منابع طبيعي بافق در 6 ماه نخست سالجاري

دسته: عمومی , محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
دوشنبه - 13 آبان 1392
رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان بافق، عملكرد 6 ماهه نخست سال جاري اين اداره را شرح داد.
ابوالفضل دلاوري پور با اشاره به تهيه طرح جامع احداث پارك جنگلي وحشي بافقي ( بيشه در ) به مساحت 50 هكتار افزود: رمپ ورودي و خروجي در حال احداث و روشنايي پارك به شبكه برق سراسري متصل گرديده است.
وي با بيان اينكه مساحت مراتع مميزي شده اين شهرستان بيش از 220 هزار هكتار با 60 سامانه عرفي (28 سامانه مرتع تابستانه و 32 سامانه مرتع زمستانه ) مي باشد، تصريح كرد: در سالجاري 13 فقره مرتع تابستانه داراي طرح مرتعداري زير پوشش مزاياي بيمه مرتعداري قرار گرفته است.
 پرداخت خسارت وارده به مراتع بيمه شده، تسطيح حدود 115 كيلومتر مسيرهاي مراتع و تجديد مميزي مرتع تابستانه سرگدار شيطور از ديگر اقدامات انجام شده بخش مرتع در 6 ماهه نخست سالجاري مي باشد.
اين مقام مسئول از پيشرفت چشم گير عمليات بيابانزدايي خبر داد و گفت: در بخش بيابانزدايي، اجراي عمليات آبياري به كشت هاي سنواتي سال 90 در سطح 75 هكتار، كشت هاي سنواتي سال 87 تا 88 در سطح 464 هكتار و بهسازي 6 كيلومتر راه دسترسي كشت هاي سنواتي گودگوار شهرستان بافق نيز انجام شده است.
ابوالفضل دلاوري پور با اشاره به اينكه تاكنون 540 هكتار از اراضي حساس به فرسايش واقع در منطقه گودگوار و در جوار روستاي رضاييه بافق بيابان زدايي گرديده است، گفت: براي محدوده عمليات بيابان زدايي 2 هزار و 750 هكتار پيش بيني گرديده است و در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز، پروژه تا سال 1395 به اتمام مي رسد.
دلاوري پور افزود: در بخش آبخيزداري، پروژه احداث آب نماي روستاي حسن آباد با هدف كنترل  و مهار سيل و تغذيه سفره هاي آب زيرزميني با پيشرفت 70 درصدي در حال انجام است كه تا اواخر آبان ماه به مرحله بهره برداري خواهد رسيد.
وي با بيان اينكه عرصه هاي منابع طبيعي بافق وسعتي بيش از 850 هزار هكتار است و 98 درصد از سطح شهرستان را در بر مي گيرد اضافه كرد: از ارديبهشت ماه سال جاري 17 نفر ازمتجاوزين به  36 هزار و 850  مترمربع از اراضي ملي و دولتي شهرستان بافق با تنظيم شكواييه كيفري از طريق مراجع قضايي به منظور بازپس گيري تحت پيگرد قانوني قرار گرفتند.
وي از اطفاء حريق در جنگل هاي گز دست كاشت محور جاده بافق- يزد خبر داد.
همچنين وي مشاركت مردم را در حفظ عرصه هاي منابع طبيعي و اطلاع رساني يادآوري كرد و ادامه داد: مردم به هنگام مشاهده قطع درختان در محدوده جنگل هاي طبيعي و دست كاشت، بوته كني در مراتع، برداشت غير مجاز گياهان دارويي و شن و ماسه، فعاليت هاي غيرقانوني اكتشاف معادن و راهسازي، تصرف و تجاوز به اراضي ملي و دولتي و نيز وقوع حريق  سريعاً اين اداره را مطلع نمايند.
رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري بافق خاطر نشان كرد: جلسات آموزشي براي آشنايي بيشتر مرتعداران چون مديريت چرا، آشنايي با طرح هاي مرتعداري، هم انديشي با بهره برداران بخش منابع طبيعي و انجمن صنفي مرتعداران برگزار گرديد.
وي بر ضرورت توجه هر چه بيشتر مسئولين تأكيد كرد و افزود: براي رسيدن به اهداف منابع طبيعي، كاهش خسارت هاي ناشي از طوفان و افزايش فضاي سبز نياز به توجه مسئولين به اين امر و تأمين اعتبار مورد نياز مي باشد.
در پايان ابوالفضل دلاوري پور از تلاش هاي ارزشمند و ثمربخش كليه مسئولين استان و شهرستان و همچنين مردم در تحقق اهداف بخش منابع طبيعي و آبخيزداري قدرداني و تشكر كرد.

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page