جلسه آموزشي « نحوه تشكيل شركت تخصصي منابع طبيعي » برگزار شد.

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
شنبه - 18 آبان 1392

 

800
با حضور معاون اشتغال سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان يزد، رئيس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي و رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان بافق، قابليتها و پتانسيلهاي تشكيل شركت هاي تخصصي منابع طبيعي در اين شهرستان ارزيابي گرديد.
در این جلسه که با حضور معاون اشتغال سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان يزد، رئيس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي، رئيس و كارشناسان اداره منابع طبيعي و آبخيزداري و جمعی از فارغ التحصيلان رشته منابع طبيعي شهرستان بافق در محل سالن اجتماعات اداره منابع طبيعي و آبخيزداري اين شهرستان برگزار شد، فارغ التحصيلان با نحوه تشكيل شركت تعاوني تخصصي منابع طبيعي و فوايد آن آشنا شدند.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري بافق ضمن خير مقدم و خوش آمدگويي و تسليت به مناسبت فرارسيدن ايام سوگواري سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) هدف از تشكيل شركت تعاوني تخصصي منابع طبيعي را شرح داد.
ابوالفضل دلاوري پور با بيان اينكه عرصه هاي منابع طبيعي بافق وسعتي بيش از 850 هزار هكتار است و 98 درصد از سطح شهرستان را در بر مي گيرد، افزود: شهرستان بافق با داشتن اقليم طبيعي گوناگون داراي مراتع، جنگلها، و عرصه هاي بياباني مي باشد كه حفظ، نگهداري و احياء آنها ضروري مي باشد.
وي با بيان اينكه اين شركت مي تواند  كليه فعاليت هاي اين اداره را در چهارچوب قوانين و مقررات انجام دهد، تصريح كرد: فعاليت در زمينه حفاظت از عرصه هاي منابع طبيعي شامل پروژ ه هاي مديريت چرا، نظارت بر فعاليت هاي معدني، حفاظت از جنگل هاي دست كاشت و ذخيره گاههاي جنگلي و جلوگيري از تخريب و تجاوز به عرصه هاي ملي و دولتي از جمله اين فعاليت ها مي باشد.
دلاوري پور، فعاليت در زمينه احياء، توسعه و بهره برداري از منابع طبيعي را كه شامل ايجاد و تقويت پوشش گياهي در مناطق بياباني و مرتعي، ذخيره سازي نزولات آسماني در عرصه هاي مراتع، احداث آب انبار و آبشخور در مراتع، تهيه طرح هاي مرتعداري، اجراي سازه ها و پروژه هاي مرتبط با آبخيزداري، تهيه كروكي هاي لازم در خصوص واگذاري اراضي به متقاضيان و بسياري از پروژه هاي ديگر در بخش منابع طبيعي و‌آبخيزداري را از ديگر امور قابل واگذاري به اين گونه شركت هاي تخصصي برشمرد.
سپس رئيس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي شهرستان بافق ضمن اشاره به جايگاه كنوني بخش تعاون و مزاياي آن گفت: در عصر حاضر دولت با واگذاري بسياري از تصدي گري هاي خود فضا را براي رشد دو بخش خصوصي و تعاوني فراهم نموده است.
علي اصغر نوري سياست هاي كلي اصل 44 را يادآر شد و افزود: بخش تعاون مي تواند طيف وسيعي از افراد جامعه را در فعاليت هاي گوناگون اقتصادي در قالب تشكل تعاوني سازماندهي نموده و بجاي اينكه افراد خاصي از اين فرصت بوجود آمده استفاده نمايند تعداد بيشتري از مردم با تشكيل تعاوني ها، وارد فعاليت هاي قابل واگذاري گردند.
در ادامه اين مقام مسئول ضمن اشاره به تفاهم نامه مشترك في مابين ادارات كل منابع طبيعي و آبخيزداري و تعاون، كار ورفاه اجتماعي استان، هدف از اين تفاهم نامه را بيان كرد: اهداف اين تفاهم نامه شامل توسعه فرهنگ كارآفريني و منابع طبيعي، توسعه همكاري در رابطه با اجرايي شدن كلي اصل 44، همكاري متقابل پيرامون فعاليت هاي علمي، پژوهشي، آموزشي و اقتصادي، شناسايي و معرفي پتانسيل هاي منابع طبيعي استان و سازماندهي تعاوني هاي مرتبط، شناسايي فعالان و متقاضيان فعاليت در بخش منابع طبيعي و آبخيزداري استان و سازماندهي آنها در قالب شركت هاي تعاوني مي باشد.
نوري حمايت و پشتيباني از شكل گيري و تأسيس شركت هاي تعاوني و طرح هاي كارآفرين و اشتغال زا در ارتباط با فعاليت هاي منابع طبيعي و آبخيزداري، شناسايي و استفاده بهينه از فرصت هاي سرمايه گذاري، ارائه خدمات و مشاوره هاي حمايتي به كارآفرينان، متقاضيان وشركت هاي تعاوني از سوي هر دو دستگاه، شناسايي تصدي هاي قابل واگذاري اداره كل منابع طبيعي به اعضاء‌تعاوني، متخصصين و فارغ التحصيلان اين بخش در قالب شركت هاي تعاوني از ديگر اهداف اين تفاهم نامه برشمرد.
رئيس اداره تعاون بافق درخصوص نحوه  ثبت شركت تعاوني، حمايت از تعاوني ها و  تسهيلات وامكانات مالي جهت حمايت از تشكيل و توسعه تعاونيهاي تخصصي منابع طبيعي توضيحاتي ارائه داد.
در ادامه معاون اشتغال سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان يزد در زمينه شرح وظايف سازمان، وضعيت موجود شركت هاي تخصصي منابع طبيعي استان يزد و نحوه رتبه بندي شركت در سازمان نظام مهندسي مطالبي بيان نمود.
مهدي جليلي از فارغ التحصيلان خواست تا روحيه خودباوري را در خود تقويت كنند.
جليلي آمادگي سازمان نظام مهندسي را براي آموزش و همكاري با فارغ التحصيلان اعلام كرد.
وي با اشاره به تفاهم نامه في مابين اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري و سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان يزد، اضافه كرد: با توجه به اين تفاهم نامه بسياري از كارهاي منابع طبيعي را مي توان به شركت هاي تخصصي واگذار نمود.
در پايان، جلسه پرسش و پاسخ برگزار گرديد.
فارغ التصيلان حمايت همه جانبه و در چهارچوب قانون اداره منابع طبيعي و آبخيزداري، سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان يزد و اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي را خواستار شدند.

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page