سرشکستگی یک دولت این است که دانشجو و استادش دم فروبندد و نتواند اظهارنظر کند

دسته: اخبار ایران , دانشگاه
بدون دیدگاه
دوشنبه - 22 مهر 1392
روحانی گفت: باعث سرشکستگی یک دولت است که دانشجو یا استادش دم فروبندد و نتواند اظهارنظر کند؛ دانشگاه جای بیان اظهارنظر است.
به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، حجت الاسلام روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری که امروز، دوشنبه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، تصریح کرد: من افتخار می کنم که بخشی از دولت تدبیر و امید از استادان دانشگاه هستند.
رئیس جمهور افزود: تنها اقتصاد نباید دانش بنیان باشد، سیاست هم باید دانش بنیان باشد، فرهنگ هم باید دانش بنیان باشد، سیاست داخلی ما هم باید دانش بنیان باشد. دولت مدرن یعنی دولت دانش بنیان. در تمام رشته ها و در تمام بخش ها علم و دانش باید حاکم باشد.
وی گفت: علم و دانش زمانی می تواند حاکم باشد که در دانشگاه ما محیط آزاد نقد و اندیشه و اظهار نظر باشد؛ این باعث سرشکستگی یک دولت است که دانشجو یا استادش به خاطر بهانه جویی های عده ای دم فروبندد و نتواند اظهارنظر کند. دانشگاه جای اظهارنظر است. ما در دانشگاه یک زبان را بیشتر نمی پذیریم و آن زبان علم و خرد و عقلانیت است.
روحانی با بیان اینکه در دانشگاه باید آزادی آکادمیک در کنار اجرای قانون آکادمیک باشد تا بتوانیم به تولید علم و دانش و حکمت بپردازیم، گفت: تنها علم و دانش برای کاربرد و ساخت ساز نیست. علم و دانش باید بتواند خلاقیت، تحلیل و فکر علمی را در جامعه به ارمغان بیاورد. آثار تحلیل علمی و فکر علمی برای آینده کشور حتی گاهی از فناوری هم بیشتر است.
رئیس جمهور با اشاره به سخنان سرپرست وزارت علوم افزود: سخن گفته شد که دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی در مسیر پیشرفت قرار دارد، اما می خواهم تاکید کنم که چرخه علم و دانش و فناوری فقط مقاله «آی. اس. آی» نیست. حتی اگر نویسنده، همه این مقالات را با خون دل و شب بیدار ماندن نوشته باشد تا چه رسد به آن که دلاری و پولی و مسائلی به مقاله ای منتهی گردد. حتی اگر همه مقالات هم دقیق باشد که ان شاالله این طور است، بدانید که مقاله علمی یک حلقه کوچک از حلقات علم و فناوری است. ما باید همه حلقه ها را هماهنگ کنیم.
وی گفت: حلقه علم و فناوری از ایده شروع، و به تحقیق منتهی می شود، تحقیقات نیز به نمونه فناوری منتهی می شود و آن نمونه هم به توسعه فناوری ختم می شود، توسعه فناوری به سمت صنعتی شدن می رود، بازار می یابد و بالاخره به ثروت ملی یا قدرت ملی تبدیل می شود. دل خوش نکنیم به مقالاتی که گاهی نه تنها مشکل فناوری ما را حل نمی کند، بلکه مشکل دیگران را حل می کند. البته معنی آن این نیست که همین زنجیره واحدی را که به آن افتخار می کنیم کنار بگذاریم. من می گویم همه دانشگاه های ما باید به استانداردهای جهانی برسد.
روحانی گفت: دانشگاه های ما رشد چشمگیری داشته است. بگذریم از این که آیا رشته ها با مشکلات ما متناسب است یا نه. بگذریم از این که دانشجو صاحب مدرک می شود اما گاهی صاحب شغل و حتی منزلت اجتماعی نمی شود. ما باید تعداد دانشجویانمان و برنامه ریزی هایمان با نیاز جامعه منطبق باشد. ما جامعه استوانه نمی خواهیم ما نیاز به هرم داریم و باید ببینیم در قله چه کسانی باید باشند و در قاعده چه کسانی باشند. ما باید در دانشگاهامان همانطور که اشاره کردم، زبان علم و تحقیق به عنوان زبان رسمی باشد. در دانشگاه در کنار این زبان فقط قانون باید حکم فرما باشد. این دولت فشارهای محفلی را بر دانشگاه نخواهد پذیرفت. در دانشگاه اسلامی یک گروه باید ملامت شوند و آن هم کسانی که در تولید علم و دانش و فن آوری کاهلی کردند. ما نباید در روند معیوب نابجای بازنشستگی زودهنگام اساتید گرفتار شویم.
رئیس جمهور با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) تصریح کرد: این بیان مولای ما امیرالمومنین است که با تضارب آرا، با نقد، با مباحثه ما می تانیم به صواب و رای درست و واقعی برسیم.
وی تاکید کرد: مگر دانشگاهی می تواند به مراتب والای علمی خود دست یابد اما استاد کلاس در بیان عقاید خود آزاد نباشد. بعضی تلاش می کنند 75 یا 76 میلیون جمعیت کشور را ضرب در 2 کنند یعنی همه دو چهره داشته باشند. یک جا که بحث نمره و ارتقا و شغل است با یک چهره و آنجا که زندگی آزاد است با یک چهره دیگر.
روحانی تصریح کرد: برادران، خواهران، مسئولان، عزیزان اگر جو را امنیتی کردید نفاق را توسعه دادید. دولت تدبیر و امید به دانشگاه آزاد و منتقد و فرهنگ دوست و اندیشه ورز و تعلیم دهنده شهروند متخصص و مشارکت جوی آگاه افتخار می کند و از دانشگاه می خواهد در همه زمینه ها به کمک دولت بشتابد. شما بودید که 24 خرداد 92 را آفریدید. شما بودید که تدبیر و امید و اعتدال را بر ناامیدی و افراط و تفریط پیروز ساختید. این ندای دانشگاهیان و فرهیختگان بود که ملت عزیز ما به گوش جان آن را خرید و در انتخاباتی شکوهمند شرکت کرد و آن حماسه سیاسی مورد نظر رهبری معظم انقلاب را آفرید و ان شاالله همین مردم و همین دانشگاه حماسه اقتصادی را نیز می آفرینند.
رئیس جمهور اضافه کرد: درست است که باید تکیه ما بر ملت خودمان باشد، درست است که سرمایه انسانی و اجتماعی خود ما است که افتخارات را خواهد آفرید. راست و درست است که در برابر بیگانگان این ملت خواهد ایستاد. اما یک نکته را از یاد نبرید و آن اینکه ما در دنیایی زندگی میکنیم که مرز بندی ها به صورت سابق وجود ندارد. ما باید جهانی شدن را باور کنیم. بر خود تکیه کنیم هیچگاه بر دیگری تکیه نکنیم اما یادمان باشد ما باید همبستگی و همزیستی مسالمت آمیز با همه کشورهای دوست و یا حتی با همه کشورهای جهان به صورتی داشته باشیم.وی گفت: شما می گویید روی پای خود بایستیم. شما در اولین ردیف بودجه ای محتاج نفت هستید و باید آن را بفروشید و یا کالا وارد کنید. مگر در دنیای امروز درون نگر بودن به مفهوم گذشته دیگر معنایی دارد. همه اشتباهات ما در سالهای گذشته این بود که در اقتصاد و سیاست خارجی دانش بنیان نبودیم. ازدانشگاه استفاده نکردیم. ازمتخصصان بهره نبردیم. دولت تدبیر و امید همانطور که از ابتدا اعلام کرده در پی تعامل سازنده با جهان است و در این شعار استوار می ایستد.

روحانی گفت: دولت می داند که با دنیای سیاست پیچیده ای روبرو است اما باورمان شود که دنیا و جهان سیاست در برابر 24 خرداد سر فرود آورده است. من در سفر نیویورک این عظمت ملت ایران را از دید جهانیان بهتر لمس کردم. من به شما می گویم تمام کشورهای پیشرفته طالب ملاقات با رئیس جمهور منتخب ملت بزرگ ایران بودند. روسای جمهور و مقامات عالیرتبه در ملاقات با مسئولین شما مثل گذشته نصیحت نمی کردند. بیشتر از مسئولین کشور شما سوال می کردند. برای همکاری در مسائل منطقه ای و جهانی اعلام آمادگی برای تعامل داشتند. هیچکس نبود در این ملاقات ها که به عظمت انتخابات 73 درصدی ملت بزرگ ایران در 24 خرداد به صراحت اشاره نکند. البته این افتخار مال شمااست. این افتخار مربوط به ملت ایران است. مربوط به هدایت های مقام معظم رهبری است. اما دولت از این فضا استفاده خواهد کرد برای حل معضلات کشور.

رئیس جمهور افزود: دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که با یک خزانه خالی با انبوه مشکلات مواجه بوده است. در گزارش هفته گذشته یک صندوق در دولت اعلام کرد که بیش از 50 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است. این فقط یک صندوق است و همانجا مسئول صندوق دیگری گفت که صندوق ما بیش ازاین طلب دارد. این 100 هزار میلیارد بخشی از بدهی های دولت است اما این دولت با عقلانیت وتدبیر و با کلید همت شما فرهیختگان و با استقامت ملت ایران به تعبیر مقام معظم رهبری از این پیچ عبور خواهد کرد.
وی با بیان اینکه سخنم را با این جمله به اتمام می رسانم، گفت: دانشگاهیان و دانشجویان ما نیاز به دیپلماسی علم داریم شما عالمان شما فرهیختگان باید از طریق علم و دانش از طریق مقاله از طریق تحقیق از طریق حضور در مجامع علمی جهان این کار را انجام دهید.
روحانی خطاب به همه دستگاه های امنیتی از جمله وزارت اطلاعات گفت: راه را برای این دیپلماسی باز کنید. به دانشگاه اعتماد کنید، به اساتید بزرگ این دانشگاه ها اعتماد کنید، به دانشجویان عزیز اعتماد کنید، همه این عزیزان ایران را دوست دارند و توسعه این کشور را می خواهند.

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page