بافق آماده ميزباني كنگره وحشي بافقي است

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 15 مهر 1392

به گزارش  ايرنا، هرچه به 17 و 18 مهر نزديكتر مي شويم حال و هواي وحشي بافقی فضاي شهر را آكنده از شور و شعف و شادماني مي كند.
مردم بافق خوشحالند كه پس از سالها بگو و مگو و فراز و فرود در خصوص برگزاري كنگره وحشي بافقي و حتي محل برگزاري آن اينك قرار است تا چند روز آينده اين رويداد بزرگ فرهنگي استان يزد در شهر كويري بافق برگزار شود.
جمعي از مردم به ويژه نسل جوان در گفت و گو با خبرنگار ما احساسات خود و ثاثير اين همايش را بر مردم و شهر بافق اظهار داشتند.
اكبر رضايي دانشجو گفت: از دوران دبيرستان با وحشي بافقي و آثار اين شاعر آشنا شدم ولي هرچه كنكاش مي كردم هيچكس نبود كه به خوبي در باره او بداند و به ذهن پرسشگر من پاسخ دهد.
اين دانشجوي بافقي افزود: در بافق جز يك خيابان و يك آموزشگاه آثر و آثار ديگري از وحشي بافقي كه قابل توجه باشد وجود ندارد و اين براي شاعري كه آوازه اش از مرزهاي جغرافيايي كشورمان گذشته كافي نيست.
زهره رمضاني دانشجو مقطع متوسطه دوم هم علاقمندي خود را به شعر و شاعري عنوان كرد و گفت: انتظار داشتيم مسوولان ذيربط تا به حال تنديس وحشي بافقي را در يكي از ميدانهاي اصلي شهر نصب مي كردند، تا كودكان از والدين بپرسند اين تنديس از آن كيست و با اين شيوه جوانان بافقي از كودكي با شاعر شهرشان آشنا مي شدند.
وي با ابراز خوشحالي از اينكه بزرگترين پارك شهر به نام وحشي بافقي نامگذاري شده است، از دست اندر كاران شوراي شهر و شهرداري بافق خواست در اين پارك نماد هايي براي معرفي بيشتر بافقي به كار گرفته شود تا در معرض ديد عموم قرار گيرد.
رمضاني، وحشي بافقي را اديب و دانشمندي توانا دانست كه متعلق به جامعه ايراني است و در اين خصوص گفت: كنگره ملي وحشي بافقي مي بايست قبل از اين در تهران سپس در يزد و هم اينك در بافق برگزار مي شد .
رضا تفكري جوان ديگر بافقي هم گفت: اگر از سالها قبل همايش ملي وحشي بافقي در يزد يا زادگاهش برگزار مي شد امروز شاهد برگزاري كنگره بين المللي اين شاعر قرن دهم هجري بوديم.
وي، از متوليان برگزاري كنگره وحشي بافقي تشكر كرد و افزود: بايد لااقل سالي يك يادمان از اين شاعر، داشته باشيم تا نام و هنر و آثار او پيوسته از نسلي به نسل ديگر منتقل شود.
تفكري با بيان اينكه خانه وحشي بافقي محل استقرار ميراث فرهنگي شده است خاطر نشان كرد: اين اثر ماندگار از قرن دهم مي توانست با بهسازي و قرار دادن اشياء قديمي و آثاري از شاعر شهير كشورمان به موزه مردم شناسي يا وحشي شناسي تبديل شود.
علي اصغر موفق مدير روابط عمومي شهرداري بافق هم با اعلام آمادگي كامل اين نهاد در همكاري جهت هرچه با شكوهتر برگزار شدن كنگره وحشي بافقي گفت: زيبا سازي شهر ، نصب پرچم با آرم ويژه همايش ملي وحشي بافقي، نصب بنر با همين موضوع ، هرس درختان و كاشت گلهاي رنگارنگ پائيزي، رفع معايب برجهاي نور و روشنايي معابر ، پاكسازي شهر از پوستر هاي انتخاباتي و توجه مخصوص به نظافت شهر از مهمترين اقدامات شهرداري بافق است.
وي همچنين همكاري مداوم با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان بافق در برگزاري كنگره ملي وحشي بافقي را از ديگر اقدامات اين نهاد برشمرد.
فرماندار بافق هم با بيان اينكه برگزاري كنگره وحشي بافقي از الزامات بِرند سازي بافق است گفت: اين همايش ملي، نام بافق و ظرفيتهاي علمي و معدني آن را بر سر زبان ها جاري خواهد كرد.
مهدي خاوري با اشاره به اينكه مقبره وحشي بافقي در يزد در طرح خيابان مهدي قرار گرفته است تصريح كرد: چنانچه شوراي شهر يزد، اتاقي در همان حوالي در اختيار ما قرار دهد آمادگي داريم مقبره اين شاعره شوريده حال را بازسازي كنيم تا محل بازديد و زيارت عموم قرار گيرد .
فرماندار بافق اضافه كرد: اگر يك خانه در اختيار قرار گيرد هم مقبره و هم محل سكونت وحشي بافقي در يزد باز سازي و بهسازي و نهايتا به موزه و يك آثار فرهنگي تبديل مي شود كه در آينده مورد توجه گردشگران داخلي و خارجي قرار گيرد.
كمال‌الدّين يا شمس‌الدّين محمّد وحشي بافقي يكي از شاعران نام‌دار سده? دهم ايران است كه در سال 939 هجري قمري در شهر بافق چشم به جهان گشود و تحصيلات مقدماتي خود را در زادگاهش سپري نمود.
دوران زندگي او با پادشاهي شاه تهماسب صفوي و شاه اسماعيل دوم و شاه محمد خدابنده هم‌زمان بود.
وحشي در جواني به يزد رفت و از دانشمندان و سخنگويان آن شهر كسب فيض كرد و پس از چند سال به كاشان عزيمت نمود و شغل مكتب‌داري را برگزيد.
وي پس از روزگاري اقامت در كاشان و سفر به بندر هرمز و هندوستان، در اواسط عمر به يزد بازگشت و تا پايان عمر (سال 991 هجري قمري) در اين شهر زندگي كرد.
اين شاعر بزرگ روزگار خود را با اندوه و سختي و تنگدستي و تنهايي گذراند و دراشعار زيبا و دلكش او سوز و گداز اين سال‌هاي تنهايي كاملاً مشخص است.
وي غزل‌سراي بزرگي بود و در غزليات خود از عشق‌هاي نافرجام، زندگي سخت و مصائب و مشكلات خود ياد كرده است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page