سومین دور صدراعظمی مرکل با پیروزی حزب دموکرات مسیحی در انتخابات

دسته: اخبار ایران , سیاسی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 1 مهر 1392

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای سومین بار و بعد از پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی اخیر توانست منصب خود را حفظ کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه تلویزیونی شبکه تلویزیونی سی.ان.ان، آنگلا مرکل بعد از قطعی شدن پیروزی خود در اجتماع هواداران حزبش، ضمن تشکر از مردم آلمان به خاطر اعتماد دوباره به او و حزبش اعلام کرد، در انجام وظایفش همه سعی خود را خواهد کرد.

afp

حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل توانست با حدود 41.7 درصد آرا، اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورد اما به دلیل آرای ناکافی حزب لیبرال‌ها، هنوز سرنوشت ائتلاف آتی دولتی روشن نیست.

حزب سوسیال دموکرات آلمان که با “پر اشتاین بروک” به عنوان نامزد این حزب برای تصدی مقام صدراعظمی در این انتخابات شرکت کرده بود، توانست حدود 25.6 درصد آرا را کسب کند.

حزب سبزها که در دوران رقابت‌های انتخاباتی گفته بود مایل به ائتلاف با سوسیال دموکرات‌هاست، توانست حدود 8.3 درصد آرا را به دست آورد.

حزب لیبرال دموکرات‌های آزاد که در چهار سال گذشته در ائتلاف حاکم حضور داشته، توانست تنها 4.7 درصد آرا را به دست آورد. درصورتی که حزب لیبرال در پارلمان آلمان حضور نداشته باشد، باید منتظر دولت ائتلافی جدیدی در برلین بود.

حداقل درصد لازم برای ورود به پارلمان آلمان پنج درصد است.

خانم مرکل برای همکاری با حزب سوسیال دموکرات در یک ائتلاف بزرگ ابراز آمادگی کرده است. دو حزب در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ هم دولت ائتلافی تشکیل داده بودند.

با این حال حزب سوسیال دموکرات کمتر برای مشارکت در دولت ائتلافی با حزب دموکرات مسیحی تمایل نشان داده است.

پر اشتاین‌بروک، رهبر حزب سوسیال دموکرات در دولت ائتلافی قبلی با حزب خانم مرکل وزیر دارایی بود، اما گفت که دوباره مایل به چنین مشارکتی نیست.

سوسیال دموکرات‌ها بیشتر به تشکیل ائتلاف با حزب سبزها تمایل دارند، اما به نظر می‌رسد که آرای کافی برای چنین کاری را ندارند. آنها ائتلاف سه گانه با حزب چپ را رد کرده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند که حزب سوسیال دموکرات احتمالا در نهایت به ائتلاف با حزب دموکرات مسیحی تن خواهد داد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page