بیماری های مشترک و آلودگی محیطی از مشکلات كار دامپزشکی است

دسته: علمی - پزشکی , عمومی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 15 مهر 1392

رئیس دامپزشکی بافق: بیماری های مشترک دام و انسان، آلودگیهای محیطی و صدمه حیوانات از مهمترین مشکلات حرفه دامپزشکی است.

22

دکترعلی میزرایی، به مناسبت 14 مهرماه روز دامپزشکی، گفت: دامپزشکی هنوز ناشناخته است و فعالیت و تاثیر عملکرد شاغلین این حرفه چندان دیده نشده است.

 رئیس دامپزشکی بافق، ادامه داد: وظیفه نخست واصلی ترین وظیفه دامپزشکی جلوگیری و پیشگیری قبل از بیماری هاست و این بیشتر با واکسیناسون انجام می شود.

وی به پیشگری از بیماریهای مسری همچون تب برفکی اشاره و افزود: بیماری های مسری  جمعیت دام منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد و درکل وسعت بیماری می تواند جمعیت  و صنعت دام کشور را تهدید کند.

دکترمیزاریی، از دیگر وظایف این شبکه به جلوگیری از بیمارهای مشترک بین انسان و دام از قبیل تب مالت و هاری اشاره کرد و گفت: واکسیناسیون سگ ها یکی از خطرناكترين بخش حرفه دامپزشکیست چرا كه این حیوان بدلیل خوی وحشی که دارد مشکلات زیادی را برای پرسنل دامپزشکی ایجاد می نمایند و مواردی از گاز گرفتگی را شاهد بودیم.

وی بااشاره به شرایط دشوار تزریق واکسن به حیوانات، یادآورشد: واکسیناسیون گاوها نیز حتی در شرایطی که داخل بوکس و فضای مخصوص اینکار قرار دارند بدلیل لگد و سایر واکنش های حیوان بسیار مخاطره آمیز است.

رئیس دامپزشکی بافق، امکان ابتلای پرسنل    به بیماری های مشترک دام و انسان را از دیگر مشکلات این حرفه دانست و اضافه کرد: دامپزشکان و پرسنل شاغل در این حرفه بویژه پیشکسوت ها بعضا تجربه ابتلای به تب مالت را در کارنامه شغلی خود دارند و البته این بیماری درمان بسیار دشواری دارد.

علی میرزایی، در خصوص نوع بیماری های دام و طیور در بافق، خاطرنشان کرد: عفونت های تنفسی و ورم پستان و در بخش طیور نیوکاسل و آنفلونزا نیز از بیماری هایست که با آنها سروکار داریم و بيماريهايي همچون تب برفكي خوشبختانه به دليل پوشش خوب واكسيناسيون دامهاكمتر ديده شده است.

وی در بیان فعالیت های دامپزشکی بافق در زمینه واکسیناسیون، افزود: واکسیناسیون تب برفکی 2 نوبت در سال انجام می شود که مرحله اول در اردیبهشت ماه سالجاری در نزدیک به 500 راس گاو صورت گرفت و مرحله دوم اکنون در حال انجام است و  تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به استقبال خوب دامدارن از واکسیناسیون در سالجاری، ابرازداشت: واکسیناسیون تب مالت نیز یک نوبت در نزدیک به 400 راس گاو و حدود 4 هزار راس دام سبک انجام شد.

وی عدم همکاری برخی دامدران برای واکسیناسون دام ها را از مشکلات دانست و تصریح کرد: برخی مواقع دامداران با وجود تاکید در کلاس های توجیهی همکاری لازم را برای انجام واکسیناسیون دام ها نمی کنند.

این مسئول، از دیگر وظایف دامپزشکی به کنترل فرآورده های خام دامی و نزدیک به 100 مورد بازرسی ماهیانه در این خصوص اشاره و بیان داشت: گوشت سفید و قرمز و شیر ازجمله این فرآوردها هستند و مغازه و مکان های مرتبط مانند قصابی ها و مرغ فروشی ها، رستورن ها و همچنین کشتارگاه ها باید مورد بازرسی قرار گيرد.

وی اجرای طرح ليبل دار شدن لاشه هاي گوشت كشتارگاه شهرستان را موفقيت آميز و افزود: در این طرح؛ نوع گوشت، نام کشتارگاه، تاریخ تولید(کشتار) و انقضا که برای دام سبک 3 و دام سنگین 5 روز با رعایت شرایط است و همچنين  شماره رسيدگي به شکایات بر روی برچسب ذكر شده است.

انتقال دام با مجوزدامپزشکی

دكترعلی میرزایی، کنترل محموله های دامی را از وظایف دامپزشکی دانست و گفت: حمل و بارگیری مرغ از مرغداری ها برای کشتارگاه و همچنین انتقال دام از یک شهرستان از استان به منطقه دیگر باید با مجوز دامپزشکی صورت گیرد.

وی به نقش پیشگیرانه این اقدام در بیماری ها اشاره و خاطرنشان کرد: در صورت عدم دریافت مجوز جریمه و بازگشت محموله از مواردیست که افراد با آن روبرو می شوند.

وی به مشکلات مختلف از جمله محیط آلوده  و مشکلات ریوی برخی شاغلین این حرفه اشاره و عنوان داشت: با وجود این مسایل و پیگیریهایی که انجام شده هنوز شاغلین این حرفه در ردیف مشاغل سخت و زیان آور دسته بندی نمی شود و شایسته است برای کارکنان این شغل توجه بیشتری صورت پذیرد.

رئیس دامپزشکی بافق برای توجه بیشتر به فعالین این عرصه ابراز امیدواری کرد و یادآورشد: کمبود؛ نیرو، وسایل و تجهیزات، و وسایل نقلیه از دیگر مشکلات و کمبودهای جنبی است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page