکنون در حال بررسی گزینه‌های موجود برای استانداری یزد است.

نماینده مردم یزد و صدوق به تشریح ویژگی‌های استاندار انتصابی دولت یازدهم در استان پرداخت و عنوان کرد: استاندار جدید باید جامعه‌نگر باشد، در بعد علمی باید توسعه مراکز آموزشی استان که یک کار زیرساختی محسوب می‌شود را دنبال کند و در بعد فرهنگی و اقتصادی استان دیدگاه قوی داشته باشد.

وی با بیان اینکه آسیب‌های جدی در گذشته استان داشته‌ایم، گفت: از معیارهای مجمع نمایندگان این است که مسائل حاشیه‌ای نداشته باشند و مسائل استان را دنبال کنند و اینکه توسعه همه جانبه استان را در برنامه‌های مدیریتی خود داشته باشد.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس یادآور شد: با امام جمعه یزد نیز در این زمینه مشورت شده و به دنبال امتیازبندی هستیم اما بیشترین نگاه مجمع نمایندگان برای انتخاب استاندار این بود که فردی انتخاب شود که دارای یک نگاه تحولی به استان باشد.

جوکار نگاه سیاسی به مدیریت استان را از آسیب‌های مدیریتی برشمرد و افزود: امروز آنچه که از آن ناراحت هستیم بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی است که به خاطر داشتن منافع اقدام به تخریب محیط زیست شده است.

عضو فقهای شورای نگبهان هم با اشاره به تغییر در مدیریت ارشد استان‌ها و انتخاب استانداران جدید گفت: استاندارانی که انتخاب می‌شوند سازگار با مردم و به انقلاب و نظام وفادار و به عهد خود پایبند باشند.

آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی افزود: دولت باید در نظر داشته باشد کسانی که برای تصدی پست استانداری برمی‌گزیند، باتقوا، خدمتگزار به مردم و نظام باشند همچنین توانمند و کارایی لازم را در مدیریت استان داشته باشند.

مدرسی عنوان کرد: شخصا بر اینکه هر دولتی زمام امور را در دست می‌گیرد باید تمامی عناصر کلیدی را تغییر دهد، عقیده‌ای ندارم اما در عین حال معتقدم که ثبات در خدمتگزاری به مردم و نظام نیز نباید وجود داشته باشد و تحول و تغییر لازم است.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: البته باید در نظر داشت اگر مدیری به شایستگی در پست خود خدمت کرده است، برای ادامه کار نیز باید از حضور این اشخاص بهره برد.

* گزینه‌های مطرح برای استانداری یزد

گرچه گزینه‌های متعددی چون سیدحمید کلانتری، استاندار اسبق یزد، غلامعلی سفید، استاندار دولت سازندگی، علی‌اکبر اولیاء، نماینده مردم در مجلس هشتم، وزیری هامانه وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد و محمدرضا بابایی معاون استاندار فعلی یزد برای پست استانداری یزد مطرح هستند اما بر اساس گزارشاتی غیررسمی و تایید نشده، از میان این گزینه‌ها اشخاصی مانند سیدحمید کلانتری، علی‌اکبر اولیا و محمدرضا بابایی از شانس بیشتری برای استانداری یزد برخوردار هستند.

محمدرضا بابایی را صاحبان صنایع استان به شدت حمایت می‌کنند و از گزینه‌های مطلوب اقتصادیون یزد است زیرا بابایی در سال‌های اخیر در معاونت برنامه‌ریزی استاندار یزد حمایت جدی و همه جانبه‌ای از صاحبان صنایع داشته و مورد وثوق و اعتماد این قشر از جامعه است.

سیدحمید کلانتری هم در برهه‌ای به عنوان استاندار یزد خدمت کرده و بر اساس ادعای برخی صنوف و جوامع، کارنامه‌ درخشانی از خود برجای گذاشته است.

دولت نهم و دهم را در حالی سپری کردیم که استان یزد در طول هشت سال، دو مدیر ارشد اجرایی و یک سرپرست را به خود دید، تغییراتی که چرایی و چگونگی انجام آن مشخص نشد و چندان نتوانست مسیر توسعه استان را به جز در یکی دو شهرستان هموار کند و آن را به جلو حرکت دهد.

آخرین استاندار دولت احمدی نژاد در حالی آخرین روزهای مدیریتی خود را سپری می‌کند که در دوران مدیریت پرفراز و نشیبش اقدامات بسیاری انجام داد که قضاوت در مورد خوب یا بد بودن آن به عهده مردم است.

باید دید دولت تدبیر و امید که شعاری چون اعتدال را سرلوحه کار خود قرار داده است، کلید مدیریتی استان را به چه کسی خواهد داد و چه تغییری را برای مردم یزد رقم خواهد زد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۰
برچسب ها:
دیدگاه ها
جواد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 24 شهریور 1392 - 12:02 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

لطفا تاثیرات عملکرداستاندار فعلی را بر شهرمون ارزیابی کنید تا ببینیم در مدت زمانی که پست استانداری را اشغال نموده تاچه حد باعث پیشرفت یا پسرفت بافق عزیزمون شده؟؟

رضايي این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 25 شهریور 1392 - 8:21 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

درزمان استاندارفعلي جز اردكان وابركوه درشهرهاي ديگر چندان پيشرفتي نبودولي در شهر ما فقط پس رفت بود .مردم ناجوانمردانه با بهانه هاي واهي كتك خوردند ضد نظام وشورشي معرفي شدندمعادنشان به يغما رفت …………

شمع بي زبان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 25 شهریور 1392 - 9:43 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

بهترين قاضي تاريخ است كه قضاوت خواهد كرد

You cannot copy content of this page