سبک زندگی و ازدواج در آیینه روایات

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 15 مهر 1392
امروز روز بزرگیست روزی که حضرت مولی الموحدین علی علیه السلام با حضرت فاطمه الزهرا سلام ا… علیها ازدواج کردند . سبک ازدواج و زندگی که الگوی بسیار مناسبی برای زن و مرد مسلمان می باشد . لذا جا دارد مروری بر احادیثی از اهل بیت علیهم السلام داشته باشیم و در بهبود سبک و سیاق زندگیمان استفاده نمائیم :
رسول خدا – صلّي ا… عليه و آله – فرمود: جبرئيل پيوسته مرا درباره زن سفارش مي کرد تا جايي که گمان بردم طلاق او جايز نيست مگر در صورت ثابت شدن فحشا.
رسول خدا – صلّي ا… عليه و آله – فرمود: حقّ زن به شوهرش اين است که شکمش را سير کند و بدنش را بپوشاند و براي او هيچگاه روي درهم نکشد
رسول خدا – صلّي ا… عليه و آله – فرمود: اين سخن مرد به زن که دوستت دارم هرگز از دل زن بيرون نمي رود.
رسول خدا – صلّي ا… عليه و آله – فرمود: به زن خود خدمت نکند مگر صديق يا شهيد يا مردي که خداوند خير دنيا و آخرت او را بخواهد.
رسول خدا – صلّي ا… عليه و آله – فرمود: هر که زني داشته باشد که آن زن وي را بيازارد، خداوند نه نماز آن زن را قبول کند و نه کار نيکش را، هر چند همه عمر روزه بگيرد تا زماني که به شوهرش کمک کند و او را خشنود سازد، مرد نيز اگر زن خود را بيازارد و به او ستم کند همين گناه و عذاب را دارد
رسول خدا – صلّي ا… عليه و آله – فرمود: هر مردي که به خاطر خدا و به اميد پاداش او در برابر بداخلاقي همسرش صبر کند، خداي متعال براي هر مرتبه اي که شکيبايي مي ورزد، همان ثوابي را به او دهد که به ايوب – عليه السّلام – در قبال بلايي که ديد عطا کرد و گناه زن نيز در هر روز و شب به اندازه ريگهاي ريگستان مي باشد
پيامبر اکرم – صلي ا… عليه و آله – فرمود: اگر قرار بود دستور دهم کسي در برابر کسي سجده کند، به زن دستور مي دادم تا براي شوهرش سجده کند.
رسول خدا – صلّي ا… عليه و آله – فرمود: هر گاه مرد به زن خود آبي بنوشاند، پاداش برد.
رسول خدا ص : هر گاه زن در حالی که آرایش کرده و عطر زده ، از خانه اش خارج شود و شوهرش به این به این کار او راضی باشد ، به ازای هر قدمی که برمیدارد،برای شوهرش،خانه ای در جهنم بنا میشود.
ام سلمه از پیامبر ص درباره فضیلت خدمت زن به همسرش پرسید : هر زنی که در خانه شوهرش به قصد مرتب کردن ، چیزی جابجا کند خدابه او نظر افکند و هر که خداوند به او نظر افکند عذابش نکند .
امام علی (ع) : همانا برای هر مرد مسلمان سه همنشین در زندگی میباشد همنشین اول به او میگوید من در دنیا و پس از مرگ همراه تو هستم و آن عمل وی میباشد و همنشین دوم گوید من با تو هستم تا وقتی که جان دهی و این مال اوست که آنگاه که بمیرد به وراث می رسد و سومی میگوید من با تو تا لب گور هستم و آنگاه رهایت می سازم و آن زن و فرزند او میباشد.     
امام علی (ع) : حسن جان زن را به کار کردن و امرار و کاری را که برتر از توانائی زن است به او وامگذار که زن مانند گل بهاری است نه پهلوانی سخت کوش. 
امام سجّاد – عليه السلام – فرمود: حقّ زن اين است که بداني خداوند او را مايه آرامش و انس تو قرار داده است و بداني اين نعمتي است که خداوند به تو داده؛ پس بايد او را گرامي داري و با وي نرمي كني.
امام باقر – عليه السلام – فرمود: براي زن نزد پروردگارش، هيچ شفيعي کارسازتر از رضايت شوهرش نيست.
امام صادق – عليه السلام – فرمود: زن در رابطه به شوهر سازگار خود از رعايت سه خصلت بي نياز نيست: حفظ کردن خود از هر گناه و آلودگي تا شوهرش در هر حال، خوشايند يا ناخوشايند، در دل به او اطمينان داشته باشد؛ مراقبت از او و زندگي اش تا شوهرش در صورتي که لغزشي از او سرزند با او مهرباني کند و اظهار عشق به او با عشوه و دلبري و ظاهر مناسب و خوشايند در نظر او.
امام صادق – عليه السلام – فرمود: سزاوار نيست براي زن كه خويشتن را براي شوهرش نيارايد، گرچه به آويختن چيزي بگردن خود.
امام صادق ع : … وروشنی قلب را جستجو نمودم ، پس آنرا در اندیشیدن و گریستن یافتم و فضیلت جهاد را جستجو نمودم ، پس آنرا در بدست آوردن هزینه زند گی زن و فرزند یافتم و خشنودی خدا تعالی را جستجو نمودم،پس آنرا در نیکی به پدر و مادر یافتم.
محمد مهدی علیزاده فلاح

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page