سید حسن نصرالله: عربستان مانع مذاکرات صلح سوریه است

دسته: اخبار ایران , سیاسی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 7 آبان 1392

afp2-112

 

دبیر کل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه راه حل نظامی برای حل بحران سوریه وجود ندارد، خطاب به عربستان اعلام کرد که در آینده سوریه منفعتی برای شما وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از پایگاه خبری عربی پرس، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان دوشنبه شب در سخنرانی خود به مناسبت تاسیس بیمارستان رسول اعظم (ص) خاطرنشان کرد: فرضیه حمله به سوریه از بین رفته و پایداری مردمی و نظامی دولت سوریه ما را به این نتیجه رساند که هیچ راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد.

نصرالله تاکید کرد : جهان به مکانی رسیده که دریافته بحران سوریه راه حل نظامی نداشته و تنها راه حل، سیاسی است که آن نیز از طریق گفت وگو بدون پیش شرط است. تحول میدانی به نفع ارتش سوریه و نیروهای مردمی است که در کنارش هستند. مخالفان نظام سوریه به رغم مداخله دنیا برای وحدتش، قادر به اتحاد نیستند.

وی تصریح کرد: کسانی که با راه حل سیاسی بحران سوریه مخالفند، در حقیقت خواهان تخریب بیشتر سوریه و تمام کشورهای منطقه و فلسطین هستند اما باید اعلام کنم که لجاجت هیچ نتیجه و فایده‌ای به دنبال ندارد. کشورهایی که برای سرنگونی نظام سوریه تلاش کردند، شکست خوردند و دلخوشی به فروپاشی نظام سوریه در هم شکسته است.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: باید فرصت مذاکرات کنونی در سوریه را غنیمت شمرد. چرا که آینده در عرصه سیاسی و میدانی منفعتی را برای آنان که مخالف حل سیاسی بحران سوریه هستند، ندارد و اعلام می‌کنم کسانی که خواستار حل سیاسی در سوریه هستند اگر صداقت دارند باید این کار را انجام دهند وسازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب باید موانع در مسیر حل سیاسی بحران سوریه را رفع کنند.

 

وی افزود : به مخالفان راه حل سیاسی در سوریه می گویم غنیمت شمردن فرصت گفت وگو برای شما بهتر است. نمی شود منطقه به خاطر عصبانیت یک کشور متشنج باقی بماند لذا تمام جداییها در میان افراد مسلح هدفش جلوگیری از حل بحران است. توقف راه حل سیاسی به معنای درگیری، قربانی، ویرانی و تخریب بیشتر سوریه و پیامدهای آن برای کشورهای همجوار است.

 

نصرالله با بیان اینکه عربستان از رخدادهای منطقه خشمگین و ناخرسند است، افزود: ریاض ده‌ها هزار تن از افراد مسلح را از اقصی نقاط جهان جذب و به آن‌ها مبلغ 30 میلیارد دلار پرداخت کرده و آنها را به سلاح مجهز کرد. عربستان از طریق رسانه‌ها به اقدامات تحریک آمیز علیه نظام سوریه پرداخت و از تمام امکانات برای برکناری نظام سوریه استفاده کرد اما نتوانست به هدف خود برسد. امروز مذاکرات سیاسی و تلاش برای راه حل سیاسی نیازمند حمایت های بین‌المللی ، منطقه‌ای و داخلی است اما کشوری در منطقه است که از این مساله خشمگین است و نام این کشور عربستان سعودی است. سخن درباره ژنو 2 افق را به روی کشورها و ملتهای منطقه که از سوریه تاثیر منفی گرفتند گشوده و تاثیر مثبتی بر حل بحران سوریه دارد. گفت وگوی سیاسی و راه حل سیاسی در سوریه مبتنی بر حمایت بین المللی، منطقه ای و داخلی هستند.

سید حسن نصرالله در ادامه خطاب به عربستانی‌ها اظهار کرد: آینده به نفع شما در سوریه نخواهد بود.

دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه اوضاع در سوریه ظرف ماه‌های اخیر تغییر کرده است گفت: معادلات اکنون به نفع ارتش سوریه شده است.

 

وی بر لزوم استفاده منطقه از چشم‌انداز کنونی برای حل و فصل بحران سوریه تاکید و اعلام کرد: تمام کسانی که قلبشان برای مردم سوریه می‌تپد و از دردهای مردم این کشور دردمند می‌شوند، باید انگشت اتهام را به سمت تمام کسانی بگیرند که بر سر راه‌حل سیاسی مانع می‌تراشند و این افراد برای همه شناخته شده‌اند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان به ناتوانی گروه‌های مسلح برای تغییر معادلات اشاره و اعلام کرد که فرضیه حمله خارجی به سوریه از بین رفت.

نصرالله درباره موضوع ربوده شدگان اعزاز نیز گفت: موضوع ربوده شدگان اعزاز به خوشی تمام شد و از دست اندرکاران این پرونده تشکر می کنیم. بازگشت ربوده شدگان اعزاز به آغوش خانواده امید را در دل اشخاصی که حالتهای مشابه مواجهند، زنده کرد.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از تجربه این پرونده باید پرونده سایر ربوده شدگان را پیگیری و چارچوب آن را ترسیم نمود، افزود : نسبت به شهروندان لبنانی که در جریان رویدادهای سوریه ربوده شدند، احساس مسئولیت داریم و با برادرانمان در سوریه درباره موضوع دو کشیش ربوده شده همکاری می کنیم.

نصرالله در ادامه برلزوم حل تمام پرونده های آدم ربایی و مفقود شدگان تاکید کرد و گفت: باید برای تمام پرونده های آدم ربایی مسئول تعیین نمود چون اگر مسئول تشکیل شود هیچ پرونده ای در هرج و مرج و تنش گم نمی شود. به جای به مزایده گذاشتن مساله ربوده شدگان و مفقودان باید طرفی رسمی برای پیگیری امر تعیین شود.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین بر عزم مقاومت و حزب الله برای پیگیری وضعیت نیروهای خود تاکید کرد و یادآور شد: مکتب مقاومت باقی گذاشتن زندانیان و حتی پیکرهای شهدا در دست دشمن را نمی پذیرد. پیگیری مساله ربوده شدگان اعزاز و آزادی آنان نشانه آن است که ما برای شهروندانمان احترام قائلیم. ما ملتی هستیم که برای خودش احترام قائل است. اگر برای خود احترام قائلیم باید تمام پرونده ها را سوای از اختلافهای سیاسی باز کنیم.

در خصوص موضوع ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی توسط صهیونیست‌ها نیز نصرالله با بیان اینکه باید پرونده ربوده شدگان اعزاز به منظور آگاهی از علت اصلی ربودنشان مورد بررسی قرار گیرد،افزود : آمارهای موجود حاکیست، 17 هزار نفر از جمله چهار دیپلمات ایرانی در جریان اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی ربوده شدند. رژیم صهیونیستی مسئول جان شهروندان لبنانی ناپدید شده در دوران حمله است و باید تمام پرونده های انسانی موجود با دشمن صهیونیستی، سوریه و داخل لبنان باز شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد : وعده آزادی زندانیان زن را یک سال قبل از دولت سوریه گرفتیم اما طرف دیگر بی توجهی از خود نشان داد.

درباره پرونده امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان نیز دبیر کل حزب‌الله لبنان با اعلام اینکه این پرونده مهمترین پرونده ها است خاطرنشان کرد: کشورهایی که ادعا می کنند دوست لبنان بوده و میزبان موسی کوسا، وزیر خارجه سابق لیبی می باشند می توانند درباره مساله امام موسی صدر کمک کنند. دولت لیبی با تحقیق با السنوسی درباره پرونده امام موسی صدر مخالفت نمود. موسی کوسا و السنوسشی در دستگاه اطلاعات قذافی بودند لذا قادرند مکان بازداشت امام موسی صدر را مشخص نمایند.

وی گفت: نباید با پرونده امام موسی صدر به طور رسمی برخورد نمود و تمام مسئولیتها را به گردان نبیه بری انداخت. برای برادران ایرانی به منظور مداخله مجدد و گفت وگو با مقامهای لیبی درباره پرونده امام موسی صدر پیام فرستادیم.

سید حسن نصر الله با تاکید براینکه پرونده امام موسی صدر و همراهانش از خطیرترین و مهمترین پرونده هاست، افزود: مساله امام موسی صدر یک مساله ملی است که باید برای آن تلاش مضاعف نمود.

در خصوص اوضاع داخلی لبنان نیز نصرالله اعلام کرد: گروهی در لبنان هستند که به انتظار سرنگونی نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هستند و افرادی هم وجود دارند که می‌خواهند فقط با فرودگاه دمشق وارد بیروت شوند.

وی با بیان این که اوضاع سوریه به صورت مستقیم بر لبنان تاثیر می‌گذارد، عنوان داشت: لبنانی‌ها امروز از رد و بدل کردن اتهام‌هایی مبنی بر از کار انداختن روند سیاسی در کشور به ستوه آمده‌اند و می‌دانند که چه کسی بر سر برگزاری جلسات نهاد‌های قانونی به ویژه جلسات پارلمان و تشکیل دولت جدید مانع تراشی می کند.

 

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه نظام از شبکه های بمب گذاری خودرو در برخی مناطق آگاه است اما اقدامی نمی کند، گفت: انفجار در طرابلس، ضاحیه یا هر مکان دیگر را محکوم می کنیم و عاملان آن باید در دادگاههای لبنان محاکمه شوند. تحویل مسئولیت امنیت طرابلس به ارتش لبنان و کمک به آن راه حل بحران است نه دعوت از داعش و النصره. باید مسئولیت امنیت طرابلس به ارتش لبنان تحویل داده شده و دستگاههای امنیتی به آن کمک کنند. ما خواستار بررسی پرونده امنیتی به ویژه اوضاع طرابلس هستیم چون رویدادهای اخیر دردناک و ناراحت کننده است. بررسی پرونده نفت در دولت را بدون پیش شرط تایید می کنیم چون رژیم صهیونیستی برای چپاول منابع لبنان به طورشبانه روزی فعالیت دارد.

 

سید حسن نصرالله با درخواست برگزاری نشست هیات دولت و کاهش فشار نیروهای سیاسی بر دولت لبنانه گفت : فشار سیاسی بزرگی از سوی عربستان و گروه دیگر به نخست وزیر برای برگزار نشدن نشست هیات دولت وارد می شود و گروهی دیگر مجلس را به دلایل سیاسی به تعطیلی کشانده است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page