توجه به جایگاه انسانی معلولین در مساعدت ها/مساعدت ناچیزخیرین

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 30 مهر 1392

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولین بافق: باید در مساعدت هایمان  به کرامت و جایگاه انسانی معلولین توجه داشته باشیم.

ابوالفضل شاهپورزاده، در جمع خبرنگاران، با بیان این مطلب که جامعه معلولین زبان گویا و رابط بین معولین و مسئولین است، اظهارکرد: جامعه معلولین فعالیت های مختلفی چون؛ شناسایی مسایل و مشکلات معلولین و کم نمودن آنها، درمان معلولیت ها و تامین وسایل و تجهیزات مورد نیاز ، تلاش برای کم کردن نگاه منفی به معلولین عزیز، پیشگیری از معلولیت و سایر مسایل مرتبط دارد.

رئیس هیئت مدیره جامعه معولین بافق، تعداد اعضای این مرکز را 750 نفر اعلام کرد و گفت: البته این تعداد معلولین شناسایی شده تا کنون هستند و آمار واقعی معولین شهرستان بیش از این و تقریبا باید بالای هزارنفر باشد.

IMG_6208.jpg1000

وی یادآورشد: انعقاد تفاهم نامه ها و خدمات نوینی  از جمله اختصاص امتیاز استخدامی شرکت سنگ آهن مرکزی باعث شده تعدادی عضو جدید برای بهره از این زمینه ها نسبت به عضویت اقدام نمایند.

وی، انواع معلولیت هارا؛ جسمی حرکتی، بینایی، شنوایی، روحی روانی و ذهنی بخش بندی کرد و  ادامه داد: لحاظ نشدن گزینه ای برای شناخت معولین در سرشماری های قبلی، مسایل و باورهای خانوادگی و گریز از معلولیت بخصوص برای دختران و نداشتن نیاز به خدمات ارایه شده جامعه، از جمله دلایل عدم حضور و عضویت معلولین در این جامعه است.

شاهپورزاده، با دسته بندی معلولین به گروهایی چون؛ مستقل، نیازمند دارای ظرفیت کار و نیازمند فاقد توانایی کار، تصریح کرد: باید در مساعدت هایمان  به کرامت و جایگاه انسانی معلولین توجه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: گروه نخست معلولین با توجه به شرایط شغلی و تحصیلی مناسبی که دارند از نظر مادی نیازی به مساعدت ندارند و دسته دوم نیز در صورت فراهم شدن شرایط شغلی مناسب می توانند استقلال مالی داشته باشند و گروه سوم بدلیل مشکلاتی که دارند فاقد توانایی کار هستند و کمک های مالی و خیری ما بیشتر بر روی این بخش متمرکز می گردد.

شاهپورزاده با اشاره به فداکاری قابل تقدیر مادران برخی معلولین، بیان داشت: بسیاری از مادران با فداکاری و دلسوزانه نسبت به نگهداری فرزندانشان اقدام می کنند و از جمله در یک مورد یک مادر با سختی از 3 فرزند معلول نگهداری می کند.

جلوگیری  از معلولیت با یک آزمایش ساده         

وی با بیان این مطلب که بسیاری از معلولیت ها قابل پیشگیری است، توصیه کرد: زوج های جوان قبل از بارداری نسبت به انجام آزمایشهای لازم اقدام نمایند، همین اقدام ساده می تواند از بسیاری از معلولیت ها پیشگیری کند.

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولین بافق، با بیان این مطلب که برخی معلولیت ها در زمان مناسب یا سنین پائین قابل درمان هستند و در صورت غفلت گریبانگیر فرد می شوند، عنوان داشت: مثلا کاشت حلزون گوش که اخیرا هم مواردی داشتیم در سنین پائین امکانپذیر است ولی در بزرگسالی میسر نیست و همچنین تنبلی چشم از بیماری هاییست که با تشخیص زودهنگام قابل درمان است.

برخی معلولیت ها به دلیل مشکلات مالی خانواده ها

ابوالفضل شاهپورزاده، با ضروری دانستن مشارکت خیرین در فعالیت های مرتبط با معلولین، عنوان کرد: برخی معلولیت ها به 2 دلیل مشکلات مالی خانواده ها یا جدی نگرفتن مسایل رخ می دهد.

مساعدت ناچیز خیرین برای معلولین/روحانیون و رسانه ها فرهنگ سازی کنند

وی، با ناچیز خواندن مساعدت خیرین در فعالیت های مرتبط با معلولین شهرستان، تصریح کرد: متاسفانه مردم هنوز با این مقوله اشنایی چندانی ندارند و می طلبد روحانیون و رسانه ها در این زمینه فرهنگ سازی نمایند.

وی با بیان این مطلب که مساعدت های خیری فقط برای معلولین نیازمند انجام می شود، افزود: دلایلی چون؛ عدم فرهنگ سازی مناسب در این زمینه باعث شده مردم چندان بدین سو جذب نشوند، بسیاری از مردم نیز جنبه هایی از معلولیت های جزئی در خیابان ها و مکانهای عمومی را می بینند و کمتر با معلولین فاقد توانایی بالا در منازل آشنا هستند.

مشکل اشتغال معلولین یکی از مشکلات بسیار مهم است

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولین بافق، با اشاره به نقش مسایل مالی در زندگی و درمان معلولین، گفت: مشکل اشتغال معلولین یکی از مشکلات بسیار مهم است و تعداد معلولین شاغل حتی از میزان 3 درصد قانونی تخصیص یافته برای استخدام معلولین کمتر است و برخی نهادها و ارگانها با بهانه های مختلفی از جذب این عزیزان خودداری می کنند.

ابوالفضل شاهپورزاده اضافه کرد: نشستی در این خصوص با حجت الاسلام دخیل عباس زارع زاده نماینده بافق در مجلس داشتیم و قرار شد تصویر کلی از وضعیت اشتغال معلولین استخراج و در اختیار نماینده بافق قرار گیرد.

وی بااشاره به تاسیس کارگاه تولید توپ های ورزشی از سوی این جامعه، خاطرنشان کرد: با وجود خرید سالیانه هزاران توپ از سوی نهادها، شرکت ها و ادارات مختلف برای مصارف مختلف، متاسفانه سهم فروش این تعاونی به این مجموعه ها تعداد بسیار کمی بوده است.

شاهپور زاده با اشاره به اعطای تسهیلات 5 تا 10 میلیونی با همکاری و معرفی بهزیستی بافق، گفت: با معرفی معلولین و مددجویان ازسوی  بهزیستی بافق 4 وام خود اشتغالی و 8 فقره تسهیلات قرض الحسنه و 4 وام مشاغل خانگی نیز به خانواده معلولین اعطا گردیده است.

وی  از دیگر فعالیت های شغلی به تشکیل کلاس های مختلف کیف دوزی و رایانه با همکاری فنی و حرفه ای بافق اشاره نمود و یادآورشد: جامعه معلولین نیز با وجود مسایل مالی و مشکلاتی که دارد تا کنون 10 فقره وام قرض الحسنه یک و نیم میلیونی به مددجویان زیرمجموعه داده است.

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولین بافق، در بیان سایر فعالیت ها این مجموعه گفت: سفر به مشهد مقدس 2 نوبت و همچنین به برخی مکانهای گردشگری و سیاحتی استان که امکان همراهی مسئولین جامعه با معلولین را فراهم کرد و همچنین با توجه به وضعیت مشابه و نزدیک معلولین بسیار مناسب بود و همچنین تشکیل تیم های ورزشی چون والیبال نشسته، تنیس و گلبال روشن دلان که برخی تیم ها نتایجی هم گرفته اند و نیز راه اندازی وبلاگ جامعه از دیگر فعالیت ها است.

مناسب سازی فضاهای عمومی برای معلولین

شاهپورزاده به مناسب نبودن فضای بانک ها، معابر، پارک ها و سایر مکانهای عمومی و حتی پیاده روها برای معلولین اشاره کرد و عنوان داشت: باید بطور جدی تر در این خصوص اقدام گردد و این عدم مناسب سازی برای امکانات روزمره ای چون عابر بانک ها، اداره ها و غیره نیز وجود دارد.

 وی تصریح کرد: نبود رمپ در برخی مکانها و همچنین ایجاد رمپ و مسیرهای نامناسب و غیر استاندارد برخی از مشکلات معلولین است.

ابوالفضل شاهپورزاده ، 2 پیشنهاد نیز با مسئولین و خانواده های معلولین و مردم مطرح کرد: نخست انکه صندوقی یا موسسه ای برای جمع آوری و هماهنگی مساعت و کمک های خیری؛ معادن، نهادها و ادارت مختلف تشکیل تا از موازی کاری پرهیز گردد.

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولین بافق، در پیشنهاد دومش از خانواده های معلولین و مردم خواست تا در فعالیت و بخش های مختلف جامعه معلولین با توجه به توان و تخصصشان مساعدت نمایند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page