کتابهای خواندنی،کتابهای خوردنی

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی , مقالات
یک دیدگاه
یکشنبه - 3 آذر 1392

IMG_1491

  هفته کتاب و کتاب خوانی بهانه ای شد برای نوشتن چند سطر در خصوص کتاب این یار مهربان مهجور در این زمان!

همان کاغذهای در کنار هم صحافی شده در قطع های مختلفی که با خون قلم گویا شده اند و برای من و شما هزارن فریاد دارند اما دریغ از اعتنای چشم و گوشی که خود را به خواب نزده باشد .

شاید شما هم با این موضوع موافق باشید که برخی از کتابها خود خواندنی اند و برخی فقط خوانده می شوند چون باید خوانده شوند ، برخی از کتابها هم با تبلیغاتی که برایشان می شود خوانده می شوند اما خواندنی نه.

بعضی از کتابها دیدنی اند به این معنا که نویسندگانی هستند که واژه واژه کتابشان را بر اساس قاعده و قانون پشت سر هم چیده اند البته نه با زحمت بلکه با نوعی الهام درونی با تفکر و بهتر بگویم تدبر،چرا که چینش و جایگاه واژه ها و جمله ها را طبق نظامی به هم پیوند زده اند که نه تنها خواننده را در تداعی تصویر به زحمت نمی اندازد بلکه با خواندن صفحات کتابشان انگار در مقابلتان تصاویری می بینید که متن یک فیلمنامه نیست اما از دیدن فیلم بسیار زیباتر است آن هم با تمام جزئیات اصلا گاهی نوشته از این حد هم فراتر می رود و شما خود در صحنه کتاب قرار می گیرد و نقش بازی می کنید و چه لذتی دارد این بازی!

شاید برایتان عجیب باشد که برخی از کتابها خوردنی باشند. نه اشتباه نکنید منظورم کتابهای آشپزی نیست که امروز مرسوم شده در همه نمایشگاههای کتاب به وفور عرضه شوند و کمتر کسی است که توانسته باشد با خواندنش آشپز شود و کدبانو.منظورم از کتابهای خوردنی کتابهایی است که نویسنده واژه ها و جملات آن را از اعماق وجوش بر کاغذ می نگارد و به نوعی حرفهایی دارد از دل برخاسته و لاجرم بر دل نشین .کتابهایی که وقتی می خوانی انگار با آن تغذیه می شوی ،رشد می کنی و اوج می گیری .کتابهایی که به شما پر پرواز می دهد، زاویه دید می دهد و می پروراندتان و در یک جمله کتابهای هستند خوردنی .

برخی از کتابها هم ماندنی اند گاهی در ذهن، گاهی در گیشه کتابفروشی! و شاید هم در قفسه کتابخانه.

البته کتابهایی هم هستند که راندنی اند نویسنده و خواننده را.تفسیر این سطر با خود شما.

اینها را گفتم این را هم بگویم ما انسانها هم در مواجهه با کتاب متفاوتیم

برخی از ما از خواندن کتاب لذت می بریم . برخی دوست داریم فقط کتاب بخریم برخی هامان هم کتاب خوان نیستیم اما آنهایی را که کتاب می خوانند دوست داریم.

اما یادمان باشد کتاب غذای روح بشر است.«فلینظر الانسان الی طعامه»

از هر دسته از آدمها که باشیم باید بدانیم ما هم کتابی داریم که گاه آنرا خودمان می نویسم گاهی هم اجازه می دهیم دیگران برایمان بنویسند .

اصلا یادمان باشد ما هرکداممان خود یک کتابیم.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۸
برچسب ها:
دیدگاه ها
مهرگان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 3 آذر 1392 - 1:43 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

درود بر شما زیبا نگاشتید کردگار بی همتا یارتان

You cannot copy content of this page