فرهنگ عامیانه بافق جای کار بسیاری دارد

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 7 آذر 1392

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی سراغ یکی از مولفان بافقی که درخصوص فرهنگ عامیانه بافق با تالیف دو کتاب بسیار خوب نقش ارزنده ای در حفظ و ماندگاری فرهنگ بافق ایفا نموده است رفتیم.

محمدعلی طالعی بافقی، نویسنده کتاب های “فرهنگ عامیانه بافق” و “فرهنگ مردم بافق(شوچر)” در زمینه فرهنگ عامه مردم بافق بویژه در سالهای دورگذشته است.

 محمدعلی طالعی در خصوص نحوه فعالیتش برای نگارش کتابهای مذکور گفت: کتاب اول بیشتر اشعار و برخی اصطلاحات مردم عادی در سالهای دورگذشته را ثبت کرده و کتاب دوم نیز به نثر و محتوای آن نیز اطلاعات بیشتری را به خواننده می دهد.

طالعی، درباره علل توجه و گرایش به نوشتن  این 2 کتاب، اظهارکرد: رشته مقطع کارشناسی بنده علوم اجتماعی  و در این رشته درسی بنام مردم شناسی است.

 این مولف، ادامه داد: موضوع 2 کتابم نیز در این زمینه است و در جلد کتاب نخست نیز این موضوع یعنی پژوهشی در زمینه مردم شناسی به صراحت نوشته شده است.

این نویسنده، افزود: همینطور در کتاب سال چهارم دبیرستان درباره تاثیر رسانه های جمعی بر فرهنگ های بومی و محلی و نیل جوامع بسوی جامعه توده و یک دست شدن مطالبی بیان می کند.

 وی بیان کرد: همچنین این کتاب به جایگزینی نقش رسانه های جمعی در انتقال فرهنگ عمومی بجای سالخوردها و پدر و مادر ها اشاره داشت.

وی عنوان کرد: این درس از دانش آموز در زمینه فرهنگ عمومی(فورکلور) در زمینه های شعر، ضرب المثل و غیره مطالبی را می خواست و اینگونه علاقه مند و موضوع را دنبال کردم.

طالعی، درباره مدت جمع آوری مطالب کتاب هایش، بیان کرد: جمع آوری هر کدام از کتاب ها 5 سال بطول انجامید و بخشی از این طولانی شدن مدت بدلیل این بود که بصورت مستر در این زمینه کار نمی کردم و بیشتر از فرصت ها و وقت های آزادم با زنان و مردان کهنسال صحبت می کردم.

وی ضمن یاد و تقدیر از همکاری بسیاری از کهن سالان و بزرگانی که برخی اکنون در قید حیات نیستند مانند حاجی محمد ملک ملکزاده(حاجی ملک) و صفر درویشی، ادامه داد: جاهای مختلفی اعم از محلات مختلف، باغات و کشتزارهای اطراف شهر و  بطور کل در هر فرصتی با این افراد مسن ملاقات و مطالب را یادداشت برداری می کردم.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از کتاب فرهنگ عمومی درباره نام گذاری ها در خصوص کوچه و دیگر زمینه ها است که بنده در زمینه نام گذاری باغ ها علاقه مند بودم و بخش عمده ای از آنها توسط این 2 بزرگوار بیان شد.

 وی درباره دقت مطالب، گفت: بعضی افراد مطالبی را عنوان می کردند که بنده باید برای مطابقت با صحبت ها و مستندات اقدام و در این زمینه آقای ملک زاده کمک شایانی ارائه دادند.

این نویسنده کتاب، با اشاره به جنبه ها و مطالب بسیار وسیع فرهنگی، خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ بسیار گسترده و جای تحقیق و پژوهش بسیار زیادی دارد و در حوزه هایی مختلفی مانند مشاغل و حرفه های قدیمی مانند قفل سازی و چینه کشی که برخی آثارش وجود دارد جای کار بسیاری است و بنده فقط گوشه ای از این مطالب را کار کردم.

محمدعلی طالعی، با اشاره حجم انبوه مطالب جمع آوری شده، بیان کرد: مطالب و نوشته های پراکنده ای را که در فرصت های زیادی تهیه و در قطعه های کوچک کاغذ تا یک برگ و بیشتر ثبت کرده بودم در فرصتی  مرتب کردم.

وی درباره نام گذاری کتاب “شوچر” گفت: این کلمه معانی مختلفی دارد که چرای شبانه و همچنین تنقلات شبانه مصرفی 4 مغز را نیز شامل می شد.

 وی تصریح کرد: معنای دیگر این کلمه در گذشته که تلویزیون نبود خانواده ها تا زمانی که بیدار بودند صحبت های شبانه شان پیرامون مطالب روز بود و بدان شبچره و در اصطلاح محلی بافق “شوچر” تلفظ می شد و به معنای حرف های شبانه یا نقالی و یا بیان داستان های پدر بزرگ ها برای بچه ها بود و لذا بی ارتباط با محتوای و هدف کتاب  نبود.

وی در باره موضوع و نام گذاری کتاب جدیدش، عنوان کرد: کتاب جدید بنده با نام مردم نگاری در همین زمینه فرهنگ عمومی مردم و همراه با یک اسم فرعی نیزاست.

طالعی در بیان  مشکلات تدوین کتاب، افزود: این نوع پژوهش که منابع آن مردم و بوِیژه پیران هستند دستیابی به منابع  بسیار مشکل است.

وی ادامه داد: تعداد کمی از نسل قبل باقیمانده و برخی نیز نقال خوبی نبوده و یا از ضعف حافظه و بی حوصله گی برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: جمع نمودن چند نفر از کهنسالان در یک زمان و مکان برای بحث و صحبت پیرامون گذشته نیز دشوار بود و برخی مواقع به بحث های طولانی و نقد صحبت های یکدیگر کشیده می شد.

وی با اشاره مباحث غیر مرتبط مطرح شده در این بحث ها، تصریح کرد: مطالب بسیارخوبی در سایر زمینه ها نیز بیان شد که برخی جالب و شنیدنی بود و مثلا در خصوص اصلاحات اراضی مطالب جالب و جدیدی بیان می کردند.

وی عنوان کرد: در گذشته نزدیک 19 حمام عمومی داشتیم که نشان دهنده اهمیت بهداشت و وقف در گذشته بافق است.

وی درباره مشکلات چاپ کتاب، خاطرنشان کرد: مطالب آماده شده باید برای ممیزی به وزارت ارشاد ارائه گردد که این مسئله 9 ماه بطول انجامید و بخش های زیادی نیز حذف گردید.

وی افزود: بدلیل نبود چاپخانه در شهرستان مطالب باید تایپ و به چاپخانه ارسال گردد و دوباره در چاپخانه با روش مخصوص دوباره تایپ و یا ویرایش شود و این مستلزم هزینه و دوباره کاری بود.

وی مشکل بعدی را تامین منابع مالی عنوان نمود و افزود: مشکل بعد از چاپ که چندان شایسته نویسنده نیست تلاش برای بازاریابی و ارائه کتاب به مشتریان است.

وی درباره هزینه های کتاب، گفت: کتاب دوم بالغ بر 8 میلیون تومان برای کلیه هزینه ها از جمله تهیه، تدوین، چاپ و غیره در بر داشت.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه فقط مساعدت هایی در زمینه خرید نسخه های از این کتاب توسط مرحوم مهندس دهستانی مدیرعامل فقید سنگ آهن، شورای سوم و شهردارعبدالرضا دهستانی، ندافیان فرماندارسابق و عسکری مدیرعامل فعلی انجام شد و بسیاری از مسئولین وقت با وجود تلاش و کوششی که برای حفظ فرهنگ شهرستان در این خصوص شده بود به بهانه هایی از همکاری و همراهی  خودداری کردند.

وی با اشاره به نقش عشق و علاقه در کارهای فرهنگی، تصریح کرد: کار فرهنگی سودآوری ندارد و پس از هزینه کرد برای تهیه و چاپ، باید کتاب را بصورت خرده فروشی فروخت.

وی با بیان این مطلب که جای کار بسیاری برای فرهنگ عامیانه وجود دارد، خاطرنشان کرد: هجوم سیل بنیان برانداز ماهواره ها، اینترنت و تلویزیون ها جایی برای فرهنگ های بومی و ملی نگذاشته و با توجه به شفاهی بودن این فرهنگ ها هر شخصی در  زمینه ثبت و ماندگار نمودن آنها اقدام نماید کار ماندگاری کرده است.

این نویسنده با انتقاد از کپی برداری بدون اشاره به منابع در نشریات، عنوان کرد: برخی نشریات و هفته نامه ها نسبت به کپی برداری مطالب نویسندگان و مولفین اقدام می کنند که برای تهیه اصل آن زحمت بسیاری زیادی کشیده شد.

این نویسنده، درباره احساس مطالعه کتابش از سوی مردم، گفت: بطور طبیعی مطالعه کتاب یک نویسنده باعث خوشحالی هر نویسنده ایست و برخی موارد که از شهرهای دیگر از کتابم به عنوان یک منبع استفاده می کنند بسیار خرسند می شوم.

محمدعلی طالعی، به جوانان در زمینه ریشه یابی رسوم و آئین ها، توصیه کرد: بسیاری از رسوم و آئین از جمله نخل برداری و علم گردانی قبل آن، و غیره ریشه های عمیقی دارد و در این کتاب برخی از آنها برای نسل جوان بیان شد تا آگاهانه در این زمینه اقدام نمایند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page