نگاهي متفاوت به گاندي، شخصيتي كه ملت هند او را روح بزرگ ناميد

دسته: اخبار ایران
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 10 مهر 1392
دهلي نو – دوم اكتبر (10 مهر) زادروز مهاتما گاندي از روزهاي بنام در هند است كه ملتي با رهبري او از بند استعمار رها شد و به پاس اين دستاورد، به فرزندش عنوان روح بزرگ عطا كرد.
مهاتما كه در زبان هندي به معناي روح بزرگ است در شناسنامه موهانداس كرمچاند گاندي وجود ندارد اما ملت هند به اين نتيجه رسيد كه به پاس خدمات او اين لقب را به بزرگمرد تاريخ خود عطا كند تا هميشه با اين نام خوانده شود.
وي در دوم اكتبر سال 1869 در شهرستان پوربندر در ايالت گجرات در غرب هند متولد شد و فلسفه اي را بنيان گذاشت كه به عدم خشونت معروف شد، فلسفه اي كه در نهان و آشكار خود، صداقت در مبارزه براي نيل به هدف خاصي را پي گرفت.
شخصيت هاي زيادي در هند از قبيل جواهر لعل نهرو، سردار پاتيل، مولانا عبدالكلام آزاد و سوبهاش چاندر بوز قبل از ورود مهاتما گاندي به صحنه سياسي اين كشور در جهت خروج انگليس از هند فعاليت مي كردند ولي نحوه زندگي آنان باعث شده بود كه اين جنبش بخوبي پيش نرود چون اين رهبران داراي يك زندگي اشرافي بوده و همانند انگليسيها از بهترين امكانات زندگي استفاده مي كردند و اين امر موجب برور شكافي بين آنان و توده هاي مردم هند شده بود.
ورود مهاتما گاندي به صحنه سياسي هند، ماهيت مبارزه مردم اين كشور را با استعمار انگليس كاملا دگرگون ساخته و به جنبش آزاديبخش هند تحرك و شتاب بخشيد.
مهاتما گاندي احساس كرد كه محو شكاف موجود بين رهبران سياسي و توده هاي مردم هند براي تضمين آزادي از يوغ انگليس ضروري است چون به نظر وي توده هاي مردم نقش اصلي را در موفقيت هر جنبشي ايفا مي كنند و موفقيت جنبش آزاديبخش هند بدون مشاركت تمام عيار توده هاي اين كشور ممكن نيست.
مهاتما گاندي پسر يك مقام ارشد دولتي در هند تحت حكومت انگليس بود و تحصيلات خود را در رشته حقوق در لندن به اتمام رسانده و وكيل حرفه اي شد و به همين جهت همانند انگليسيها لباس مي پوشيد و زندگي مي كرد.
وي بعد از ورود به هند در سال 1915 همه علايم زندگي اشرافي و انگليسي را كنار گذاشته و همانند مردم عادي هند زندگي و به ديگران رهبران سياسي هند توصيه كرد كه از وي در اتخاذ اين روش به منظور تضمين موفقيت جنبش آزاديبخش هند پيروي كنند.
مهاتما گاندي احساس كرد كه مبارزه با حكومت انگليس در هند بايد بدون خونريزي و عاري از هرگونه اعمال خشونت آميز صورت گيرد و وي، در راستاي اين سياست خود، از مردم خواست كه از همكاري با حكومت انگليس و استفاده از كالاهاي ساخت انگليس خودداري و از امكانات بومي در اداره زندگي خود استفاده كنند.
مردم هند از اين سياست مهاتما گاندي پيروي كرده و همه كالاهاي ساخت انگليس را در ملا عام آتش زده و بدين وسيله ضربه سنگيني را به اقتصاد و تجارت انگليس در هند وارد ساختند.
فلسفه مهاتما گاندي مبني بر ضرورت عدم خشونت در مبارزه براي نيل به هدف، نقش اصلي را در مبارزه مردم با استعمار دولت انگليس ايفا كرد و اكنون خيلي از جنبشهاي آزاديبخش و حقوق بشر در سراسر جهان از اين روش گاندي براي نيل به اهداف خود استفاده مي كنند.
اثرگذاري روش گاندي سبب شد كه سالروز تولد مهاتما گاندي، در سراسر جهان به عنوان روز بين المللي عدم خشونت شناخته شود.
گاندي در 1921 بعد از گزينش به عنوان رئيس حزب كنگره، طرحهاي گسترده اي را در سراسر هند به منظور رفع فقر، افزايش حقوق زنان، تقويت حس دوستي و اخوت بين پيروان مذاهب گوناگون، افزايش خودكفايي اقتصادي و مهمتر از همه كسب آزادي از استعمار انگليس به راه انداخت.
دولت انگليس در هند مهاتما گاندي را براي چندين سال بخاطر فعاليتهاي سياسي وي زنداني كرد ولي اين مجازاتها هرگز اين رهبر هندي را از ادامه راه خود باز نداشت.
مهاتما گاندي به فلسفه خود مبني بر ضرورت عدم خشونت و رعايت كامل صداقت در انجام هر كاري تحت هر شرايطي عمل كرده و از ديگران نيز خواست كه از وي پيروي كنند.
اگرچه گاندي با بنيانگذاري مكتب ضدخشونت، توانست پديده زشت خشونت را از جامعه هند دور كند و جانهايي را براي خدمت نجات دهد، اما خود قرباني خشونت شد و اين رهبر كم نظير در هند در 30 ژانويه سال 1948 و تنها يك سال بعد از استقلال هند از استعمار انگليس به دست يكي از افراطيون هندو كشته شد.
ملت هند كه روز تولدش را تعطيل سراسري اعلام و آن را تكريم مي دارد،30 ژانويه همزمان با مرگش را نيز در هند به عنوان روز شهدا نامگذاري كرده و ارج مي نهد.

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page