برگزاری همایش سالمندی و سلامت در بافق

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 23 فروردین 1391

فرماندار بافق : سالمندان ذخایر و گوهرهای جامعه هستند

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق ، در این همایش که جمعی از مدیران و سالمندان بافقی شرکت داشتند ، فرماندار بافق ضمن تشکر از مدیریت بهداشت و درمان بافق به سبب برگزاری این همایش گفت: نفعی که جامعه از سالمند می برد ، تجربه اوست و لازم است که سالمندان تجربیات گرانمایه خود را در اختیار نسل جوان قرار دهند.

وی با اشاره به سالمندی و سلامت به عنوان موضوع سال 2012 سازمان بهداشت جهانی اظهار داشت: یکی از مسائلی که این سازمان در کشورهای مختلف دنبال می کند ، تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی است که نتیجه آن افزایش طول عمر و امید به زندگی در بین مردم است.

حسین ندافیان افزود: جمعیت کل سالمندان در جهان ۶۵۰ میلیون نفر است که ۶۰ درصد آنان در کشورهای در حال توسعه هستند و در آینده زمانی ۲۰ سال این میزان به۸۰ درصد خواهد رسید.

ندافیان همچنین با بیان این که یکی از برنامه های وزارت بهداشت ، تربیت نیروهایی است که بتوانند خدمات مناسب به سالمندان ارائه دهند ، گفت: به همین منظور علاوه بر ایجاد برخی رشته های دانشگاهی ، 15 هزار پزشک خانواده در سطح کشور نیز در نظر گرفته شده تا در راستای ارتقاء سطح بهداشت و طولانی شدن عمر افراد ، خدمات ارائه دهند.

وی ادامه داد: وظیفه مسئولین این است که برای ورود به سالمندی فرهنگ سازی کنند و به این صورت آماده سازی لازم برای ورود به دوره سالمندی را فراهم آورند.

رئیس مرکز بهداشت و درمان بافق در این همایش سالمندی را با از کار افتادگی مغایر دانست و تاکید کرد: سالمند باید توانمند و سالم باشد و بتواند کارهای خود را خود انجام دهد.

وی با بیان این که استرس ، یکی از مشکلات بزرگ دوران سالمندی است افزود: یکی از ابعاد وجودی انسان ، بعد معنوی و روحانی اوست

سید محمد جواد میرجلیلی آرامش و نشاط را از فاکتورهای مهم افزایش طول عمر دانست و اظهار داشت: خلق و خوی مناسب و داشتن آداب معاشرت ، عدم استرس و فشار روانی ، تحرک و رژیم غذایی مناسب از جمله عواملی هستند که در افزایش کیفیت سالمندی موثر خواهد بود.

رئیس مرکز بهداشت و درمان بافق در پایان اظهار امیدواری کرد که افزایش امید به زندگی در بین مردم جامعه تداوم داشته و با رعایت نکات بهداشتی ، پاکیزه نگاه داشتن محیط زیست و همچنین دوری از تنش و استرس از یک زندگی سالم بهره مند شوند.

در ادامه مراسم نماینده ولی فقیه در سپاه بافق سالمندی را موهبتی الهی دانست و گفت: سالمند اگر چه خسته راه است، ولی تجربه پربهایش، از بزرگ ترین گنجینه هاست.

حجه الاسلام شاکری با اشاره به آیات و روایات ، سالمندی را جلوه ای از نور الهی دانست و افزود: سالمند، رسالت انسانی خویش را در این روزگار پرآشوب به شایستگی انجام داده و اینک با انبوهی از تجربه های گرانسنگ، در کنار دیگر افراد جامعه قرار دارد.

شاکری در ادامه با اشاره به سخن پیامبر اکرم(ص) درباره احترام به مسلمان سالخورده گفت: رسول اکرم(ص) فرموده اند: یکی از صور تکریم و تعظیم ذات اقدس الهی ، احترام و تجلیل از سالخوردگان مسلمان است.

در پایان این مراسم از جمعی از سالمندان حاضر در همایش تقدیر شد.

گفتنی است: موضوع شعار امسال روز جهانی بهداشت از سوی سازمان جهانی بهداشت «سالمندی و سلامت» اعلام شده است


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page